Miasto zapłaci 350 tys. zł za nieruchomość przy Warszawskiej
Rada Miejska w Wieluniu podjęła 26 października uchwałę umożliwiającą burmistrzowi zakup do zasobów gminy budynku przy ul. Głowackiego. Konieczne jest jego usunięcie w momencie budowy ronda, do czego przymiarki trwają już od wielu lat. Radni podjęli decyzję jednogłośnie.
Nieruchomość potrzebna pod przebudowę skrzyżowania stanowi kompleks z działką o funkcji usługowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej o łącznej powierzchni 0,077 ha. Za całość miasto ma zapłacić 350 tys. zł.
Michał Janik, naczelnik wydziału nieruchomości i planowania przestrzennego, wyjaśnił radnym, że przedstawiona w uzasadnieniu uchwały cena została wynegocjowana w trakcie spotkań z właścicielami nieruchomości i potwierdzona pismem skierowanym do ratusza. Wszystko wskazuje więc na to, że w niedługim czasie dojdzie do finalizacji transakcji.
Mglisty plan budowy ronda
Nic nie mówi się jednak o tym, kiedy powstanie rondo. Radni spodziewają się problemów ze znalezieniem funduszy na oczekiwaną inwestycję w budżecie coraz mocniej zadłużonej gminy.
- Dobry okres na pozyskiwanie środków zewnętrznych na infrastrukturę drogową jest już za nami i tu jest znak zapytania, co dalej. Dobrze, że jest uchwała o nabyciu nieruchomości, jest w końcu szansa uporządkować sprawę, tylko żeby nie skończyło się na wykupie i i nic więcej – komentuje radny Robert Kaja.
Rondo udrożni krzyżówkę, na której wyjazd w lewo z Krakowskiego Przedmieścia często wymaga długiego oczekiwania. Co bardziej niecierpliwi kierowcy wymuszają pierwszeństwo. Trudności komunikacyjnych jest w tym miejscu więcej.
Zaprojektowanie ronda ratusz zlecił w styczniu 2023 r. Opracowanie samej dokumentacji to koszt 119 tys. zł, pokrywany w całości z budżetu gminy.
Krzyżujące się drogi pod jeden zarząd
Aktualnie na newralgicznym skrzyżowaniu krzyżują się drogi zarządzone przez gminę (Krakowskie Przedmieście i Kochelskiego) i powiat (Warszawska, Głowackiego). Wygląda jednak na to, że wkrótce wszystkie te ulice będą już w zarządzie ratusza.
O budowie ronda w tym miejscu mówi się od ponad 20 lat, kiedy ulice Warszawska i Głowackiego miały status drogi krajowej nr 8. Po oddaniu w 2017 r. do użytku obwodnicy północnej Wielunia zaczęło się stopniowe przekazywanie 14 kilometrów starej krajówki (od Dąbrowy do Jodłowca) samorządom kolejnych szczebli.
Najpierw dawna „ósemka” stała się drogą wojewódzką 488 i tak było przez pięć lat. Wykorzystując tryb „kaskadowego” przekazywania odcinków dróg, władze województwa pod koniec 2022 r. scedowały arterię na powiat. W ostatnim czasie Zarząd Powiatu uruchomił procedurę przekazania drogi na utrzymanie Gminy Wieluń.
- Nie jest do tego wymagana zgoda organu niższej kategorii. Tej procedury według naszej wiedzy nie będziemy w stanie zablokować – oznajmił na sesji rady Maciej Preś, naczelnik wydziału inwestycji i rozwoju.
W jego ocenie nie powinno było w ogóle dojść do zmiany kategorii drogi z wojewódzkiej na powiatową. Argumentuje, że ulice Warszawska i Głowackiego są naturalnym uzupełnieniem drogi wojewódzkiej 481 (łączącej Wieluń z Łaskiem), wobec czego decyzja podjęta rok temu „zrywa ciągłość dróg wojewódzkich”.
O zmianie kategorii drogi z wojewódzkiej na powiatową pisaliśmy tutaj: 14 kilometrów dawnej „ósemki” już na utrzymaniu powiatu wieluńskiego
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?