Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pas pieszo-rowerowy między Wieluniem i Gaszynem budowany na raty. Kiedy powstanie brakujący odcinek? Piłeczka leży po stronie gminy ZDJĘCIA

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Jak było do przewidzenia, efekty inwestycji na drodze krajowej między Wieluniem i Gaszynem budzą kontrowersje wśród mieszkańców. Na środkowym odcinku długości 300 m zaniechano budowy bezpiecznego pobocza dla pieszych i rowerzystów. GDDKiA zostawiła to gminie, ale brakujący fragment nie powstanie prędko.

Zostawili 300 metrów bez pasa pieszo-rowerowego

Mieszkańcy Gaszyna wiele lat zabiegali o poprawę bezpieczeństwa na drodze krajowej 45 w kierunku miasta. Poruszanie się tutaj rowerem lub pieszo niosło ze sobą ogromne ryzyko. W 2021 r. w końcu doszło do realizacji inwestycji, która jednak okazała się przysłowiową beczką miodu z łyżką dziegciu. A raczej chochlą. Powstały dwa odcinki szerokiej i wygodnej infrastruktury z kostki (dla pieszych) i asfaltu (dla rowerzystów) o łącznej długości ponad pół kilometra. Pomiędzy nimi zostało 300 metrów, na których nie budowano ciągu pieszo-rowerowego, a jedynie utwardzono wąziutkie pobocze. Na całej długości wykonano za to oświetlenie.

- Co ma zrobić rowerzysta jadący nową ścieżką, kiedy w połowie drogi do miasta ona się urywa? Poruszać się dalej niebezpieczną jezdnią? Albo tym śmiesznie wąskim poboczem? Nie wyobrażam sobie tego, a już szczególnie w przypadku osób starszych. Były sygnały, że brakujący odcinek zostanie dobudowany, ale na końcach zamontowali barierki, więc nie wygląda na to, aby inwestycja miała być kontynuowana w najbliższym czasie – martwi się mieszkanka Gaszyna.

Piłeczka jest po stronie gminy

Inwestycja na drodze krajowej Wieluń-Gaszyn realizowana w 2021 r. została zlecona przez łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestor zaniechał budowy pasa pieszo-rowerowego na centralnym odcinku, by nie wchodzić w kolizję z projektem jego przebudowy powstałym kilka lat wcześniej na zlecenie Urzędu Miejskiego w Wieluniu. Chodzi o południowy odcinek tzw. drogi zbiorczej (od Gaszyna do ul. Częstochowskiej), w ramach którego zaplanowano rondo na DK45 w Gaszynie. Oznacza to tyle, że z pytaniami, co dalej, GDDKiA będzie teraz odsyłać do władz miasta.

- Idealnie byłoby zgrać w czasie obie inwestycje, jednak w tym przypadku samorząd nie jest gotowy, by ruszać ze swoją budową, natomiast my tak. Dostaliśmy pieniądze z centrali i musimy je wykorzystać w tym roku. Jeśli nie wykonamy tej inwestycji teraz, to potem przez wiele lat może okazać się to niemożliwe. Podobnych miejsc przy drogach krajówkach, gdzie potrzeba chodnika, są w całym kraju tysiące – mówił nam w kwietniu Maciej Zalewski, rzecznik GDDKiA w Łodzi.

Potrzebny nowy projekt

Sprawa jest jednak bardzie złożona. Na bazie dokumentacji, którą dysponuje ratusz, nie da się zbudować brakującego pasa pieszo-rowerowego. Gminny projekt nie jest kompatybilny z tym, co właśnie zostało zbudowane między Wieluniem i Gaszynem. M.in. dlatego że GDDKiA wyłączyła ze swojej inwestycji fragment sporo dłuższy od odcinka planowanego do przebudowy przez miasto.

- Zostawiono 300 metrów, tymczasem nasz projekt, który zresztą uzgodniła GDDKiA, dotyczy przebudowy DK45 na długości 155 m, w tym sam chodnik to nie więcej niż 90 m. Nie ma szans połączenia jednego z drugim. De facto powstałyby trzy odcinki pobocza z przerwami między nimi – wyjaśnia Maciej Preś, naczelnik wydziału inwestycji i rozwoju UM w Wieluniu.

W związku z tym potrzebny jest nowy projekt. Działania w tej sprawie zostały podjęte, jednak mieszkańcy, którzy liczyli na szybkie „wyprostowanie” tematu, muszą przełknąć gorzką pigułkę. Dopiero w grudniu ratusz podpisał umowę z firmą projektową. Samo wykonanie dokumentacji to nie jest wielki problem, jednak proces uzyskiwania uzgodnień i zamiennego pozwolenia na budowę trochę potrwa. Ostrożnie można założyć, że przy dobrych wiatrach gmina będzie w stanie ogłosić przetarg na dobudowę ścieżki latem 2022 r. Mogą jednak zaistnieć komplikacje, które wydłużą proces przygotowania inwestycji.

Inwestycja GDDKiA jeszcze się nie zakończyła

Koszt inwestycji GDDKiA na drodze Wieluń-Gaszyn to 2,7 mln zł. Infrastruktura nie jest jeszcze ukończona. Brakuje m.in. wierzchniej warstwy asfaltu pasa dedykowanego rowerzystom. Jak mówią w GDDKiA, wykonawca musiał przerwał prace w związku z nadejściem zimowej pogody. Niemniej jednak są mieszkańcy, którzy korzystają już z nowego pobocza.

Pas pieszo-rowerowy między Wieluniem i Gaszynem budowany na ...

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto