Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Władze Dolnego Śląska chcą wznowienia połączeń kolejowych z Wrocławia do Wielunia. Jest wniosek o rewitalizację linii 181 do programu Kolej+

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Fot. Zbigniew Rybczyński
Władze województwa dolnośląskiego zgłosiły do programu Kolej + projekt rewitalizacji linii 181. Planowana inwestycja umożliwiłaby reaktywację połączeń pasażerskich między Wrocławiem a Wieluniem.

26 sierpnia zakończył się nabór wniosków do rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+. Zarząd Województwa Dolnośląskiego zgłosił pięć projektów inwestycyjnych, które uznano za kluczowe dla rozwoju sieci kolejowej w regionie. Jeden z wniosków o dofinansowanie dotyczy rewitalizacji linii kolejowej nr 181 na odcinku Oleśnica – Syców – Kępno. Jeśli dojdzie do tej inwestycji, droga do reaktywacji połączeń pasażerskich między Wrocławiem i Wieluniem będzie stała otworem. Według szacunków łączna wartość pięciu projektów opiewa na kwotę ok. 500 mln złotych, z czego wkład samorządowy wyniesie 15 proc.

„Wykorzystanie programu Kolej + daje niepowtarzalną okazję, aby zrealizować nasz wspólny cel, jakim jest połączenie Wielunia, Wieruszowa, Kępna i Sycowa z Oleśnicą oraz Wrocławiem oraz włączenie wschodniej części powiatu oleśnickiego do sieci wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, czyli obsłużenie transportem zbiorowym wysokiej jakości ukształtowanego ciągu komunikacyjnego łączącego Wieluń z Wrocławiem” - czytamy w piśmie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego z 6 sierpnia.

UMWD występuje w roli lidera projektu inwestycyjnego i zarazem deklaruje finansowanie połączeń przewozów pasażerskich na swoim odcinku linii 181. W piśmie czytamy, że również samorządy województw wielkopolskiego oraz łódzkiego podtrzymują chęć wznowienia przewozów na tej linii, dodatkowo Poznań deklaruje udział finansowy w remoncie odcinka linii na swoim terenie.

Mimo że rewitalizacja linii 181 ma służyć również mieszkańcom powiatu wieluńskiego, wygląda na to, że tutejsze samorządy nie będą musiały partycypować w kosztach inwestycji infrastrukturalnych. Zarówno w wieluńskim ratuszu, jak i starostwie powiatowym poinformowano nas, że UMWD nie występował z propozycją partnerstwa w tej sprawie. Nasi samorządowcy kibicują jednak powodzeniu przedsięwzięcia, zdając sobie sprawę, że wpisuje się ono w oczekiwania społeczne.

- Do Starostwa Powiatowego w Wieluniu nie wpłynęło żadne pismo w tej sprawie ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Wiemy, jak ważne dla mieszkańców powiatu wieluńskiego jest skomunikowanie ze stolicą Dolnego Śląska, głównie poprzez dojazdy do szkół i wyższych uczelni wrocławskich naszej młodzieży, jednakże ze względu na brak jakiejkolwiek informacji, nie możemy zając stanowiska w tej sprawie – poinformował nas Jarosław Klimas, naczelnik wydziału komunikacji, transportu i dróg w starostwie.

O potrzebie przewozów pasażerskich z Wielunia do stolicy Dolnego Śląska mówi się od dawna. Walczący o połączenie samorządowcy, kolejarze i społecznicy przekonują, że chętnych do podróżowania pociągami nie zabraknie. Tor z Wielunia do Kępna jest w niezłym stanie, do niedawna regularnie kursowały pociągi regionalne na tym odcinku. Dodatkowo w tym roku w remonty torowiska na odcinku linii 181 między stacją Wieluń-Dąbrowa a Kępnem PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestowały 4 mln zł. ZOBACZ: Remont linii 181 zakończony, wrócił pociąg pospieszny ze Szczecina do Przemyśla ZDJĘCIA

Zasadniczy problem stanowi stan odcinka Kępno-Oleśnica. Wprawdzie w ostatnich latach wyłożono na remont tego odcinka 21 mln zł, co umożliwiło wznowienie ruchu towarowego, jednak pociągi nadal muszą zwalniać do 40, a miejscami nawet 20 km/h. W tym stanie rzeczy wznawianie połączeń osobowych nie miałoby najmniejszego sensu. Z odpowiedzi na interpelację poselską sprzed kilku lat wynika, że aby linia służyła ruchowi pasażerskiemu, należałoby zainwestować w rewitalizację toru między Kępnem i Oleśnicy jeszcze - w zależności od wariantu - od 63 mln zł do 132 mln zł.

Doczekamy się połączenia z Łodzią?

Do programu Kolej plus został zgłoszony również wniosek o budowę linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic. 30-kilometrowy łącznik otworzyłby nam kolejową drogę do Łodzi. Wnioskodawcą jest Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, a gmina Wieluń zadeklarowała udział finansowy w projekcie. W ostatnim czasie burmistrz i marszałek podpisali list intencyjny w tej sprawie. Planowany okres realizacji projektu to lata 2021 – 2028.
WIĘCEJ NA TEN TEMAT: Wieluń doczeka się połączenia kolejowego z Łodzią? Władze województwa zgłoszą budowę łącznika do programu Kolej plus

Władze Dolnego Śląska chcą wznowienia połączeń kolejowych z ...

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto