Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ulica Popiełuszki w Wieluniu po przebudowie. Jakie są efekty inwestycji za 12 mln zł? ZDJĘCIA, SONDA

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Fot. Zbigniew Rybczyński
Po kosztującej 12 mln zł przebudowie ul. ks. J. Popiełuszki w Wieluniu diametralnie zmieniła swoje oblicze. Miasto nadal ma w planach przedłużenie arterii w obu kierunkach, jednak na ten moment nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle projekty zostaną wyjęte z ratuszowych szuflad.

Z punktu widzenia kierowcy samochodu najbardziej pożądana zmiana dokonała się na skrzyżowaniu ulic Popiełuszki i 18 Stycznia. Skrzyżowanie sterowane sygnalizacją świetlną, trudno przejezdne w godzinach szczytu, przebudowano na rondo. Zdecydowanie poprawiła się płynność ruchu. Rondo, które będzie nazwana imieniem ks. Stefana Farysia, ma średnicę zewnętrzną 36 m. O pięć metrów więcej ma rondo powstałe na skrzyżowaniu z Warszawską. W ramach przebudowy ul. Popiełuszki poprawiono również parametry ronda na przecięciu z ul. P.O.W.

Trwa głosowanie...

Jak oceniasz efekty przebudowy ul. ks. J. Popiełuszki w Wieluniu?

Na całej długości droga zyskała nową konstrukcję z kruszywa. Na niej ułożono podbudowę bitumiczną, którą następnie pokryto dwoma warstwami nawierzchni – wiążącą i ścieralną. Na długich odcinkach ul. Popiełuszki środkowy pas został wykonany z kostki brukowej, co jest novum nie tylko w mieście, ale i w całym powiecie wieluńskim. Do czego służy? Z całą pewnością nie mogą się po nim poruszać piesi ani rowerzyści, nie jest też przeznaczony do parkowania pojazdów. Jest rozwiązaniem służącym zwiększeniu płynności i bezpieczeństwa ruchu.

Środkowy pas brukowany jest stosowany na odcinkach dróg o dużej koncentracji zjazdów do posesji oraz dużym natężeniu ruchu drogowego. Podstawowym zadaniem tego rozwiązania jest umożliwienie bezpiecznego i płynnego skrętu w lewo. Pojazdy skręcające w lewo do posesji zlokalizowanych przy ulicy, powinny ustawić się na pasie brukowanym i oczekiwać na nim na możliwość bezpiecznego wykonania manewru. Tym sposobem nie będą blokować podstawowego pasa ruchu dla pojazdów jadących na wprost (zwiększona płynność ruchu) oraz zostanie wyeliminowana możliwość najechania na tył pojazdu oczekującego na wykonanie manewru lewoskrętu (wzrost bezpieczeństwa ruchu) - wyjaśnia Urząd Miejski.

Ulica Popiełuszki w Wieluniu po przebudowie. Jakie są efekty...

Nowością w Wieluniu jest również droga rowerowa z nawierzchnią asfaltową. Wcześniej w mieście i okolicy budowano je z kostki brukowej. Droga dla cyklistów wzdłuż ul. Popiełuszki została zaprojektowana jako dwukierunkowa. Oznacza to, że rowerzysta jest zobowiązany się nią poruszać, niezależnie w którą stronę jedzie. Przejazdy dla rowerzystów wykonano jedynie na przecięciach ze zjazdem do Era Parku i ul. Głęboką.

Na ulicy Popiełuszki zamontowany został radar z wyświetlaczem, który pokaże kierowcom prędkość, z jaką się poruszają. Urządzenie jeszcze nie działa, tak samo jak sygnalizacja świetlna, która powstała na przejściu dla pieszych przy zjazdach do marketów. Zostaną uruchomione, jak tylko włączone zostanie ich zasilanie. Innym mankamentem, na który też zwracają uwagę mieszkańcy, brak choćby jednego kosza na śmieci na całej długości arterii.

Ostateczny koszt przebudowy ul. Popiełuszki zamknął się w kwocie 11 mln 974 tys. zł. Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych wynosi 3 mln zł. Inwestycja fizycznie rozpoczęła się na początku czerwca 2019 r. i trwała niespełna rok. Termin realizacji kontraktu był dwukrotnie przedłużany – najpierw z października do kwietnia, potem z kwietnia do maja. Odstąpienie przez ratusz od naliczania kar wykonawcy wzbudziło krytykę ze strony oponentów burmistrza. Temat nie jest zamknięty - komisja rewizyjna ma swoich planach kontrolę inwestycji.

Droga zbiorcza w planach, ale bez konkretów

Ulica Popiełuszki stanowi centralny odcinek drogi zbiorczej, która docelowo ma połączyć Gaszyn z ul. Sieradzką. Miasto dysponuje projektami budowy odcinków Warszawska-Sieradzka i Częstochowska-Gaszyn, jednak na ich realizację na razie się nie zanosi. Koszt obu odcinków szacuje się na ok. 40 mln zł, więc bez dofinansowania ani rusz.

W 2019 r. gmina zgłosiła wnioski do Funduszu Dróg Samorządowych, jednak oba zostały nisko ocenione przez służby wojewody. Dotacje otrzymało 180 projektów gminnych, a projekty Wielunia zajęły miejsca 191. i 194 (na 220 złożonych). W kolejnym naborze w ramach FDS gmina nie składała wniosku – ani na drogę zbiorczą, ani na żadną inną inwestycję drogową. Tymczasem na ostatniej sesji rady miasta burmistrz zapowiedział, że będzie podejmował „do skutku” kolejne próby pozyskania dofinansowania na budowę przedłużeń ul. Popiełuszki.

Zobacz, jakie inwestycje drogowe otrzymały dotacje w ostatnim rozdaniu rządowego programu:

Miliony na drogi w powiatach wieluńskim, pajęczańskim i wier...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto