Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rekrutacja do szkół podstawowych 2024/2025. Sprawdź terminy i zasady. Jak i kiedy złożyć wniosek o przyjęcie do szkoły podstawowej?

Redakcja
Terminy, zasady, etapy i wymagane dokumenty do rekrutacji
Terminy, zasady, etapy i wymagane dokumenty do rekrutacji freepik/ gpointstudio
Kiedy jest rekrutacja do szkół podstawowych na rok szkolny 2024/2025? W większości placówek odbywa się ona w marcu. Warto jednak wcześniej dowiedzieć się, jak złożyć podanie o przyjęcie do szkoły podstawowej i które dokumenty są wymagane w rekrutacji. Nabór do szkół podstawowych już wkrótce. Sprawdź wszystkie najważniejsze informacje na temat zapisania dziecka do szkoły.

Spis treści

Terminy rekrutacji do szkół podstawowych 2024/2025

Rodzice, którzy wkrótce będą wybierać dla dziecka placówkę, już teraz zastanawiają się, kiedy jest rekrutacja do szkół podstawowych 2024/2025. Terminy zapisów do szkół muszą pojawić się na stronie urzędu miasta lub gminy do końca stycznia 2024 roku. Nabór odbywa się zazwyczaj w marcu, np. na stronie Urzędu Miasta Warszawa można już znaleźć informację, że rekrutacja rozpocznie się 5 marca 2024 roku. Szczegółowy harmonogram, który będzie zawierał, m.in. terminy składania wniosków warto sprawdzić 31 stycznia.

Kiedy można zapisać dziecko do szkoły podstawowej?

Do pierwszej klasy szkoły podstawowej może być zapisane dziecko 6-letnie, a musi – zgodnie z panującym w Polsce obowiązkiem szkolnym – 7-letnie. Wyjątkiem są dzieci, posiadające opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, które mogą później rozpocząć naukę w szkole.

Warto też zaznaczyć, że jeśli rodzic chce, by jego 6-letnie dziecko zostało uczniem 1. klasy, to jeden z poniższych warunków musi być spełniony:

  • uczestniczenie przez dziecko (w roku poprzedzającym) w zajęciach przygotowujących do nauki w szkole – w przedszkolu lub w szkolnej zerówce;
  • otrzymanie pozytywnej opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, która potwierdza gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

Do jakiej szkoły podstawowej zapisać dziecko?

Rodzic może wybrać szkołę podstawową, do której chce zapisać swoje dziecko. Warto śledzić stronę konkretnego urzędu miasta lub gminy, a także szkoły, która nas interesuje. Tam znajdziemy szczegółowe informacje na temat rekrutacji.

Pamiętajmy, że dziecko może być zapisane do szkoły obwodowej, a więc tej, która przypisana jest do adresu. W takiej placówce jest dla dziecka zapewnione miejsce. Można jednak zdecydować się na wybranie szkoły działającej poza obwodem. Wówczas musimy złożyć wniosek w rekrutacji do wybranej placówki.

Kolejną opcją jest złożenie wniosku o przyjęcie do kilku szkół. Wówczas rodzic tworzy tzw. listę preferencji, gdzie pierwszą placówką na liście jest szkoła pierwszego wyboru. Taką listę składa się tylko do pierwszej szkoły. W momencie, gdy dziecko nie zostanie przyjęte do żadnej ze szkół z listy, trafi do szkoły obwodowej. Nie ma możliwości, by dziecko nie zostało przyjęte do żadnej placówki.

Jakie dokumenty trzeba złożyć do szkoły podstawowej? Wniosek o przyjęcie i nie tylko

Chcąc zapisać dziecko do placówki, należy złożyć odpowiednie dokumenty. Najważniejszy jest wniosek o przyjęcie do szkoły podstawowej. Składa się go w szkole pierwszego wyboru, opcjonalnie z listą kolejnych wybranych placówek.

Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku to:

  • wniosek o przyjęcie dziecka do szkoły (dostępny w sekretariacie danej placówki lub na jej stronie internetowej),
  • informacja o gotowości szkolnej, czyli zaświadczenie o odbyciu przygotowania przedszkolnego dla uczniów klasy pierwszej,
  • dokumenty do wglądu: skrócony odpis aktu urodzenia, dowód tożsamości opiekuna, np. dowód osobisty,
  • oświadczenie o miejscu zamieszkania dziecka, przedkładane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń lub potwierdzenie zameldowania dziecka.

Elektroniczny system rekrutacji do szkół

W wielu miejscach zapisy do szkół podstawowych prowadzone są przy użyciu elektronicznego systemu rekrutacji. Można się tam dostać przez przekierowanie znajdujące się na stronie urzędu miasta lub gminy. To właśnie przez ten system w odpowiednim terminie rejestruje się wniosek, a także uzupełnia wszystkie niezbędne informacje. Następnie złożony wniosek drukuje się i składa w szkole pierwszego wyboru.

Zasady, wymagania i dodatkowe punkty w rekrutacji do szkół podstawowych

Pamiętajmy, że wymagania i zasady rekrutacji mogą się od siebie różnić w zależności od regionu, właśnie dlatego warto śledzić informacje bezpośrednio na stronie szkoły lub urzędu miasta/gminy. W niektórych miejscach dodatkowe punkty w rekrutacji otrzymuje się np. za samotne wychowywanie dziecka w rodzinie, zamieszkanie kandydata w danym regionie czy rozpoczęcie lub kontynuowanie nauki przez rodzeństwo dziecka, ubiegającego się o przyjęcie.

Etapy rekrutacji do szkół podstawowych

Chociaż w poszczególnych regionach rekrutacja do szkół podstawowych odbywa się w różnych terminach, to warto poznać etapy zapisów, które są jednakowe dla wszystkich szkół podstawowych:

  • Etap I: składanie i przyjmowanie wniosków o przyjęcie dziecka do szkoły podstawowej.
  • Etap II: opublikowanie list przyjętych i nieprzyjętych kandydatów.
  • Etap III: zgłaszanie i przyjmowanie oświadczeń woli przyjęcia do szkoły.
  • Etap IV: wyniki rekrutacji.

Rekrutacja uzupełniająca do szkoły podstawowej

Rodzice, których dzieci nie dostały się do wybranej placówki, mogą wziąć udział w rekrutacji uzupełniającej. Odbywa się ona zazwyczaj w czerwcu. Wówczas do szkół, w których zostały jeszcze wolne miejsca, można złożyć wnioski w formie elektronicznej lub papierowej i czekać na ogłoszenie wyników naboru. W momencie, gdy ktoś nie zgadza się z decyzją o nieprzyjęciu dziecka do danej szkoły, może odwołać się od takiej decyzji.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rekrutacja do szkół podstawowych 2024/2025. Sprawdź terminy i zasady. Jak i kiedy złożyć wniosek o przyjęcie do szkoły podstawowej? - Strefa Edukacji

Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto