Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejowe inwestycje w powiecie pajęczańskim. Nowe oblicze stacji Chorzew Siemkowice, powstaną przystanki przy linii do Częstochowy FOTO

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Wideo
od 16 lat
Nowe przystanki kolejowe przy linii kolejowej łączącej powiat pajęczański z Częstochową zostały przesunięte na listę podstawową rządowego programu, która ma być realizowany do 2025 r. Drugi przebiegający tędy szlak żelazny jest w trakcie rewitalizacji, w wyniku którego nowe oblicze zyskuje m.in. stacja Chorzew Siemkowice.

Jest realna szansa, że powiat pajęczański przestanie być białą plamą na mapie kolejowych połączeń pasażerskich. Oba przebiegające tędy szlaki żelazne (o numerach 131 i 146) zostały poddane dużym rewitalizacjom, dzięki którym zwiększa się prędkość i bezpieczeństwo ruchu kolejowego. W ostatnim czasie zapadła korzystna dla powiatu pajęczańskiego decyzja dotycząca zmian w Rządowym programie budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Mianowicie z listy rezerwowej na podstawową przesunięto lokalizacje Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Pieńki Dubidzkie, Strzelce Wielkie, Wistka i Biała.

W działania na rzecz budowy nowej infrastruktury pasażerskiej przy linii 146, która biegnie od stacji Chorzew Siemkowice do Częstochowy, zaangażowali się także lokalni samorządowcy.

- Były wspólne ustalenia dotyczące wyznaczenia nowych przystanków, a także uzgodnienia, kto będzie o nie dbał, pewne rzeczy wzięliśmy na siebie. Jestem przekonany, że wkrótce powiat pajęczański nie będzie już wykluczony z połączeń PKP – mówi wicestarosta pajęczański Paweł Sikora.

Nie ma natomiast potrzeby umieszczania w rządowym programie przystanków na linii 131, która biegnie ze Śląska przez powiat pajęczański na północ kraju. Nowe perony m.in. na stacjach Działoszyn i Chorzew Siemkowice wybudowano w ramach trwającej aktualnie rewitalizacji szlaku. W rejonie tej drugiej w ostatnich tygodniach zamknięty był też przebudowywany przejazd kolejowy, co wymusiło wyznaczenie objazdów.

ZOBACZ WIDEO - kolejowe inwestycje w powiecie pajęczańskim:

od 16 lat

Składy pasażerskie ze Zduńskiej Woli przez Chorzew Siemkowice do Częstochowy przestały kursować w 2012 roku. Gdy kilka lat temu kompleksowo modernizowano linię 146, w planach inwestycyjnych pominięto budowę nowej infrastruktury pasażerskiej. Tłumaczono to tym, że nie było wtedy konkretnych planów wznowienia tutaj ruchu pociągów osobowych, a dla spółki PKP Polskie Linie Kolejowe priorytetem było udrożnienie szlaku dla ruchu towarowego.

Teraz tzw. program przystankowy daje realne szanse przygotowania linii pod kątem ruchu 146 pasażerskiego. Inwestor jest otwarty na sugestie samorządowców. Dowodzi tego spotkanie zorganizowane w lipcu br. w gminie Rząśnia. Przedstawiciele gminy i PKP wspólnie ustalili, że przystanek w miejscowości Biała zostanie zlokalizowany gdzie indziej - po prawej stronie przed przejazdem kolejowym, jadąc od strony Rząśni w kierunku Pajęczna.

- Takie usytuowanie przystanku na pewno będzie wygodniejsze dla mieszkańców naszej gminy oraz sprzyjać będzie rozwojowi ruchu kolejowego – podsumowano w komunikacie Urzędu Gminy w Rząśni.

Obecnie lista podstawowa tzw. programu przystankowego obejmuje 207 lokalizacji o szacunkowej wartości blisko 973 mln zł. Program został ogłoszony w maju 2020 r. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie zadań związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla podróżnych.

Tak jak w przypadku linii 146, pierwotny projekt rewitalizacji linii 131 również przewidywał likwidację nieczynnych peronów i zabezpieczenie miejsca pod ewentualną budowę nowych. Informowano, że infrastrukturę będzie można odtworzyć w sytuacji wznowienia regionalnego ruchu pasażerskiego. Spotkało się to z negatywnymi reakcjami, pisma w tej sprawie trafiły m.in. do ministra infrastruktury. W konsekwencji inwestor rozszerzył zakres modernizacji linii nr 131 o inwestycje m.in. na stacji Działoszyn.

Kolejną korzyść mieszkańcom przyniesie program Kolej Plus. Przy pomocy samorządów PKP Polskie Linie Kolejowe zbudują łącznik Wielunia z linią 131 w powiecie pajęczańskim, w efekcie czego Urząd Marszałkowski uruchomi codzienne połączenia pasażerskie między Łodzią a tą częścią województwa łódzkiego. Umowę na zaprojektowanie inwestycji podpisano 19 czerwca na stacji Wieluń Dąbrowa.

- W ten sposób także powiat pajęczański zyska następne połączenia. Dojazdy 100-kilometrowe do Łodzi z różnych zakątków naszego powiatu są utrudnieniem, dlatego bezpieczne, bezkolizyjne połączenie kolejowe naprawdę będą wartością dodaną – dodaje wicestarosta Paweł Sikora.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto