Ścieżki rowerowe w Wieluniu i okolicy. Zobacz, gdzie są drogi dla użytkowników dwóch kółek i gdzie powstają kolejne

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Fot. Zbigniew Rybczyński
22 września obchodzony jest Europejski Dzień bez Samochodu. To dobra okazja, by przypomnieć, gdzie w Wieluniu i najbliższej okolicy znajdują się ścieżki rowerowe. W trakcie budowy są kolejne drogi dedykowane użytkownikom dwóch kółek

W 2020 r. oddana została do użytku pierwsza w Wieluniu ścieżka rowerowa z asfaltową jezdnią. Powstała w ramach generalnej przebudowy ul. ks. J. Popiełuszki. W mieście i najbliższej okolicy pobocza dedykowane użytkownikom dwóch kółek wykonane z kostki brukowej znajdują się na ulicach Sieradzkiej i Fabrycznej, wzdłuż tras wojewódzkich w Rudzie i Dąbrowie oraz na drodze powiatowej do Gaszyna. Typowo rekreacyjne przeznaczenie ma szlak zbudowany po śladzie dawnej kolejki wąskotorowej.

ZOBACZ W GALERII ZDJĘĆ: ŚCIEŻKI ROWEROWE NA TERENIE GMINY WIELUŃ

Na terenie gminy Wieluń w trakcie realizacji jest kilka inwestycji z zakresu infrastruktury rowerowej. Największa z nich to budowa szerokiego pobocza wzdłuż drogi krajowej 45 między Wieluniem i Gaszynem. Inwestycję kosztującą 2,7 mln zł realizuje GDDKiA. Z kolei na zlecenie powiatu powstaje droga rowerowa z Wielunia do Turowa. Koszt tego zadania, które obejmuje również wykonanie odwodnienia drogi, to 800 tys. zł. Kolejny odcinek pasa rowerowego wzdłuż ul. Wojska Polskiego, który połączy się z tym budowanym przez powiat, jest wykonywany przez gminę. Wytyczono go skrajem lasku wieluńskiego, a koszt inwestycji (łącznie z oświetleniem) wynosi niecałe 500 tys. zł.

Projektują trasę rowerową wokół centrum miasta

W opracowaniu jest dokumentacja projektowa trasy rowerowej wokół ścisłego centrum miasta. Podjęcie prac przygotowawczych to bezpośredni efekt petycji organizacji Obywatelski Wieluń i będącego jej pokłosiem spotkania władz ratusza z przedstawicielami grup rowerowych. Przedsięwzięcie zostało wskazane jako priorytetowe w Koncepcji tras rowerowych, którą miasto zamówiło w 2017 r.

Zakłada się przebieg ścieżki obwodowej skrajem parków Pileckiego i Żwirki i Wigury, następnie całkiem nową infrastrukturą równoległą do Krakowskiego Przedmieścia i wreszcie plantami Jana Pawła II. Pętlę wokół starówki ma domknąć kontrapas rowerowy na ul. Zamenhofa. Projekt zlecony przez urząd miasta był dodatkowo konsultowany z miłośnikami dwóch kółek i powinien być gotowy najpóźniej do połowy 2021 r.

Wieluń ma ogromny potencjał do rozwoju ruchu rowerowego

Na potrzeby wspomnianej Koncepcji tras rowerowych przeprowadzono badania zachowań komunikacyjnych mieszkańców, które prowadzą do wniosku, że „rozwój komunikacji rowerowej ma duże poparcie wśród mieszkańców”. Ankiety wykazały, że gdyby nastąpiła poprawa warunków podróży na terenie Wielunia (budowa ścieżek, poprawa bezpieczeństwa, montaż stojaków), znaczna część mieszkańców podróżowałaby rowerem.

„Biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z zagospodarowaniem przestrzennym miasta Wieluń, jego zwarty charakter, gęstą zabudowę i dość równomierne rozłożenie potencjalnych źródeł i celów podróży, miasto charakteryzuje ogromny potencjał do rozwoju ruchu rowerowego” - konkludują autorzy opracowania.

Ścieżki rowerowe w Wieluniu i okolicy. Zobacz, gdzie są drog...

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie