Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi od Warszawskiej do Sieradzkiej w Wieluniu. Trwają roboty ziemne i rozbiórkowe. Na rondo dotacji nie będzie ZDJĘCIA

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
W pasie przyszłej drogi od Warszawskiej do Sieradzkiej w Wieluniu sprawnie posuwają się do przodu prace gruntowe i rozbiórkowe. Na połączeniu nowej arterii z Sieradzką zaprojektowano rondo, jednak właśnie okazało się, że nie będzie dofinansowania na to zadanie

Trwa budowa drogi za 25 mln zł w Wieluniu. Co z rondem?

Przedłużenie ul. ks. J. Popiełuszki w kierunku północnym władze miasta powierzyły firmie Dorbud z pobliskiego Krzeczowa, która w ostatnich latach dała się poznać wielunianom z przebudowy Krakowskiego Przedmieścia. Nowa droga, która połączy się z Warszawską na rondzie Praw Kobiet, będzie przebiegać równolegle do linii kolejowej, by skręcić w stronę Sieradzkiej tuż obok nowej siedziby szkoły muzycznej. Droga ma być gotowa w 2024 r. W wyniku inwestycji na ulice Popiełuszki i Ciepłowniczą ma zostać częściowo przekierowany ruch tranzytowy.

Wykonawca zleconej przez Gminę Wieluń inwestycji wartej 24,6 mln zł skrzętnie wykorzystuje sprzyjające warunki pogodowe. W pasie przyszłej drogi, która połączy Warszawską z Sieradzką, sprawnie posuwają się do przodu prace gruntowe i rozbiórkowe. Nie ma już dwóch z trzech budynków przewidzianych do wyburzenia, wycinane są też drzewa i krzaki kolidujące z przyszłą arterią. Na terenach pozbawionych elementów budowlanych trwa już korytowanie i zagęszczanie piachem pasa drogowego.

Podpisany w styczniu br. kontrakt wart prawie 25 mln zł nie uwzględnia budowy ronda na połączeniu z Sieradzką. To zadanie przewidziano zlecić w oddzielnym przetargu. Najpierw jednak trzeba znaleźć fundusze na ten cel. O środki na budowę ronda wraz z nowym układem komunikacyjnym na osiedlu „bojarówka” ratusz aplikował do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Wyniki naboru ogłoszono 6 lutego. Wniosek Wielunia wylądował na dalekim miejscu listy rezerwowej (33. miejsce na 37 projektów), co przekreśla szanse na dofinansowanie.

Co teraz? Swego czasu burmistrz Paweł Okrasa deklarował, że w przypadku braku dotacji gotów jest sfinansować budowę ronda za pieniądze gminne. Nie brak jednak opinii, że gmina nie powinna po raz kolejny robić za „dobrego wujka” i brać na siebie całego ciężaru finansowego inwestycji na skrzyżowaniu z drogą wyższej kategorii (tak jak miało to miejsce przy budowie rond na przecięciu ul. Popiełuszki z Warszawską i 18 Stycznia). Sieradzka do droga krajowa, więc naturalną koleją rzeczy powinno być współfinansowanie przebudowy skrzyżowania przez GDDKiA. Najbliższe miesiące pokażą, jak rozwiązany zostanie ten temat.

Błońska stanie się ulicą ślepą

Inwestycja przyniesie wkrótce utrudnienia w ruchu samochodowym. Jak mówi Maciej Preś z Urzędu Miejskiego, mniej więcej za dwa tygodnie można spodziewać się zamknięcia ulicy Błońskiej w sąsiedztwie linii kolejowej. Dla kierowców będzie to przedsmak tego, co czeka ich już na stałe po zakończeniu inwestycji. Po wybudowaniu Ciepłowniczej nie będzie już możliwości skracania sobie drogi do strefy przemysłowej ulicą Błońską, gdyż stanie się ona ślepa przed przejazdem kolejowym. Będzie natomiast możliwość przemieszczania się przez tory rowerzystów i pieszych, dla których powstaną schody na nasypie kolejowym. Powstanie w tym rejonie także plac do zawracania dla aut.

- Warunki techniczne związane ze znacznym wyniesieniem ul. Błońskiej w stronę torów i odległością nasypu od przyszłego skrzyżowania z nową drogą nie pozwalały na to, aby utrzymać regularny ruch samochodowy na tym odcinku Błońskiej. Dlatego też swoje uzasadnienie miała budowa przed kilku laty nowego śladu ul. Fabrycznej, która teraz stanie się jedynym dojazdem do oczyszczalni ścieków – wyjaśnia Maciej Preś, naczelnik wydziału inwestycji i rozwoju w ratuszu.

Budowa ulicy Ciepłowniczej. Co przewiduje projekt?

Wartość kontraktu wynosi 24,6 mln zł, z czego dofinansowanie z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych to 18,7 mln zł. Ciepłownicza w całkiem nowym śladzie powstanie na długości ok. 1 km, gdzie obecnie znajdują się głównie nieużytki i pola uprawne. Pozostałe ponad pół kilometra to przebudowa istniejącej drogi na odcinku od ciepłowni do Sieradzkiej.

Powstanie droga klasy zbiorczej (Z) o konstrukcji dostosowanej do ruchu ciężkiego. Będzie do trasa z dwoma pasami ruchu szerokimi na 3,5 m, pomiędzy którymi na pewnych odcinkach zaprojektowano 3-metrowy pas brukowany (analogicznie do ul. Popiełuszki). Piesi skorzystają w większości z jednostronnego chodnika o szerokości 1,5m, oddzielonego od jezdni pasem zieleni. Rowerzyści przejadą od Warszawskiej do Sieradzkiej jednostronną dwukierunkową ścieżką o nawierzchni asfaltowej.

Przy drodze znajdzie się blisko 150 miejsc postojowych dla samochodów osobowych (w tym poszerzone dla osób niepełnosprawnych), a także zatoka postojowa dla ciężarówek. Wybudowane zostaną zjazdy do działek przyległych oraz oświetlenie. Powstaną trzy zatoki autobusowe. Wody opadowe i roztopowe spłyną z drogi, w zależności od lokalizacji, kanalizacją deszczową lub rowem otwartym. Powstanie również suchy zbiornik, który odciąży kanał wieluński przy nawalnych deszczach. W ramach inwestycji przewidziano też nasadzenia 110 sztuk grabu kolumnowego.

Budowa drogi od Warszawskiej do Sieradzkiej w Wieluniu. Trwa...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto