Prawie 4 mln złotych na wstępną dokumentację dla drugiej obwodnicy Wielunia
Rozpoczynają się właściwe przygotowania do budowy drugiej obwodnicy Wielunia. Celem trasy będzie wyprowadzenie poza miasto ruchu tranzytowego z ulic Sieradzkiej, Kopernika, Śląskiej, 3 Maja, Piłsudskiego, Częstochowskiej, które stanowią odcinki dróg krajowych 45 (Opole-Złoczew) i 43 (Wieluń-Częstochowa). Inwestycja została ujęta w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o podpisaniu pierwszej umowy związanej z budową obejścia Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45. Przetarg na wykonanie dokumentacji przygotowawczej wygrała firma Ivia z Katowic z ceną 3,87 mln zł. Zlecenie dotyczy opracowania:
- studium korytarzowego
- studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego
- elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Do przetargu przystąpiły cztery firmy, jednak oprócz zwycięskiej pod uwagę była brana jedynie oferta firmy Mosty Katowice (4,67 mln zł). Oferty złożone przez spółki Sweco Engineering z Krakowa (3,99 mln zł) i Multiconsult Polska z Warszawy (5,19 mln zł), zostały odrzucone. Wszystkie cztery mieściły się w budżecie zamówienia, który GDDKiA oszacowała na 5,78 mln zł.
Czas wykonania dokumentacji inwestor określił na 54 miesiące. Stanie się ona podstawą dla ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy w systemie projektuj i buduj. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, to obwodnica powinna zostać zbudowana w latach 2027-2029.
- Najkrótszy czas od chwili podjęcia inicjatywy o powstaniu drogi, do momentu jej otwarcia, to ok. 8-9 lat, z czego zaledwie 2,5-3 lata zajmuje sama budowa – wyjaśnia Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiej GDDKiA.
Do zadań firmy Ivia z Katowic na podstawie umowy z GDDKiA należy:
- wstępne, kompleksowe przedstawienie zamierzenia inwestycyjnego,
- wstępne określenie zakresu rzeczowego i finansowego przedsięwzięcia oraz ustalenie jego efektywności ekonomicznej,
- ustalenie przebiegu trasy (na podstawie analizy wariantów) oraz ostateczne określenie typów oraz podstawowych parametrów technicznych obiektów budowlanych,
- dostarczenie informacji do podjęcia decyzji inwestorskiej w sprawie celowości, zakresu i horyzontu czasowego realizacji zadania inwestycyjnego,
- uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia,
- przygotowanie materiałów do ogłoszenia przetargu w systemie P&B.
Co wiemy na temat planowanej trasy
Podstawowym celem budowy obwodnicy Wielunia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w ścisłym centrum miasta, w ciągu drogi krajowej nr 45 - informuje GDDKiA. - W ostatnich latach oddano do ruchu obejście Wielunia w osi wschód-zachód, w ciągu drogi krajowej nr 74. Budowa drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łodzią a Wrocławiem spowodowała jednak znaczny wzrost ruchu w osi północ-południe. Planowana inwestycja ma za zadanie zaradzić obecnej sytuacji i rosnącym potokom ruchu kierującym się z i do drogi ekspresowej S8. Na południe od Wielunia ruch rozdziela się na drogi krajowe nr 43 i 45 prowadzące do Częstochowy i autostrady A1 oraz Kluczborka i korytarza drogi krajowej nr 11, planowanej do rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej S11.
Choć jeszcze żadnych prac przygotowawczych do budowy drugiej obwodnicy Wielunia nie prowadzono, coś jednak o tej drodze już wiadomo. W dokumentacji przetargowej GDDKiA zawarła określone wytyczne. W każdym z wariantów, które zostaną poddane analizom, droga powinna zaczynać się na DK43 w okolicy Rychłowic, a kończyć przy węźle „Biała” obwodnicy północnej. Jej długość to ok. 10 kilometrów. Precyzyjne ustalenie początku i końca obwodnicy jest przedmiotem zamówienia. Przekrój drogi wstępnie określono jako jednojezdniowy z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 metra. Nośność to 11,5 ton na oś.
Wykonawca dokumentacji będzie musiał uwzględnić istniejące opracowania planistyczne. W studium przestrzennym gminy Wieluń jest wyznaczony proponowany korytarz obwodnicy południowo-zachodniej. Teren przeznaczony pod planowaną inwestycję jest użytkowany rolniczo, miejscami występuje zabudowa podmiejska i wiejska oraz łąki, pastwiska. Wymagane będą badania archeologiczne.
Celem Studium Korytarzowego jest wskazanie optymalnych min. trzech korytarzy przebiegu trasy obwodnicy do bardziej szczegółowego opracowania w Studium Techniczno- Ekonomiczno-Środowiskowym - czytamy w dokumentacji przetargowej. - Należy przeanalizować również „wariant bezinwestycyjny”, tj. wykonać analizę ruchu i oddziaływania istniejącej drogi, w przypadku niepodjęcia inwestycji.
Obwodnica północna służy kierowcom od ponad 3 lat
Obwodnica północna wyprowadziła ruch ciężki z miasta na kierunku Wrocław-Warszawa. Została otwarta dokładnie 30 marca 2017 r., obwodnica północna Wielunia została oddana do użytku kierowców. Budowa 13-kilometrowej trasy z trzema węzłami trwała dwa lata. Zobaczcie zdjęcia dokumentujące przebieg inwestycji:
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?