Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Śladem wieluńskiej wąskotorówki. Jest przetarg na budowę szlaku turystycznego

Redakcja
Dla ruchu rowerowego, pieszego i konnego zostanie urządzona trasa z kruszywa o szerokości 2,5 metra. Z kolei łyżworolkarze będą mogli jeździć 1,5-metrową ścieżką z asfaltu.
Dla ruchu rowerowego, pieszego i konnego zostanie urządzona trasa z kruszywa o szerokości 2,5 metra. Z kolei łyżworolkarze będą mogli jeździć 1,5-metrową ścieżką z asfaltu. Ireneusz Wierzbicki
Kosztem 1,7 mln zł powstanie w tym roku profesjonalna trasa turystyczna szlakiem Wieluńskiej Kolejki Wąskotorowej

W zamyśle trasa ma służyć miłośnikom wycieczek rowerowych, pieszych, konnych, a także łyżworolkarzom. Gmina Wieluń ogłosiła właśnie przetarg na turystyczne zagospodarowanie drogi powstałej po likwidacji wąskiego toru. Projekt został zakwalifikowany do unijnego dofinansowania.

Szlak zaczyna się na ulicy Sybiraków w Wieluniu, gdzie funkcjonował główny dworzec wąskotorowy (budynek stoi do dziś). Inwestycja obejmie odcinek o długości 4,16 km - do granicy gminy Wieluń, którą wyznacza Kanał Krzyworzecki. Szacowany koszt budowy trasy rekreacyjnej to 1,7 mln zł. Gmina Mokrsko na razie nie ma funduszy na modernizację swojego odcinka, aczkolwiek można nim przejechać.

Dla ruchu rowerowego, pieszego i konnego zostanie urządzona trasa z kruszywa o szerokości 2,5 metra. Z kolei łyżworolkarze będą mogli jeździć 1,5-metrową ścieżką z asfaltu. Wzdłuż trasy powstaną dwa miejsca obsługi turystów ze stołami, ławami i toaletami. Jedno zaplanowano na wysokości wieluńskiego ogrodu botanicznego, drugie w rejonie skrzyżowania z drogą powiatową Wieluń-Turów. Miejsca będą oświetlone i dozorowane kamerami. Na trasie pojawią się też tablice z historią i archiwalnymi zdjęciami kolejki.

Inwestycja ma zostać zrealizowana do końca października br. Wybrany w przetargu wykonawca najpierw będzie musiał zaprojektować trasę. Będzie miał o tyle łatwiej, że gmina dysponuje programem funkcjonalno-użytkowym zadania. Firmy zainteresowane robotą mogą zgłaszać oferty do 27 marca. Przyznane dofinansowanie wynosi 1,17 mln zł. Jest to jedno z 21 przedsięwzięć z całego woj. łódzkiego, które zyskały akceptację Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi w ramach rozdziału pieniędzy na rozwój infrastruktury turystycznej.

Trasa po rozebranym torze wiedzie przez pola i lasy. Co prawda można się nią poruszać, ale z powodu dziur jazda rowerem jest daleka od komfortowej. W minionych latach odbyły się dwa rajdy szlakiem wąskotorówki. Cieszyły się dużym zainteresowaniem, mieszkańcy mają duży sentyment do kolejki.

- Jako dziecko z wąskotorówką miałem do czynienia na co dzień, bo mijałem ją po drodze do szkoły. Nieraz się też jeździło ciuchcią do Ożarowa. Aż się prosiło o to, aby urządzić trasę rekreacyjną jej śladem - mówił Ireneusz Matusiński z Wielunia.

W ubiegłym roku obchodziliśmy 100-lecie uruchomienia wąskotorówki z Wielunia do Praszki. Z kolei w tym roku mija 30 lat od zamknięcia ruchu kolejowego na tej trasie. Ostatni regularny przejazd ciuchci miał miejsce 31 sierpnia 1987 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto