Ratusz robi kolejny krok w kierunku budowy drogi zbiorczej, która w przyszłości ma się stać fragmentem tzw. wschodniej obwodnicy Wielunia. Radni dali zgodę na zawarcie porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, które jest niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę. Jednak roboty prędko się nie rozpoczną, bo miasta nie stać na to, aby samodzielnie sfinansować inwestycję. Zamierzeniem burmistrza jest pozyskanie funduszy z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020 i to od razu na wszystkie odcinki obwodnicy.
Porozumienie z GDDKiA dotyczy przejęcia przez gminę fragmentów dróg, które połączy projektowana droga zbiorcza. Chodzi o ponad 180 metrów ulicy Częstochowskiej w Wieluniu (droga krajowa nr 43) oraz 300 metrów ulicy Opolskiej w Gaszynie (DK nr 45). Są to odcinki niezbędne do zrealizowania inwestycji przez gminę. Rada Miejska jednogłośnie przyjęła uchwałę w tej sprawie. Były tylko pewne zastrzeżenia formalne, ale prawnik magistratu zapewnił, że zapisy są prawidłowe.
W ratuszu zaznaczają, że przejęcie odcinków Częstochowskiej i Opolskiej nie przesądza o tym, że gmina bierze budowę drogi zbiorczej na siebie. Szacowany koszt inwestycji to 14 mln zł. Odszkodowania za grunty to kolejne 3 mln zł.
- Do wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej konieczne jest zawarcie porozumienia z zarządcą drogi krajowej na czas prowadzenia inwestycji - tłumaczy wiceburmistrz Janusz Pamuła. - Fakt podpisania porozumienia nie przesądza o sposobie prowadzenia inwestycji oraz podmiotach, które będą ją realizowały. Jak do tej pory GDDKiA nie wykazywała zainteresowania w realizacji tego przedsięwzięcia.
Choć rozmowy były prowadzone już w ubiegłej kadencji, zaangażowanie ze strony GDDKiA wydaje się mało realne. Wszystkie pieniądze idą na autostrady i ekspresówki. Dlatego burmistrz Janusz Antczak postanowił wpisać drogę w duży projekt o roboczym tytule "Jura", który jest tworzony z myślą o nowym rozdaniu pieniędzy z Unii Europejskiej. O przedsięwzięciu wiedzą już władze województwa, jak również minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska, która gościła kilka dni temu w Wieluniu.
Plany burmistrza są ambitne. Antczak chciałby rozwiązać sprawę kompleksowo. W grę wchodzi zarówno budowa odcinka Opolska - Częstochowska, jak i Warszawska - Sieradzka oraz przebudowa ulicy Popiełuszki. W Wieluniu nie brakuje opinii, że powstała w ten sposób trasa średnicowa byłaby nawet bardziej potrzebna niż obwodnica północna (na kierunku Warszawa - Wrocław), na którą zresztą też na razie nie ma pieniędzy i nie wiadomo kiedy i czy w ogóle się znajdą.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?