Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Plany stają się rzeczywistością. Powstanie sześć nowych przystanków kolejowych w powiecie pajęczańskim na linii 146 do Częstochowy

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Konkretnych kształtów nabiera plan przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej 146 łączącej Chorzew Siemkowice z Częstochową. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowy z wykonawcami budowy 11 przystanków, w tym sześciu w powiecie pajęczańskim.

Mieszkańcy powiatu pajęczańskiego od lat nie mają możliwości korzystania z połączeń kolejowych. Podejmowane działania inwestycyjne dają podstawy sądzić, że wznowienie ruchu pasażerskiego może nastąpić w roku 2025. Wtedy bowiem gotowe mają być gotowe całkiem nowe przystanki na linii 146 Chorzew Siemkowice – Częstochowa Wyczerpy. W kwestii uruchomienia pociągów będą musiały porozumieć się władze dwóch województw – łódzkiego i śląskiego.

W ostatnim czasie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowy na zaprojektowanie i wykonanie infrastruktury pasażerskiej w 11 lokalizacjach. Na terenie powiatu pajęczańskiego powstaną przystanki Biała, Wistka, Strzelce Wielkie, Pieńki Dubidzkie, Nowa Brzeźnica i Ważne Młyny, w województwie śląskim - Stary Broniszew, Cykarzew Północny, Cykarzew Stary, Mykanów, Częstochowa Rząsawa.

Wszystkie inwestycje przy linii 146 zostały uwzględnione w „Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Wartość zadań to łącznie blisko 23 mln zł netto. Zakończenie prac planowane jest z końcem 2024 r.

„Na wszystkich peronach przewidziano wiaty, ławki, gabloty informacyjne i oświetlenie LED. Przystanki będą w pełni dostosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Wypukła faktura ze ścieżkami naprowadzającymi na antypoślizgowej nawierzchni pomoże w dojściu na pociąg niewidomym pasażerom. Zachętą do ekologicznych podróży – łączenia kolei i rowerów – będą stojaki w obrębie peronów” – czytamy w komunikacie PKP PLK.

Sama linia kolejowa 146 jest w pełni przystosowana do prowadzenia sprawnego ruchu kolejowego od kilku lat, kiedy zainwestowano w jej gruntowny remont ćwierć miliarda złotych (większość kosztów pokryła dotacja z funduszy europejskich). Dla inwestora priorytetem było udrożnienie szlaku dla ruchu towarowego. Pominięcie w projekcie unijnym nowej infrastruktury pasażerskiej tłumaczono brakiem konkretnych planów wznowienia tutaj ruchu pociągów osobowych.

Aktualnie trwa jeszcze rewitalizacja drugiej linii biegnącej przez powiat pajęczański (nr 131) wraz z dużą modernizacją stacji Chorzew Siemkowice. Wszystko to tworzy bardzo dobre warunki dla reaktywacji ruchu pociągów osobowych, o które coraz głośniej zaczęli się upominać także samorządowcy zarówno z powiatu pajęczańskiego, jak i z woj. śląskiego.
Po deklaracjach urzędów marszałkowskich w Łodzi i Katowicach dotyczących finansowania połączeń, plan budowy przystanków przy linii 146 nabrał realnych kształtów. W maju 2023 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaprosiła samorządowców na objazd trasy szynobusem, by ustalić dokładną lokalizację nowej infrastruktury dla podróżnych.

Niedługo potem w rządowym programie przystankowym lokalizacje przy LK146 przesunięto z listy rezerwowej na podstawową. To otwarło drogę do ogłoszenia przetargu.

- Były wspólne ustalenia dotyczące wyznaczenia nowych przystanków, a także uzgodnienia, kto będzie o nie dbał, pewne rzeczy wzięliśmy na siebie. Jestem przekonany, że wkrótce powiat pajęczański nie będzie już wykluczony z połączeń PKP – mówi wicestarosta pajęczański Paweł Sikora.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto