W styczniu 2021 r. rozpoczęto prace nad przebiegiem obwodnicy Wielunia w ciągu drogi krajowej 45. Zajmuje się tym firm Ivia z Katowic, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obwodnica odciąży miasto z ruchu tranzytowego kumulującego się na osi północ-południe (ulice Sieradzka, Kopernika, Śląska, 3 Maja, Piłsudskiego, Częstochowska i być może także 18 Stycznia), którego natężenie zwiększyło się po otwarciu drogi ekspresowej S8. Inwestycja jest ujęta w Programie budowy 100 obwodnic na lata lata 2020-2030.
W pierwszej kolejności przygotowane zostanie studium korytarzowe. Biuro projektowe wytyczyło już na mapach możliwe przebiegi obwodnicy. Dwa z nich znajdują się na zachód od miasta, dwa kolejne po stronie wschodniej. Firma Ivia przygotowała także inwentaryzację filmową wszystkich czterech wariantów. Są to nagrania wykonane z drona przelatującego korytarzami planowanej obwodnicy. Można je obejrzeć poniżej.
ZOBACZ MAPKĘ Z PROPONOWANYMI PRZEBIEGAMI TRASY - OBWODNICA WIELUNIA - PLAN SYTUACYJNY
Obwodnica w ciągu DK45 ma być drogą o dwóch pasach ruchu. Według naszych ustaleń jeden z wariantów zachodnich obwodnicy jest bardzo zbliżony do korytarza widniejącego od wielu lat w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wieluń (obecnie aktualizowanego). Drugi jest podobny, tyle że nieco bardziej oddalony od Gaszyna. Oba zaczynają się na drodze krajowej 43 w okolicy Rychłowic, a kończą na węźle „Biała” obwodnicy północnej.
Z kolei warianty wschodnie mają swój początek na DK45 między Gaszynem i Kadłubem, a kończą się na obwodnicy północnej w okolicy Bieniądzic. „Zbierają” ruch tranzytowy nie tylko z dróg krajowych, ale również z drogi wojewódzkiej 486 (Wieluń-Działoszyn). Potencjalnie mogą one jednak rodzić więcej konfliktów przestrzennych od proponowanych przebiegów zachodnich.
Wkrótce planowane są konsultacje proponowanych rozwiązań z lokalną społecznością. W ostatnich tygodniach trwała wymiana korespondencji między katowicką firmą i wieluńskimi urzędami. Chodziło m.in. o określenie parametrów technicznych lokalnych dróg znajdujących się w obszarze planowanej obwodnicy.
- Zarząd Powiatu zapoznał się z pełnymi mapami dostarczonymi przez biuro projektowe. Wskazane warianty obwodnicy nie kolidują z planowanymi inwestycjami na drogach powiatowych. Nie został wskazany ostateczny przebieg planowanej obwodnicy. W zależności od wyboru przebiegu pewnie będą kolejne uzgodnienia z nami. Jest to proces długoletni i myślę, że będziemy na bieżąco informowani o postępach prac – mówił starosta wieluński Marek Kieler podczas marcowej sesji Rady Powiatu.
Warianty obwodnicy określone w studium korytarzowym będą uwzględniały uwarunkowania geograficzne, przyrodnicze i społeczne. Kolejnym etapem będzie przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w którym proponowane przebiegi trasy zostaną uszczegółowione. Finalnym efektem prac firmy z Katowic będzie określenie rekomendowanego wariantu drogi i uzyskanie decyzji środowiskowej. W dokumentacji będą określone parametry techniczne inwestycji i kosztorysy jej najważniejszych składowych.
Kontrakt zawarty między GDDKiA i spółką Ivia opiewa na blisko 4 mln zł i zakłada zakończenie wszelkich opracowań studialnych i procedury środowiskowej w ciągu 54 miesięcy. Jeśli tak się stanie, to w połowie 2025 r. inwestor będzie miał otwartą administracyjną drogę do ogłoszenia przetargu na wykonanie zasadniczego projektu i budowę obwodnicy. Pozostanie zabezpieczenie funduszy na ten cel w budżecie państwa. - Zakładamy, że trasa zostanie wybudowana w latach 2027-2029 – informuje GDDKiA.
Więcej o procesie przygotowania inwestycji drogowej można przeczytać TUTAJ
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?