Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielunianie oczekują nowych dróg rowerowych. Jest petycja [FOTO]

Daniel Sibiak
Fot. Zbigniew Rybczyński
W tym roku powinna zostać oddana do użytku asfaltowa droga rowerowa wzdłuż ul. Popiełuszki. Kolejna trasa dedykowana cyklistom ma powstać przy drodze powiatowej z Wielunia do Turowa. To jednak wciąż kropla w morzu potrzeb. Można podpisywać petycję o przyspieszenie działań w zakresie budowy i wytyczania szlaków rowerowych w Wieluniu.

„Użytkownicy rowerów, których z roku na rok przybywa w Wieluniu, z niecierpliwością oczekują budowy dedykowanej im infrastruktury. Według ekspertów miasto ma ogromny potencjał do rozwoju ruchu rowerowego. Należy go bez zbędnej zwłoki wykorzystać. Na szali jest nie tylko bezpieczeństwo rowerzystów. Im więcej osób wybierze rower jako środek transportu, tym mniej będzie aut na ulicach naszego duszącego się od spalin i korków miasta” - czytamy w internetowej petycji opublikowanej 18 października przez grupę Obywatelski Wieluń.

ZOBACZ: Wieluń przyjazny rowerzystom. Apel do władz miasta

Apel spotkał się z entuzjastycznymi reakcjami. Poparło go już ponad 100 osób. Przy części podpisów umieszczone zostały komentarze, które potwierdzają, że infrastruktura rowerowa w Wieluniu jest daleka od oczekiwań. Część cyklistów woli jeździć po chodnikach, ryzykując mandat, niż narażać swoje zdrowie i życie na drogach z ciężarówkami.

- Sama poruszam się na rowerze i znam problem. Nie czuję się bezpiecznie, więc czasem jestem zmuszona poruszać się po chodnikach, uwzględniając oczywiście bezpieczeństwo pieszych. Bardzo by mnie ucieszyło, gdybym mogła swobodniej poruszać się po mieście bez wybierania czy złamać przepisy, czy dać się połamać lub zabić – podnosi jedna z wielunianiek popierających petycję.

Apel został również skierowany oficjalną drogą do Urzędu Miejskiego w Wieluniu, a wraz z nim wnioski do budżetu gminy Wieluń na 2020 r. Jeden z nich dotyczy zabezpieczenia środków na prace projektowe i budowlane związane z wykonaniem drogi rowerowej wokół ścisłego centrum miasta. To jedno z przedsięwzięć, które jako priorytetowe wskazali autorzy Koncepcji tras rowerowych, wykonanej w 2017 r. na zamówienie ratusza. Drugi wniosek dotyczy zakupu i montażu stojaków rowerowych na terenie miasta.

Burmistrz Wielunia Paweł Okrasa zapewnia, że jest przychylny postulatom dotyczącym rozwoju infrastruktury rowerowej. Na tym etapie nie może jednak składać wiążących deklaracji, bo projektowanie przyszłorocznego budżetu dopiero się rozpoczęło.

- Moja opinia odnośnie tej inicjatywy jest bardzo pozytywna. Będziemy ją analizować pod kątem wprowadzenia do budżetu na 2020 r. - mówi burmistrz Okrasa. - Na tym etapie trudno mi o bardziej konkretną deklarację, gdyż jesteśmy na wstępnym etapie tworzenia przyszłorocznego budżetu, a niestety kilka wskaźników jest dla nas niepokojących, m.in. niższa subwencja oświatowa.

Podróżowanie jednośladem po mieście wiąże się z wieloma niedogodnościami, szczególnie po drogach obciążonych ciężkim tranzytem. Tras dedykowanych rowerzystom na terenie Wielunia i okolicy jest jak na lekarstwo. W dodatku ich wykonanie pozostawia do życzenia. W tym roku powinna zostać oddana do użytku pierwsza w Wieluniu droga rowerowa wykonana z asfaltu. Zaprojektowano ją wzdłuż ul. ks. Jerzego Popiełuszki, która jest w przebudowie (inwestorem jest gmina Wieluń). Kolejna trasa dedykowana cyklistom o nawierzchni bitumicznej ma powstać przy drodze powiatowej z Wielunia do Turowa. Przetarg na jej wykonanie ogłosiło Starostwo Powiatowe.

Wspomniana Koncepcja tras rowerowych powstała wraz ze Studium transportowym dla miasta Wielunia. Cała dokumentacja kosztowała miasto blisko 300 tys. zł. W galerii zdjęć prezentujemy fragmenty tego opracowania: ocenę istniejącej infrastruktury rowerowej oraz charakterystykę ruchu rowerowego w Wieluniu (plansze można powiększać) .

Badania ankietowe wykazały, że znaczna część mieszkańców przemieszczałaby się rowerem, gdyby nastąpiła poprawa warunków podróży na terenie miasta (budowa ścieżek, poprawa bezpieczeństwa, montaż stojaków).

„Biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z zagospodarowaniem przestrzennym miasta Wieluń, jego zwarty charakter, gęstą zabudowę i dość równomierne rozłożenie potencjalnych źródeł i celów podróży, miasto charakteryzuje ogromny potencjał do rozwoju ruchu rowerowego” - wnioskują autorzy Koncepcji tras rowerowych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Trasy rowerowe w Wieluniu - ani wygodnie, ani bezpiecznie. Miasto ma jednak duży potencjał [FOTO]

Opracowanie zawiera propozycje tras rowerowych na terenie Wielunia wraz z opisami sposobów ich wykonania. W petycji Obywatelskiego Wielunia znalazł się postulat stworzenia na bazie tego dokumentu harmonogramu budowy i wytyczania dróg rowerowych w mieście.

„Jego opracowaniem powinien zająć się zespół roboczy składający się z pracowników Urzędu Miejskiego, radnych, osób mających wpływ na organizację ruchu drogowego, członków grup rowerowych oraz zainteresowanych tą problematyką społeczników. Zespół przeanalizuje aspekty technologiczne, wyznaczy priorytety, a następnie będzie monitorował realizację wytyczonych celów i ewentualnie je korygował” - czytamy.

Autorzy petycji oczekują też od władz Wielunia lobbowania na rzecz pilnej budowy tras rowerowych przy drogach, które mają innych zarządców, czyli krajowych, wojewódzkich, a także powiatowych. Chodzi nie tylko o rozwój infrastruktury w obrębie miasta. Poważnym problemem jest brak bezpiecznych poboczy przy mocno obciążonych ruchem drogach wylotowych z Wielunia. Możliwe, że w 2020 r. ruszy budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi krajowej 45 do Gaszyna.

ZOBACZ: Na nic protesty. Pozwolenie na budowę drogi pieszo-rowerowej z Wielunia do Gaszyna zgodne z prawem

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto