Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Wielunia ma powstać po zachodniej stronie miasta. Rozpoczęła się procedura środowiskowa, która usankcjonuje przebieg trasy

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Prace przygotowawcze do budowy drugiej obwodnicy Wielunia prowadzi katowicka firma Ivia na zlecenie łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ostatnim czasie inwestor złożył wniosek o decyzję środowiskową, w którym został wskazany preferowany wariant drogi. Jak już informowaliśmy, w wyniku analiz biuro projektowe w uzgodnieniu z inwestorem rekomenduje budowę obwodnicy po zachodniej stronie miasta.
Prace przygotowawcze do budowy drugiej obwodnicy Wielunia prowadzi katowicka firma Ivia na zlecenie łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ostatnim czasie inwestor złożył wniosek o decyzję środowiskową, w którym został wskazany preferowany wariant drogi. Jak już informowaliśmy, w wyniku analiz biuro projektowe w uzgodnieniu z inwestorem rekomenduje budowę obwodnicy po zachodniej stronie miasta. Zbigniew Rybczyński
Obwodnica Wielunia w ciągu drogi krajowej 45 według przyjętego harmonogramu powinna powstać do 2030 roku. Inwestor złożył wniosek decyzję środowiskową, w którym został wskazany rekomendowany przebieg drogi

Wariant obwodnicy Wielunia wybrany

Prace przygotowawcze do budowy drugiej obwodnicy Wielunia prowadzi katowicka firma Ivia na zlecenie łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ostatnim czasie inwestor złożył wniosek o decyzję środowiskową, w którym został wskazany preferowany wariant drogi. Jak już informowaliśmy, w wyniku analiz biuro projektowe w uzgodnieniu z inwestorem rekomenduje budowę obwodnicy po zachodniej stronie miasta.

Obwodnica wyprowadzi poza miasto mocno uciążliwy tranzyt kumulujący się na drogach krajowych 43 i 45. Droga w rekomendowanym przebiegu ma długość niespełna 11 km i jest oznaczona na poniższej mapce czerwoną linią przerywaną.

Preferowany wariant obwodnicy (kolor czerwony)


Droga w rekomendowanym przebiegu ma długość niespełna 11 km. Na mapkach jest oznaczona przerywaną linią czerwonąmateriały projektowe

Procedura środowiskowa została wszczęta wraz z wydaniem stosownego obwieszczenia przez burmistrza Wielunia w dniu 8 sierpnia 2023 r. Od tego momentu strony postępowania mogły w ciągu 14 dni zapoznać się ze złożonym wnioskiem oraz złożyć uwagi i zastrzeżenia w Urzędu Miejskim w Wieluniu.

"Celem decyzji środowiskowej jest przede wszystkim wybór jednego wariantu drogi oraz określenie dla niego warunków realizacji i wymagań dotyczących ochrony środowiska" - przypomina inwestor.

ZOBACZ WIDEO - obwodnica Wielunia:

od 16 lat

Koncepcja zgodna z polityką przestrzenną

Umowę na wykonanie dokumentacji studialnej dla obwodnicy w ciągu drogi krajowej 45 podpisano pod koniec 2020 r. W pierwszym etapie przygotowania inwestycji analizowano dwie koncepcje przebiegu trasy po stronie zachodniej miasta i dwie po stronie wschodniej. Potem na stole zostały trzy warianty. Z dwóch przebiegów zachodnich ostatecznie wyklarował się ten rekomendowany. Na początku marca 2023 r. nad wybranym rozwiązaniem pochyliła się Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI).

- Teraz twa korygowanie dokumentacji zgodnie z uwagami zawartymi w protokole z posiedzenia KOPI – mówił na jednej z sesji Rady Powiatu w Wieluniu Sławomir Mikołajczyk, zastępca dyrektora oddziału GDDKiA w Łodzi, zapewniając, że wniosek o decyzję środowiskową zostanie złożony zgodnie z planem, czyli do końca czerwca.

Należy podkreślić, że koncepcja obwodnicy na zachód od miasta wpisuje się w długoletnią politykę przestrzenną samorządu Wielunia, który w swoich dokumentach planistycznych uwzględniał taki korytarz. Za takim rozwiązaniem optował również wieluński poseł Paweł Rychlik, który zabiegał o to, aby inwestycja znalazła się w rządowym programie budowy 100 obwodnic do roku 2030.

- Jestem przede wszystkim zadowolony z tego, że prace przygotowawcze idą zgodnie z harmonogramem. Przy analizie wariantów należało sobie zadać podstawowe pytanie: czy my chcemy, żeby obwodnica została wybudowana, czy będziemy dyskutować nad wariantami, a wiemy, że pojawiły się jeszcze inne propozycje. Chodzi o to, żeby wykorzystać szansę, jaką stworzył nam Program budowy 100 obwodnicy – komentuje poseł Rychlik.

Decyzja środowiskowa ostatecznie usankcjonuje przebieg obwodnicy

Po wydaniu decyzji środowiskowej i jej uprawomocnieniu (co wg harmonogramu miałoby nastąpić do maja 2024 r.) można będzie mówić o tym, że wybrany wariant obwodnicy jest ostateczny. Wówczas inwestor zyska zielone światło dla przygotowania przetargu na wykonanie obwodnicy w formule zaprojektuj-wybuduj.

Jak dodaje parlamentarzysta z Wielunia, jest też szansa na przedłużenie obwodnicy do drogi wojewódzkiej 486 – kolejnej trasy o bardzo dużym natężeniu ruchu. Taka inwestycja znalazła się we wstępnym planie budowy obwodnic na drogach wojewódzkich.

Projektują też obejście Kadłuba

W przygotowaniach jest też inwestycja na drodze krajowej 45, która ma uwolnić od ciężarówek mieszkańców Kadłuba. W styczniu oddział GDDKiA w Łodzi podpisał umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. 19 czerwca w sali OSP w Kadłubie odbyło się spotkanie informacyjne, na którym pokazane zostały wstępne rozwiązania projektowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto