Obwodnica północna wyprowadziła ruch ciężki z miasta na kierunku Wrocław-Warszawa. Oprócz Wielunia odciążone z tranzytu zostały miejscowości Dąbrowa, Olewin i Sieniec.
Trasa na północ od Wielunia o długości ponad 13 km została zbudowana w popularnym w krajach skandynawskich modelu 2+1. Oznacza to dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym (naprzemiennie). Po obwodnicy można się poruszać z maksymalną dozwoloną prędkością 100 km/h.
ZOBACZ W GALERII ZDJĘĆ, jak przebiegała budowa obwodnicy Wielunia (źródła: archiwum redakcji, strona internetowa dedykowana inwestycji)
Dostęp do obwodnicy zapewniają trzy węzły Biała, Raczyn i Jodłowiec. W ramach inwestycji powstało 20 obiektów mostowych, ronda, zatoki autobusowe i chodniki przy węzłach, a także 11 km dróg dojazdowych i serwisowych.
Na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obwodnicę zbudował koncern Strabag. Roboty ruszyły wiosną 2015 r. i trwały dwa lata. Koszt inwestycji przekroczył 200 mln zł. Oddanie drogi do użytku miało miejsce 30 marca 2017 r.
Obwodnica północna Wielunia w liczbach
- 13,24 km - długość obwodnicy
- 12,4 metra - szerokość jezdni: 3 pasy ruchu po 3,5 metra każdy + obustronne opaski po 0,7 m + 0,5 m
- 153 tys. ton masy bitumicznej zużyto do budowy jezdni
- 1 mln 20 tys. metrów sześciennych - tyle zrobiono nasypów
- 19 miesięcy - okres budowy (nie licząc okresów zimowych)
- 215 mln zł - koszt inwestycji, mniej więcej dwie trzecie pokryła dotacja z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko
- 3 węzły - Biała, Raczyn (skrzyżowanie z dk45), Jodłowiec
- 9 wiaduktów (w tym jeden nad przejściem dla zwierząt)
- 8 mostów nad rzeką Pyszną w ciągu obwodnicy, na węzłach i w ciągu dróg dojazdowych
- 2 przejazdy gospodarcze , które pełnią też rolę przejść dla zwierząt
- 3 ronda - dwa przy węźle Raczyn, po jednym przy pozostałych
- 11,3 km - długość zbudowanych dróg dojazdowych obsługujących tereny przyległe
- 8 - z tyloma drogami krzyżuje się obwodnica
- 100 km/h - z taką prędkością można poruszać się po obwodnicy
Budowa drogi rodziła się w bólach
Obwodnica północna Wielunia ma długą i burzliwą historię. O potrzebie wyprowadzeniu tranzytu z zakorkowanego miasta mówiło się od dziesięcioleci. Koncepcja trasy zaczęła się klarować na początku nowe stulecia. W 2010 r. zniecierpliwieni mieszkańcy blokowali krajową ósemkę. Wojewoda łódzki wydał pozwolenie na budowę w połowie 2010 r., jednak finansowanie zapewniono dopiero trzy lata później. Radosną nowinę przywiózł do Wielunia w październiku 2013 r. ówczesny minister transportu Sławomir Nowak. Nazajutrz po jego wizycie ogłoszono przetarg na budowę obwodnicy.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Obwodnica Wielunia oddana do użytku! [ZDJĘCIA Z OTWARCIA]
Druga obwodnica w przygotowaniu
Nie ulega wątpliwości, że jedna obwodnica jest dla Wielunia niewystarczająca. W 2021 r. rozpoczęły się właściwie przygotowania do budowy trasy, która ma wyprowadzić z miasta tranzyt na osi północ-południe. Firma wybrana przez łódzką GDDKiA opracowała cztery warianty drogi, z których po wstępnych analizach odrzucony został ten oznaczony na mapach kolorem czerwonym (nr 4). Zgodnie z przyjętym harmonogramem prac, druga obwodnica Wielunia powinna być gotowa w 2030 r.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?