Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Galewice torpedują wybrany wariant linii kolejowej dużych prędkości

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Wybrany przez inwestora wariant szybkiej kolei budzi sprzeciw w powiecie wieruszowskim. Samorząd gminy Galewice wystosował oficjalny protest

Rusza kolejna tura spotkań dotyczących planowanej budowy linii kolejowej dużych prędkości łączącej Wrocław z Łodzią. 5 października zanosi się na gorącą atmosferę w sali OSP w Galewicach. Mieszkańcy mają wtedy dowiedzieć się, dlaczego wybrano do realizacji wariant szlaku, który budzi tutaj duże kontrowersje.

„Wybrany wariant W51 w sposób radykalny podzieli obszar Gminy Galewice, na którym wskutek budowy nastąpi dewastacja środowiska naturalnego. Na obszarze tym konieczne będzie przeprowadzenie wysiedlenia ludności, wyburzeń istniejących obiektów mieszkalnych, usługowych i przemysłowych” – czytamy w stanowisku Rady Gminy Galewice.

Radni zobowiązali wójta do wystosowania sprzeciwu wobec forsowanego przebiegu linii nie tylko inwestorowi (spółce CPK), ale też do wiadomości władz państwowych, regionalnych i rzecznika praw obywatelskich. Adresaci dowiedzieli się, że mieszkańcy gm. Galewice „czują się oszukani przez przedstawicieli spółki, którzy podczas wyboru trasy linii kolejowej mieli uwzględniać również dobro lokalnej ludności”.

Równolegle przygotowywano studia wykonalności dla linii nr 85 Łódź - Sieradz i nr 86 Sieradz - Kępno - Czernica Wrocławska - Wrocław Główny. Inwestor szczyci się, że czas ich powstania jest „doskonałym wynikiem przy tej skali inwestycji w Polsce”. Etap analiz technicznych, ekonomicznych, środowiskowych, społecznych dla prawie 200 km nowych szlaków trwał rok.

- Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany jest najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Wrocław – Łódź. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów – wyjaśnił Radosław Kantak, członek zarządu CPK.

Organizowano również konsultacje w powiecie wieruszowskim. We wszystkich 33 gminach, przez które przebiegają trasy 85 i 86, zorganizowano 67 spotkań i zebrano prawie 35 tys. ankiet.

Z Galewic wielokrotnie docierały do CPK i firmy projektowej argumenty wskazujące na szkodliwość wariantu W51. Wskazywano, że inny z proponowanych przebiegów jest akceptowalny jako najmniej ingerujący w zabudowania, przedstawiono też koncepcję łączenia wariantów. Zwracano się o pomoc w tej sprawie do władz wojewódzkich i posłów.

„Uchwała ta jest sygnałem, że Urząd Gminy w Galewicach podejmie wszelkie możliwe prawnie kroki, by wpłynąć na zmianę wybranego wariantu” – nadmieniono w stanowisku uchwalonym po ogłoszeniu wariantu inwestorskiego.

Inwestycja powiązana z budową Centralnego Portu Komunikacyjna to jeden z kluczowych projektów kolejowych w Polsce. Dzięki niej czas podróży z Wrocławia do Łodzi skróci się z trzech do jednej godziny. Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h (w przyszłości nawet 350 km/h). Między Łodzią i Wrocławiem powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady, pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu.

Spółka CPK zakłada, że najpóźniej w drugim kwartale 2023 r. złożony zostanie wniosek o decyzję środowiskową, w którym razem z wariantem inwestorskim przedstawione zostaną dwa warianty alternatywne. Postępowanie prowadzone w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) będzie etapem poprzedzającym uzyskanie decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto