Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wieluńska komunikacja (nie)miejska. Kontrola urzędu zakończona, czas na ITD

Marcin Stadnicki
Marcin Stadnicki
Przed tygodniem zakończyła się przeprowadzona przez urząd miejski kontrola busów wożących mieszkańców gminy Wieluń. Wynika z niej tyle, że pojazdy spełniają wymogi określone w specyfikacji przetargowej, nadal jednak nie wiadomo, czy są zgodne z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu ministra infrastruktury. To ma sprawdzić Inspekcja Transportu Drogowego. Na ostatniej sesji o wyniki kontroli urzędu dopytywała radna Anna Dziuba-Marzec, która wyraziła wątpliwość, czy świadczona w gminie usługa komunikacyjna to nadal komunikacja miejska. Jakby na potwierdzenie słów radnej, z busów wożących mieszkańców gminy zniknęło słowo "miejska". Obecnie są one opisane jako "Wieluńska komunikacja".

Jak już informowaliśmy, tabor obsługujący komunikację zbiorową finansowaną z budżetu Wielunia ma skontrolować Inspekcja Transportu Drogowego. Władze miasta wystosowały już oficjalny wniosek do ITD w tej sprawie, o co monitowali radni. Zrodziły się wątpliwości, czy busy spełniają ustawowe normy przewidziane dla komunikacji miejskiej. Chodzi m.in. o liczbę drzwi i tym samym bezpieczeństwo podróżnych.

Gdy wokół transportu narosły kontrowersje prawne, firma ABX2bus usunęła z pojazdów słowo "miejska". Tym sposobem mieszkańcy gminy wsiadają teraz do autobusów "Wieluńskiej komunikacji". Przewoźnik twierdzi, że zrobiono to "w celu uniknięcia złego zrozumienia charakteru przewozów".

"Występujące napisy na naszym taborze były podyktowane ogólnie przyjętym określeniem przewozów realizowanych na terenie miasta i gminy, lecz nie precyzowały dokładnego charakteru przewozów, jakimi są gminne przewozy pasażerskie" - czytamy w oświadczeniu, które przesłała naszej redakcji Milena Bem, właścicielka firmy ABX2bus.

Wskazuje również na "liczne pytania zaniepokojonych pasażerów" i deklaruje, że firma "dołoży wszelkich starań, aby dalej realizować przewozy w publicznym transporcie zbiorowym na terenie gminy Wieluń".

Firma z gminy Rudniki obsługuje KM od 1 listopada. Po tym, jak temat zgodności busów z wymogami ustawowymi zaczęli drążyć radni, swoją kontrolę pojazdów przeprowadzili urzędnicy ratusza. O jej wyniki dopytywała na sesji 30 listopada Anna Dziuba-Marzec.

Moje pytanie dotyczy komunikacji, nie wiem czy miejskiej, czy jak to nazwać, to zależy czy na autobusie, czy z przetargu nazwa - mówiła radna - Z moich informacji wynika, że autobusy zostały zarejestrowane jako busy międzymiastowe, więc jaka będzie przyszłość tej komunikacji? Jaki będzie to miało wpływ na wieloletnią prognozę finansową na finanse gminy?

Burmistrz Paweł Okrasa poinformował, że miasto czeka na kontrolę, którą ma przeprowadzić Inspekcja Transportu Drogowego. Z kolei o wynikach kontroli urzędu mówił Bartosz Skupień, naczelnik wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, nadzorujący gminny transport. Jak mówił, kontrola obejmowała swoim zakresem zgodność ze specyfikacją przetargową. Dodatkowo wykonano też pomiary pojazdów, jednak, jak podkreślał Skupień, urzędnicy nie są specjalistami w tej materii i pewne wątpliwości budziły u nich punkty, w których pomiaru dokonywać powinni.

Drzwi nie są w formie prostokąta, tylko mają różne szerokości. Dokonaliśmy pomiaru w najwęższym i najszerszym miejscu, podobnie z przejściem. Sprawdziliśmy autobusy pod kątem wyposażenia, które wynika z rozporządzenia. Taki protokół oczywiście przygotowaliśmy, natomiast tutaj kluczowe pod kątem samego spełniania warunków technicznych będzie, jak wspomniał pan burmistrz i wspominaliśmy wcześniej na sesji, kontrola z Inspekcji Transportu Drogowego - wyjaśniał naczelnik. Jak mówił, w przypadku skontrolowanych elementów zastrzeżeń nie było.

Bartosz Skupień zaznaczył, że dopiero kontrola ITD ma wykazać, czy tabor firmy ABX2bus spełnia wymogi da komunikacji o charakterze takim, jak ta w gminie Wieluń. A wymogi te są określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury, w którym czytamy między innymi o tym, że autobusy regularnej komunikacji miejskiej powinny mieć przynajmniej dwa wejścia dla pasażerów. Rozporządzenie określa także minimalną wysokość, czy szerokość przejścia w autobusach.

Na stronie Ministerstwa Infrastruktury możemy przeczytać, że "Przewozy, których organizatorem jest gmina miejsko-wiejska realizowane na obszarze tej gminy nie mają charakteru komunikacji miejskiej. Są to gminne przewozy pasażerskie". Tyle że ustawa o publicznym transporcie zbiorowym definiuje, czym jest komunikacja miejska. Zgodnie z treścią artykułu 4 tej ustawy komunikacją miejską są gminne przewozy pasażerskie wykonywane w granicach administracyjnych miasta albo (w podpunkcie a.) miasta i gminy.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wieluńska komunikacja (nie)miejska. Kontrola urzędu zakończona, czas na ITD - Wieluń Nasze Miasto

Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto