Przez terytoria gmin Galewice i Wieruszów ma przebiegać linia kolejowa łącząca Warszawę z Wrocławiem (przez Łódź i Sieradz). To jedna z inwestycji towarzyszących planowanej budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, której nadano najwyższy priorytet. Nie wiadomo jeszcze, którędy zostanie poprowadzony tor, po którym pociąg pojadą z prędkością do 250 km/h. Trwają analizy.
Tutejsi samorządowcy nalegali na wariant maksymalnie oddalony od terenów zabudowanych. Na niedawnym spotkaniu konsultacyjnym w Sieradzu dowiedzieli się jednak, że ta opcja została odrzucona. Na stole są aktualnie cztery warianty linii.
- W sprawie przebiegu szybkiej kolei staramy się mówić jednym językiem z gminą Wieruszów – zaznacza na wstępie Piotr Kołodziej, wójt gm. Galewice. - Mamy świadomość, że jest to inwestycja strategiczna dla państwa, ale mamy prawo oczekiwać, żeby była dla nas jak najmniej uciążliwa. Tym bardziej że żaden szybki pociąg w naszym powiecie się nie zatrzyma, bo przystanki będą tylko w dużych miastach. Nasza propozycja była taka, aby poprowadzić tor terenami leśnymi, możliwie jak najdalej od zabudowań. W Sieradzu powiedziano nam jednak, że wariant najbardziej optymalny z naszego punktu widzenia został wykluczony – mówi wójt.
Mapki z proponowanymi przebiegami szlaku gminy zamieściły na swoich stronach internetowych. Samorządowców poinformowano, że docelowy wariant ma zostać wybrany w I kwartale 2022 r. Pozostaje uzbroić się w cierpliwość, choć o tę nie jest łatwo.
- Mieszkańcy są zaniepokojeni, dzwonią, dopytują o przebieg linii. Inwestorzy nie chcą podejmować działań, dopóki nie dowiedzą się, co ich czeka. Jest dużo znaków zapytania. Plus jest taki, że są z nami prowadzone konsultacje. Czekamy na konkrety – kontynuuje Piotr Kołodziej.
- Dla nas najgorszy byłby wariant przez Kolonię Osiek, który przecina zarówno tereny mieszkaniowe, jak i przemysłowe, mocno rozwijające się w ostatnim czasie – dodaje wójt.
W ostatnim czasie spółka CPK wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wykonanie kluczowej dokumentacji przedprojektowej dla linii kolejowych nr 85 (Łódź–Sieradz) i nr 86 (Sieradz–Wieruszów-Kępno–Wrocław). Jej wartość to ponad 38 mln zł netto. Przedmiotem zamówienia jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Jego wykonawca dostarczy CPK m.in. prognozy ruchu, wielorakie analizy (np. techniczne, środowiskowe), dokumentację geologiczno-inżynierską wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej.
Następnym etapem - po wykonaniu STEŚ - będzie m.in. opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego. Harmonogram przewiduje rozpoczęcie budowy nowych szlaków kolejowych w woj. łódzkim w 2023 r.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?