Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W kinie o obwodnicy Wielunia. Do końca roku poznamy preferowany wariant trasy ZDJĘCIA

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Najpóźniej pod koniec 2022 r. dowiemy się, który wariant obwodnicy Wielunia jest preferowany. - Musimy analizować także przebieg wschodni, by wykazać, jak wypada na tle zachodnich. Inaczej musielibyśmy wróżyć z fusów – usłyszeli mieszkańcy podczas spotkania z Kino-Teatrze Syrena

Na zlecenie łódzkiego oddziału GDDKiA firma Ivia z Katowic prowadzi prace przygotowawcze dla obwodnicy Wielunia, której celem jest wyprowadzenie poza miasto ruchu tranzytowego z dróg krajowych 43 i 45. Aktualnie inżynierowie opracowują studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Analizowane są dwa warianty zachodnie drogi (na mapach oznaczone kolorami błękitnym i różowym) i jeden wschodni (żółty). Nie ma szans na wykluczenie tego ostatniego z prac projektowych – usłyszeli uczestnicy spotkania zorganizowanego 14 kwietnia w Kino-Teatrze Syrena.

Z mieszkańcami spotkali się przedstawiciele łódzkiej GDDKiA i biura projektowego. Może się wydawać, że szanse wyboru wariantu wschodniego są niewielkie. Z różnych względów jest gorzej oceniany od zachodnich. Formalnie jednak status wszystkich trzech korytarzy jest taki sam. Na postawione wprost pytanie, czy wariant wschodni może zostać uznany za najkorzystniejszy Tomasz Wujcicki z firmy Ivia odpowiedział: - Nie można wykluczyć takiego scenariusza.

Na początku spotkania przedstawiono podsumowanie dotychczasowych prac przygotowawczych. W 2021 r. zaproponowano cztery przebiegi obwodnicy, którym przyznano punktację na podstawie kilkudziesięciu kryteriów. Najlepszą ocenę uzyskał dłuższy z wariantów zachodnich (nr 2 - różowy), najsłabszą - dłuższy wschodni (nr 4 - czerwony). W efekcie ten ostatni w listopadzie 2021 r. został wykluczony z dalszych analiz. Jak stwierdził Wujcicki, warianty wschodnie uzyskały „dużo gorsze” wyniki od zachodnich.

Mieszkańcy spodziewali się, że również drugi z korytarzy wschodnich odejdzie do lamusa i analizowane będą tylko zachodnie. Takie deklaracje padły podczas konferencji z udziałem samego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. W kinie argumentowano, że przebieg wschodni musi być analizowany po to, by w sposób miarodajny wykazać, jak wypada na tle zachodnich.

- To dzięki naszym analizom wiemy, że wariant wschodni jawi się jako mniej korzystny. Inaczej musielibyśmy wróżyć z fusów – przekonuje Tomasz Wujcicki. - Gdybyśmy zajmowali się tylko przebiegami zachodnimi, to byłyby zarzuty mieszkańców z tamtej strony miasta, dlaczego z góry odrzucamy opcję wschodnią.

Podczas spotkania wybrzmiały krytyczne opinie mieszkańców, których domy znajdują się blisko projektowanego korytarza wschodniego. - To jest bezsens. Mam wątpliwości, czy panowie w ogóle byliście w terenie – krytykował mieszkaniec Rudy lokalizację ronda w tej miejscowości. Głos zabrał też przedsiębiorca Jan Kalemba, który nie zostawił suchej nitki na tej koncepcji. - Kiedy zobaczyłem ten wariant po raz pierwszy, sądziłem, że firma projektowa pomyliła miasta – stwierdził. W jego ocenie poza godzinami szczytu obwodnica wschodnia świeciłaby pustkami, bo ciężarówki jadące w stronę Wrocławia nawigacja pokieruje przez miasto.

Wschodni korytarz ma jednak tę przewagę nad zachodnimi, że zbiera również tranzyt z drogi wojewódzkiej 486 (Wieluń-Działoszyn), na której natężenie ruchu jest porównywalne z trasami krajowymi. Nie jest też tak, że warianty na zachód od miasta są neutralne dla mieszkańców Gaszyna, Turowa i Dąbrowy. Tam również nie brakuje kontrowersji. Dla społeczności Gaszyna, jak stwierdził mieszkający w nim przewodniczący Rady Miejskiej w Wieluniu Piotr Radowski, akceptowalny ma być jedynie wariant nr 2 („optymalny, choć nie idealny”). Z kolei jeden z mieszkańców ul. Wrocławskiej w Dąbrowie kwestionował sposób połączenia wariantu 2 z obwodnicą północną, optując za rozwiązaniem z wariantu 1.

Koncepcja obwodnicy na zachód od miasta wpisuje się w długoletnią politykę przestrzenną gminy Wieluń, która w dokumentach planistycznych uwzględniała taki korytarz. Poseł Paweł Rychlik stwierdził, że wybudowanie drogi w wariancie wschodnim byłoby „nieuczciwe” wobec wszystkich, którzy tam inwestowali. Parlamentarzysta jest przekonany, że zwycięży opcja zachodnia jako „jedyna możliwa”. Rychlik mówił również o możliwości połączenia planowanej obwodnicy zachodniej z drogą wojewódzką 486. Podjęte zostały w tej sprawie rozmowy z władzami woj. łódzkiego. Budowa łącznicy miałaby być finansowana z nowego rozdania funduszy unijnych.

Marek Brodowski z GDDKiA podkreślał, że analizy każdego z wariantów drogi dokonuje się tą samą metodyką, uwzględniając obiektywne czynniki. - Też mamy nadzieję, że znajdziemy rozwiązanie optymalne. My naprawdę chcemy tę obwodnicę wybudować – zapewnił.

W obecnym etapie przygotowania inwestycji prowadzi się m.in. całoroczną inwentaryzację przyrodniczą. Prowadzone są także badania geologiczne. Firma projektowa uściśla rozwiązania techniczne m.in. w zakresie skrzyżowań obwodnicy z drogami lokalnymi. Po przygotowaniu STEŚ firma projektowa złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, w którym trzeba już wskazać rekomendowany wariant trasy.

Tomasz Wujcicki zapowiada, że wybór preferowanego korytarza obwodnicy nastąpi najpóźniej do końca bieżącego roku. Nie znaczy to jednak, że pozostałe dwa zostaną wtedy definitywnie odrzucone – one też będą rozpatrywane przez dyrekcję ochrony środowiska jako materiał porównawczy. - Jeszcze nie spotkałem się z sytuacją, aby urząd wydający decyzję środowiskową wskazał do budowy inny wariant niż preferowany przez inwestora – zaznacza Wujcicki.

Do 22 kwietnia można składać uwagi

Aktualne materiały projektowe są dostępne na stronie obwodnicawielunia.pl (zakładka "do pobrania"). Tam też znajduje się formularz konsultacyjny, na którym mieszkańcy mogą składać swoje uwagi w terminie do 22 kwietnia. Wielkoformatowe wydruki opracowań dla obwodnicy są dostępne do wglądu w ratuszu (sala nr 11 na piętrze) – od poniedziałku do piątku w godz. od 8 do 15.

Uwaga! Urząd Miejski w Wieluniu jedynie udostępnia materiały na prośbę inwestora. Nie można tu składać wniosków ani też uzyskać wyjaśnień dotyczących planowanej drogi. „Burmistrz Wielunia nie jest organem podejmującym decyzje dotyczące nanoszenia zmian w dokumentacji studyjnej” – zaznaczono w komunikacie UM.

Uwagi do proponowanych rozwiązań przy użyciu udostępnionego formularza należy kierować do firmy projektowej:

  • pocztą tradycyjną na adres Ivia S.A., ul. Roździeńskiego 91, 40-203 Katowice
  • e-mailem: [email protected]

W kinie o obwodnicy Wielunia. Do końca roku poznamy preferow...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto