Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tomasz Rożek spotkał się z wieluńską młodzieżą. Temat sztucznej inteligencji zainteresował uczniów

Marcin Stadnicki
Marcin Stadnicki
Wieluńska młodzież szkolna wysłuchała ciekawego wykładu na temat sztucznej inteligencji oraz jej zastosowania w medycynie, edukacji, czy zapewnieniu bezpieczeństwa, który wygłosił w auli I LO znany popularyzator nauki Tomasz Rożek. Naukowiec w typowy dla siebie, przystępny sposób wyłożył temat, po czym odpowiadał na pytania uczniów, którzy żywo zainteresowani byli sztuczną inteligencją.

Zgodnie z zapowiedzią w poniedziałek 21 marca w I Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu z młodzieżą szkół podstawowych i ponadpodstawowych spotkał się doktor nauk fizycznych, dziennikarz i znany popularyzator nauko Tomasz Rożek. Spotkanie naukowca z uczniami to pokłosie sprzeciwu wobec kontrowersyjnej gali MMA, jaki wyraził samorząd uczniowski I LO, który skierował swój sprzeciw do Burmistrza Wielunia Pawła Okrasy.

Z ogromną radością w sercu zauważyłem, że ten problem został zauważony nie tylko przez ludzi w wieku średnim, ale także przez ludzi młodych i to im należą się największe podziękowania. To, że ja coś napiszę, mogę napisać, ale to, że młody człowiek, na starcie swojej drogi najpierw zauważa jakiś problem, później stwierdza, że nie chce obok niego przejść obojętnie, później pisze list do kogoś, kto jest ważną osobą w lokalnej społeczności , jakkolwiek się go ocenia, to wymaga odwagi i oni ta odwagą się wykazali. Dużo większą odwagą, niż ogromna większość dorosłych - mówi Tomasz Rożek.

Naukowca podczas poniedziałkowego spotkania powitali dyrektor I LO Zbigniew Wiśniewski oraz przewodniczący samorządu uczniowskiego Kacper Samulski, który przedstawił sylwetkę Tomasza Rożka i jego osiągnięcia.

Tematem poniedziałkowego spotkania była sztuczna inteligencja i jej zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Tomasz Rożek najpierw podziękował samorządowi uczniowskiemu, który za swoją postawę został nagrodzony gromkimi brawami, po czym przystąpił do omówienia zagadnienia.

Rożek posłużył się na początku przykładem samochodu autonomicznego, którym miał okazję przejechać się po Warszawie. Jak mówił, po przekazaniu kontroli nad pojazdem algorytmowi, wóz zatrzymywał się na czerwonym świetle, wyprzedzał inne pojazdy włączając kierunkowskaz, skręcał kiedy trzeba.

Po pewnym czasie, kiedy autonomiczny pojazd wyjechał poza miasto właściciel samochodu stwierdził, że jeszcze tydzień wcześniej pojazd pewnie nie przejechałby drogami, na których obecnie się znalazł, ale pewnie już się nauczył. Naukowiec wyjaśniał czym różnie się tworzenie programu opartego na sztucznej inteligencji od innych programów.

W tradycyjnym programie komputerowym jest tak, że ktoś kto pisze ten program, musi linijka po linijce każdą komendę zapisać. Programista musi przewidzieć, co po kolei program ma robić - mówił Tomasz Rożek - jeśli gdzieś jest błąd, pojawi się jakiś impuls zewnętrzny, albo jakiś sygnał nieprzewidziany przez programistę, ten program się zawiesza. W przypadku programów opartych o sztuczną inteligencję jest inaczej. Tam nikt nie pisze linijka po linijce. Tam programista określa tylko ścianki "black box". My do tego "black box' wrzucamy dane o temperaturze, o ciśnieniu, o czymkolwiek innym. W środku dzieje się coś, czego my nie rozumiemy i czego nie jesteśmy w stanie przewidzieć - wyjaśniał Tomasz Rożek.

Jak mówił naukowiec, sztuczna inteligencja ma zastosowanie w rozmaitych dziedzinach. W medycynie stosuje się ją na przykład do rozpoznawania komórek nowotworowych. Algorytm robi to na podstawie dziesiątek tysięcy wprowadzonych danych. Sztuczną inteligencję w medycynie wykorzystuje się tez do szukania nowych substancji leczniczych. Jak mówił Rożek, bakterie uodparniają się na antybiotyki szybciej, niż ludzie są w stanie tworzyć nowe, Tu sztuczna inteligencja pomaga w znajdowaniu nowych substancji, które mogą być skuteczne w zwalczaniu drobnoustrojów.

Na przykładzie z Chin naukowiec wyjaśnił także, jak sztuczną inteligencję można zastosować w procesie kształcenia. Uczniowie jednej z chińskich szkół nosili specjalne opaski, które informowały nauczyciela o tym, że dany uczeń stracił koncentrację. To, jak mówił Rożek, daje możliwość, by pedagog wyjaśnił dane zagadnienie uczniowi indywidualnie.

Sztuczną inteligencję wykorzystała też policja w USA, która wykorzystała algorytm mający przewidywać gdzie w danym momencie może dochodzić do określonych rodzajów przestępstw na podstawie wprowadzonych danych, po czym wysyłano więcej patroli w takie miejsca. W efekcie przestępczość spadła o 11 procent.

Rożek mówił tez o zagrożeniach związanych ze sztuczną inteligencją. Jak jednak podkreślał, zagrożenia związane są głównie ze sposobem wykorzystania narzędzia, jakim jest sztuczna inteligencja, a nie z samym narzędziem.

Po zakończeniu wykładu naukowiec został nagrodzony brawami. Zgromadzeni w auli uczniowie zadawali też szereg pytań dotyczących tematu. Jedna z uczennic pytała, czy sztuczna inteligencja jest w stanie tworzyć sztukę, która z natury związana jest z konkretnym autorem. W odpowiedzi Tomasz Rożek zaprezentował utwór muzyczny w całości skomponowany przez algorytm.

Po zakończeniu spotkania naukowiec rozdał uczniom autografy i pozował z nimi do wspólnych zdjęć.

Tomasz Rożek spotkał się z wieluńską młodzieżą. Temat sztucz...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto