Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Wielunia do Opola dojedziemy szybciej. Obwodnica Praszki i Gorzowa Śl. oddana do użytku ZDJĘCIA

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego
Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego dk45obwodnicapraszki.pl
Z Wielunia do Opola dojedziemy szybciej. 25 kwietnia oddano do użytkowania 13-kilometrową obwodnicę Praszki i Gorzowa Śląskiego

Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego otwarta

Jedna z największych inwestycji drogowych na Opolszczyźnie ostatnich lat dobiegła końca. Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego, która tworzy nowy 13-kilometrowy odcinek drogi krajowej 45 (i częściowo dk42), została udostępniona kierowcom 25 kwietnia. Jest to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 ton/oś.

Kierowcy jadący od strony Wielunia wjadą na trasę w lesie w okolicy wsi Kowale. Obwodnicę połączono tutaj ze starym śladem dk45 rondem. Nowa droga omija Praszkę od strony wschodniej, a Gorzów Śl. od zachodniej. Obwodnica odciąży nie tylko centra obu miast, ale wyprowadzi także ruch tranzytowy z Kowali.

W ramach inwestycji wybudowano 10 obiektów inżynierskich, w tym mosty nad rzekami Prosną i Wyderka, trzy wiadukty nad obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy. Powstały 4 ronda, 13 zbiorników retencyjnych, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne, ekrany akustyczne i separatory.

Wykonawcą obwodnicy jest Mostostal Warszawa. Koszt inwestycji zamknął się kwotą 234 mln zł, z czego 165 mln zł pokryje dotacja z Unii Europejskiej.

Na obwodnicę można wjechać na czterech rondach:

  • ul. Wieluńska w Kowalach,
  • ul. Kluczborska w Gorzowie Śląskim (przy wjeździe do miasta od strony Kluczborka),
  • ul. Warszawska w Praszce (przy wjeździe do miasta ze strony Strojca),
  • ul. Byczyńska w Gorzowie Śląskim (obok fabryki Aludesign)

Rozbudowa dk 45 od końca obwodnicy Praszki w stronę Wielunia

Trwa jeszcze przebudowa blisko 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej 45 od końca powstającej obwodnicy Praszki do granicy z powiatem wieluńskim (i tym samym z woj. łódzkim). Zadanie o wartości 30 mln zł również ma zakończyć się tej wiosny.

Dzięki wymianie lub wzmocnieniu konstrukcji jezdnia będzie dostosowana do nośności 11,5 t/oś. Skrzyżowania DK45 z drogami na Ożarów i Dalachów zostaną rozbudowane o lewoskręty. Powstanie ścieżka pieszo-rowerowa na całym odcinku rozbudowywanej drogi, przebudowane zostaną zatoki autobusowe, zmodernizowane chodniki w miejscowościach Sołtysy i Wierzbie.

GDDKiA planuje uwolnić Kadłub od tranzytu

Zrobiony został pierwszy krok do przebudowy 6,5 km drogi krajowej 45 od okolic Wielunia do granicy województw łódzkiego i opolskiego. W styczniu 2023 r. oddział GDDKiA w Łodzi podpisał umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Inwestor wymaga stworzenia alternatywnego przebiegu trasy na wysokości miejscowości Kadłub. Na pozostałym odcinku zostanie podniesiony standard drogi i najcięższe pojazdy będą się po niej mogły poruszać bez ryzyka uszkodzenia jezdni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto