Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na nic protesty. Pozwolenie na budowę drogi pieszo-rowerowej z Wielunia do Gaszyna zgodne z prawem

Redakcja
Fot. Zbigniew Rybczyński
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju utrzymało w mocy oprotestowane pozwolenie na budowę trasy dla pieszych i rowerzystów wzdłuż drogi krajowej z Wielunia do Gaszyna. Teraz ruch należy do dyrekcji dróg krajowych. - Myślę, że istnieje szansa, że w przyszłym roku ruszymy z budową - ostrożnie przewiduje Maciej Zalewski, rzecznik oddziału GDDKiA w Łodzi.

Zezwolenie na realizację inwestycji na odcinku drogi krajowej 45 Wieluń-Gaszyn wojewoda łódzki wydał w kwietniu 2018 r. Decyzję oprotestowało pięć osób, które sprzeciwiły się zabieraniu części swoich działek pod budowę pobocza z kostki. Dwa odwołania jednak nie były rozpatrywane, bo wpłynęły zbyt późno. Dwie mieszkanki stanęły w obronie swoich drzew, które stanowią naturalną barierę obniżającą hałas komunikacyjny. W ocenie wszystkich trzech skarżących, którzy złożyli swoje odwołania w terminie, najlepiej byłoby, gdyby bezpieczne pobocze zbudowano po drugiej stronie drogi, gdzie na pewnym fragmencie już jest chodnik.

Skarżący podnieśli argument, że po przeciwnej stronie ich domostw znajduje się więcej zabudowań mieszkalnych, a także szkoła podstawowa. Wskazali, że w wariancie forsowanym przez GDDKiA piesi będą musieli przechodzić z istniejącego już chodnika na drugą stronę jezdni, by kontynuować spacer nowym ciągiem. A to kłóci się z zasadami bezpieczeństwa.

Po trwającym grubo ponad rok postępowaniu minister inwestycji i rozwoju wydał decyzję, która utrzymuje pozwolenie na budowę w mocy. Rolą urzędników było zbadać zgodność inwestycji z prawem, w szczególności ze specustawą drogową. Uchybień prawnych w decyzji wojewody nie dopatrzono się. Podkreślono, że ani urzędnicy wojewody, ani ministerstwa nie są władni ingerować w lokalizację trasy. O wszystkim decyduje inwestor, w tym przypadku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

„To inwestor posiada wiedzę i odpowiednie kompetencje w zakresie wyboru miejsca, zakresu i sposobu realizacji przedsięwzięcia” - czytamy w decyzji ministra z 5 września.

Nadmieniono, że inwestycja powinna być zaprojektowana tak, aby powodować jak najmniejsze uciążliwości dla właścicieli przydrożnych nieruchomości. Urzędnicy resortu oceniają, że w wariancie GDDKiA przebieg pobocza w Gaszynie „został wytyczony optymalnie”, a ingerencja w prawo własności nie jest nadmierna.

O budowę pobocza przy krajówce walka trwa od wielu lat. Wśród mieszkańców zaczęły narastać obawy, że przez protesty oczekiwana inwestycja straci status priorytetowej na rzecz innych. - Gaszyn nie jest pępkiem świata. Miejscowości czekających na takie inwestycje jest mnóstwo. W końcu skierują te pieniądze gdzie indziej i znów trzeba będzie o nie walczyć latami - mówi nasza Czytelniczka.

W łódzkim oddziale GDDKiA słyszymy, że teraz musi zostać ponowiona procedura związana z zapewnieniem finansowania inwestycji. To może potrwać kilka miesięcy. Jeśli jednak wszystko pójdzie po myśli inwestora, to można spodziewać się, że w przyszłym roku budowa ruszy.

- Po decyzji ministra, która jest ostateczna, formalnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby realizować inwestycję. Cały czas widzimy taką potrzebę, mając na uwadze duże obciążenie tej drogi, które wzrosło po otwarciu trasy S8. Musi jednak zostać spełnionych kilka warunków, aby do budowy doszło. Najpierw musimy zaktualizować kosztorys, a potem wystąpić do naszej centrali o zabezpieczenie funduszy i cierpliwie czekać na decyzję. Istnieje szansa, że w przyszłym roku ruszymy z budową - ostrożnie przewiduje Maciej Zalewski, rzecznik oddziału GDDKiA w Łodzi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto