Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rekomendowany wariant obwodnicy Wielunia w trakcie oceny

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Wszystko wskazuje, że druga obwodnica Wielunia zostanie poprowadzona po stronie zachodniej miasta. Trwa proces oceny wariantu rekomendowanego przez biuro projektowe

Zgodnie z przyjętym harmonogramem, obwodnica Wielunia w ciągu drogi krajowej 45 powinna być gotowa w 2030 r. Od niespełna dwóch lat trwają prace przygotowawcze. W styczniu br. biuro projektowe wskazało rekomendowany wariant trasy po zachodniej stronie miasta. Teraz decyzję w sprawie preferowanego korytarza musi wydać Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Posiedzenie komisji, na którym wzięto na tapet wieluńską obwodnicę, doszło do skutku w pierwszym tygodniu marca.

- Aktualnie trwa proces oceny, co zakończy się podpisaniem stosownego dokumentu. Powinno to nastąpić najdalej w ciągu miesiąca - wyjaśnia Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Preferowany wariant trasy zatwierdzony przez KOPI zostanie ujęty we wniosku o decyzję środowiskową. I dopiero po wydaniu tego dokumentu będzie można mówić o ostatecznym przebiegu obwodnicy Wielunia. Następnie biuro projektowe przystąpi do opracowania koncepcji programowej dla przebiegu trasy usankcjonowanego decyzją środowiskową. Kolejnym etapem będzie już ogłoszenie przetargu na wybudowanie obwodnicy w formule zaprojektuj-wybuduj.

Obwodnica w ciągu drogi krajowej 45 wyprowadzi z miasta uciążliwy tranzyt na osi północ-południe. W drugim etapie przygotowania inwestycji analizowano dwie koncepcje przebiegu trasy po stronie zachodniej miasta i jedną po stronie wschodniej. Wiosną 2022 r. odbyła się kolejna tura konsultacji społecznych. 19 grudnia na oficjalnej stronie projektu poinformowano, że analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) zbliżają się do końca. Miesiąc później opublikowano mapy z preferowanym wariantem obwodnicy, który zaznaczono kolorem czerwonym.

Droga w rekomendowanym przebiegu ma długość niespełna 11 km i na znacznej długości pokrywa się z wariantem fioletowym, czyli tym bardziej oddalonym od Gaszyna. Zasadniczą różnicą między nimi jest sposób wpięcia nowej trasy do węzła obwodnicy północnej w Dąbrowie. Na końcowym odcinku preferowany przebieg drugiej obwodnicy jest zbliżony do wariantu błękitnego.

Na zlecenie GDDKiA przygotowaniem inwestycji zajmuje się od 2021 r. firma Ivia z Katowic. W pierwszym etapie zaproponowano cztery przebiegi obwodnicy, którym przyznano punktację na podstawie kilkudziesięciu kryteriów. Najlepszą ocenę uzyskał dłuższy z wariantów zachodnich (nr 2), najsłabszą - dłuższy wschodni (nr 4), w efekcie ten ostatni został wykluczony z dalszych analiz.

Mieszkańcy spodziewali się, że również drugi z korytarzy wschodnich (nr 3), który wzbudził największy opór społeczny, odejdzie do lamusa i na stole zostaną wyłącznie warianty po zachodniej stronie miasta. Taki przekaz płynął bowiem z konferencji z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Potem tłumaczono jednak, że przebieg wschodni musi zostać poddany szczegółowym analizom, aby w sposób miarodajny wykazać, jak wypada na tle zachodnich.

Rzecznik resortu Szymon Huptyś nadmienił, że prace przygotowawcze są prowadzone zgodnie z procedurą obowiązującą dla każdej nowej inwestycji finansowanej ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Wyjaśnił, że sytuacja „wymaga porównania potencjalnego przebiegu drogi zarówno po stronie wschodniej, jak i zachodniej” i zapewnił, że przy wyborze lokalizacji trasy istotne jest również kryterium społeczne - obok aspektów środowiskowych, inżynierskich czy ekonomicznych.

Należy podkreślić, że koncepcja obwodnicy na zachód od miasta wpisuje się w długoletnią politykę przestrzenną samorządu Wielunia, który w swoich dokumentach planistycznych uwzględniał taki korytarz. Poseł Paweł Rychlik stwierdził, że wybudowanie drogi w wariancie wschodnim byłoby „nieuczciwe” wobec wszystkich, którzy tam inwestowali. Wyraził przekonanie, że zwycięży opcja zachodnia jako „jedyna możliwa”.

Inwestycja jest ujęta w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, który został przyjęty uchwałą Rada Ministrów w kwietniu 2021 r. W Łódzkiem oprócz Wielunia wyprowadzenia ruch ciężkiego poza miasto doczekają się mieszkańcy Błaszek, Łowicza, Srocka i Brzezin. Aktualnie 13 zadań wpisanych do rządowego programu jest w trakcie realizacji, trzy kolejne są w przetargach, a dla 82 trwają prace przygotowawcze.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto