Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Są konkrety ws. rewitalizacji linii kolejowej Kępno-Oleśnica. To szansa na połączenia pasażerskie z Wielunia do Wrocławia

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Idea uruchomienia kolejowych połączeń pasażerskich między Wieluniem i Wrocławiem zaczyna nabierać realnych kształtów. Rozpoczęte zostały przygotowania do rewitalizacji odcinka linii Kępno-Oleśnica. Inwestycję planuje się w 2026 r., o ile będą dostępne fundusze w Krajowym Planie Odbudowy.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi prace przygotowawcze dla rewitalizacji linii kolejowej 181 między Kępnem i Oleśnicą. Kiepski stan toru na tym odcinku uniemożliwia prowadzenie ruchu pasażerskiego. Pociągi mogłyby obecnie jeździć tutaj ze średnią prędkością zaledwie 40 km/h. Czas podróży koleją byłby nieatrakcyjny w porównaniu z innymi środkami transportu. Kompleksowy remont szlaku stworzy realną szansę uruchomienia regularnych połączeń między Wieluniem i Wrocławiem.

Inwestor ma już nakreślony zakres planowanych robót. Oprócz przebudowy zużytej infrastruktury kolejowej planowana jest elektryfikacja odcinka Kępno-Oleśnica (od Kępna w stronę Wielunia sieć trakcyjna istnieje). Przewiduje się odtworzenie przystanków osobowych, trwają analizy odnośnie ich rozmieszczenia. Budżet inwestycji wstępnie określono na 360 mln zł. Przewiduje się realizację projektu w 2026 r., jednak powodzenie inwestycji będzie uzależnione „od dostępności środków finansowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy na lata 2021-2026”.

Szczegółowe dane dotyczące inwestycji poznamy po opracowaniu studium wykonalności, które powinno być gotowe w pierwszej połowie 2023 r. Póki co PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na wykonanie analizy technicznej układu zasilania sieci trakcyjnej. Wygrała firma z Warszawy z ceną 461 tys. zł brutto. To jedno z opracowań niezbędnych do przygotowania inwestycji. W ramach przygotowań przewidziano także m.in. badania geotechniczne i inwentaryzację przyrodniczą.

W 2021 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zgłosił rewitalizację linii Kępno-Oleśnica do rządowego programu Kolej plus. To mechanizm, w którym część kosztów inwestycji kolejowej pokrywa samorząd. Projekt uzyskał pozytywną ocenę formalną, by następnym etapie zostać wycofanym. Zdecydowano, że inwestycję weźmie na siebie PKP PLK. Służby prasowe spółki poinformowały nas, że przetarg na studium wykonalności zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.

12 grudnia wchodzi w życie nowe rozkład jazdy. Przez Wieluń będzie kursować jeden pociąg dalekobieżny relacji Kraków-Poznań (dotychczas były dwa). W siatce połączeń Polregio bez większych zmian – nadal w dni powszednie będzie pięć połączeń do ze stacji Wieluń Dąbrowa do Tarnowskich Gór.

Są konkrety ws. rewitalizacji linii kolejowej Kępno-Oleśnica...

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto