W czwartek, 20 sierpnia, marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber przedstawi szczegóły trzech projektów, które zostaną zgłoszone do rządowego programu Kolej plus. Podpisane zostaną listy intencyjne z przedstawicielami kilku samorządów, w tym Wielunia. W naszym przypadku chodzi o budowę łącznika przecinającej powiat wieluński linii 181 (Herby-Oleśnica) do stacji Chorzew Siemkowice, skąd prowadzi tor (linia 131 Śląsk Pomorze) do Zduńskiej Woli i dalej do Łodzi.
Na ostatniej sesji rady miasta burmistrz Paweł Okrasa informował, że Urząd Marszałkowski w Łodzi rozważa złożenie wniosku o dofinansowanie budowy łącznika Wieluń-Chorzew Siemkowice. Przedstawiciele ratusza rozmawiali w Łodzi z urzędnikami marszałka w kwestii ewentualnego udziału finansowego Wielunia w przedsięwzięciu. Burmistrz wstępnie zadeklarował gotowość do wsparcia projektu.
Jako gmina mielibyśmy partycypować w kosztach doinwestowania i utrzymania infrastruktury pasażerskiej i ewentualnie sfinansować jeden zestaw połączeń między Wieluniem a Łodzią. Wyraziliśmy dużą aprobatę dla tego pomysłu. Złożyliśmy deklarację, że jesteśmy w stanie ponieść koszty rzędu 2-2,5 mln zł w warstwie inwestycyjnej, aby móc zapewnić mieszkańcom nie tylko Wielunia, ale całego regionu, kolejową łączność z Łodzią, co byłoby też impulsem rozwojowym – przekonuje burmistrz Wielunia Paweł Okrasa.
Wnioski do programu Kolej plus można składać do 26 sierpnia. Gdyby projekt wypalił, dzienny rozkład musiałby zawierać minimum cztery połączenia w obie strony z Wielunia do stolicy województwa. Tor do Chorzewa w linii prostej stanowi potencjalnie najszybszą drogę do Łodzi. Pomysł budowy tego połączenia ma długą historię, a jego korytarz widnieje w planie zagospodarowania przestrzennego woj. łódzkiego.
CZYTAJ TEŻ: Pociąg pospieszny ze Szczecina do Przemyśla znów kursuje przez Wieluń ZDJĘCIA
Głównym celem programu Kolej Plus jest połączenie miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i rozbudowa infrastruktury kolejowej. Zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, czyli np. budowę nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Dofinansowanie z budżetu państwa wynosi 85 proc, pozostałe 15 proc. muszą zapewnić samorządy.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?