Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Nie” dla obwodnicy w centrum Wielunia. Protest mieszkańców

Daniel Sibiak
„Nie” dla obwodnicy w centrum Wielunia. Z takim hasłem na transparencie mieszkańcy Wielunia protestowali dzisiaj przeciwko budowie obwodnicy śródmiejskiej Wielunia. Przez pół godziny chodzili po przejściu dla pieszych przy rondzie na jednym z najbardziej ruchliwych odcinków drogi w Wieluniu w ten sposób blokując ruch. Objazdy dla kierowców wyznaczała policja zaalarmowana o proteście.

- Protestujemy przeciwko obwodnicy w centrum Wielunia. Nie chcemy, aby obwodnica i tiry jeździły ulicą Popiełuszki. Chcemy żeby obwodnica była zewnętrzna – podkreślali uczestnicy protestu.

- To absurd, żeby obwodnicę miasta zrobić w mieście – grzmieli uczestnicy protestu.

Protest jest związany z propozycją budowy trasy średnicowej. Oddana na początku kwietnia do użytku obwodnica północna Wielunia połowicznie rozwiązała problemy komunikacyjne miasta. Nic nie zmieniło się, jeśli chodzi o natężenie ruchu na drogach wiodących przez miasto w kierunku Częstochowy, Opola, Sieradza, Działoszyna. 

Szansą na odkorkowanie ulic 18 Stycznia, Częstochowskiej, Piłsudskiego, Śląskiej, Kopernika i Sieradzkiej jest budowa trasy średnicowej na osi północ-południe. Urząd Miejski dysponuje już projektami wszystkich trzech odcinków: Sieradzka-Warszawska, przebudowa Popiełuszki oraz Częstochowska-Gaszyn. Pytanie, skąd wziąć na to pieniądze. Koszt całego przedsięwzięcia szacuje się na 38 mln zł. 

Najnowsza propozycja burmistrza Pawła Okrasy jest taka, aby zbudować od razu całą drogę na kredyt z Banku Gospodarstwa Krajowego, spłacany przez kilkanaście lat. Przy czym najpierw samorząd musiałby powołać spółkę, która zaciągnie kredyt.

Takie rozwiązanie umożliwia nam budowę całej trasy w ciągu jednego roku. Oczywiście model finansowy nie jest idealny, ale musimy patrzeć realnie, co możemy zrobić. Prace projektowe ruszyły w 2000 r., a mamy 2017 i dalej mamy korki. Wydaje się, że nas stać, żeby co roku wydawać 3 mln zł na spłatę kredytu. W 2020 r. skończymy kanalizować gminę i z tego obszaru moglibyśmy wygospodarować środki na spłatę budowy drogi - mówi Okrasa. 

Proceduralnie nic już nie stoi na przeszkodzie, aby budować drogę. Gmina ma już pozwolenia na budowę poszczególnych odcinków (decyzje ZRiD) i co najważniejsze - są to decyzje prawomocne. Co prawda nie zostały jeszcze wypłacone odszkodowania właścicielom gruntów, ale to nie blokuje realizacji inwestycji. 

Szczegóły dotyczące budowy drogi średnicowej na kredyt z Banku Gospodarstwa Krajowego burmistrz omówi na najbliższej sesji Rady Miejskiej w środę, 26 kwietnia. W obradach mają uczestniczyć przedstawiciele BGK.

Więcej na ten temat w piątkowym wydaniu Dziennika Łódzkiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto