Zielona Góra: najmniejsze lotnisko w Polsce może się zmienić nie do poznania. Nowy terminal pasażerski coraz bliżej. Co przewiduje projekt?

Emil Hoff
Emil Hoff
Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost to obecnie najmniejsze lotnisko w Polsce. Szybko się jednak rozwija, a w 2022 r. pobiło rekord frekwencji. Plany budowy nowego terminala pasażerskiego stają się coraz bardziej konkretne. Wybrano już pracownię architektoniczną i pojawiły się pierwsze wizualizacje budynku. Warto je obejrzeć.
Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost to obecnie najmniejsze lotnisko w Polsce. Szybko się jednak rozwija, a w 2022 r. pobiło rekord frekwencji. Plany budowy nowego terminala pasażerskiego stają się coraz bardziej konkretne. Wybrano już pracownię architektoniczną i pojawiły się pierwsze wizualizacje budynku. Warto je obejrzeć. Architekt Paweł Gołębiowski, Pracownia Architektoniczna PROPAGO, za zgodą
Mieszkańcy Zielonej Góry mają się z czego cieszyć. Lokalne lotnisko pobiło swój rekord frekwencji i powiększa ofertę turystyczną, a w przyszłości być może uzyska nowy terminal pasażerski. Są już pierwsze wizualizacje, stworzone przez pracownię architektoniczną, która wygrała konkurs na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Jak duży może być przyszły nowy terminal na lotnisku Zielonej Góry?

Spis treści

Lotnisko Zielonej Góry odnosi kolejne sukcesy

Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost w Nowym Kramsku to najmniejsze lotnisko pasażerskie w Polsce. Leży ok. 4 km od Babimostu i 34 km od Zielonej Góry, z którą jest połączone drogą szybkiego ruchu S3.

Choć lotnisko Zielonej Góry jest niewielkie, szybko się rozwija i stale powiększa siatkę połączeń. W 2022 r. pobiło swój rekord – obsłużyło ok. 40 tys. pasażerów. W grudniu 2022 obył się też pierwszy lot spod Zielonej Góry do Egiptu, a na sezon 2023 dużym zainteresowaniem cieszą się m.in. Turcja i Bułgaria.

Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost: mapa

Nowy terminal pasażerski lotniska Zielona Góra-Babimost ma mieć 8 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Terminal ma umożliwiać swobodną obsługę dwóch
Nowy terminal pasażerski lotniska Zielona Góra-Babimost ma mieć 8 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Terminal ma umożliwiać swobodną obsługę dwóch grup pasażerów po 180 osób w ciągu 2 godzin. Architekt Paweł Gołębiowski, Pracownia Architektoniczna PROPAGO, za zgodą

Czytaj też: Lotnisko: kontrola bezpieczeństwa bez stresu i kolejek? W 2023 r. może nas czekać rewolucja technologii i komfortu podróży

Najmniejsze lotnisko w Polsce może się powiększyć. Powstał projekt nowego terminala

Nic dziwnego, że zarządcy lotniska już od dawna myślą o powiększeniu go. Jak donosi portal Rynek Lotniczy, zamiar ten wreszcie może zostać zrealizowany. W końcu listopada 2022 wybrano ofertę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowego terminala pasażerskiego. Konkurs wygrała pracownia architektoniczna PROPAGO Paweł Gołębiowski, która przedstawiła ofertę na kwotę niecałych 750 tys. zł.

Projekt przewiduje wzniesienie nowego terminalu pasażerskiego na lotnisku Zielona Góra-Babimost. Terminal będzie miał powierzchnię 8,5 tys. metrów kwadratowych i parking na 908 samochodów oraz 4 autokary (obecnie parking mieści tylko 34 samochody).

Projekt zakłada także, że nowy terminal będzie mógł obsłużyć w ciągu dwóch godzin dwie grupy pasażerów po 180 osób, na zmianę podróżujących do krajów Strefy Schengen i poza nią. Terminal ma także umożliwiać bezkolizyjne przesiadki z jednego samolotu do drugiego, bez konieczności kolejnego przechodzenia kontroli bezpieczeństwa.

Duży parking przed prjektowanym terminalem pomieści ponad 900 samochodów i 4 autokary.
Duży parking przed prjektowanym terminalem pomieści ponad 900 samochodów i 4 autokary. Architekt Paweł Gołębiowski, Pracownia Architektoniczna PROPAGO, za zgodą

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze: "Jeszcze nic nie jest pewne"

Trzeba jednak doprecyzować, że choć zlecono wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowego terminala, nie wiadomo jeszcze, czy projekt zostanie w ogóle zrealizowany.

Jak tłumaczy Piotr Rudzki, pracownik biura prasowego Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPPL), stworzenie dokumentacji zleciła spółka Lotnisko Babimost, w której udział większościowy ma Urząd Marszałkowski woj. lubuskiego. Jednak faktycznym zarządcą Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost jest PPPL, które nie brało udziału w całym przedsięwzięciu i nie podjęło żadnych decyzji w związku z powstającym projektem nowego terminala.

Projekt nowego terminala pasażerskiego lotniska pod Zieloną Górą pozostaje więc na razie propozycją, której losy dopiero się rozstrzygną.

Źródło: Pracownia Architektoniczna PROPAGO, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, Rynek Lotniczy

Czytaj też: Powstał ranking najbardziej stresujących lotnisk na świecie i w Europie. Jak wypadają polskie lotniska?

Dodaj firmę
Logo firmy Polska Organizacja Turystyczna
Warszawa, Chałubińskiego 8
Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

MKOL dopuszcza Rosjan do startów, są jednak warunki

Materiał oryginalny: Zielona Góra: najmniejsze lotnisko w Polsce może się zmienić nie do poznania. Nowy terminal pasażerski coraz bliżej. Co przewiduje projekt? - Strona Podróży

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie