Rozpoczyna się przebudowa ulicy Św. Wojciecha w Rudzie. To kolejna inwestycja zlecona przez Starostwo Powiatowe w Wieluniu z finansowaniem z Rządowego Funduszu „Polski Ład”. Roboty o wartości niespełna 4 mln zł mają być wykonane do końca sierpnia. Na ich czas droga łącząca Rudę z Widoradzem będzie całkowicie zamknięta. W zeszłym tygodniu wykonawca ustawił zapory drogowe, mimo że jeszcze nie rozpoczął prac. Nie wyznaczono jednak objazdu, przez co mieszkańcy zostali zaskoczeni utrudnieniami.
- Droga została zamknięta bez żadnego uprzedzenia. Nie ma żadnych tablic informujących o konieczności omijania tego odcinka. Od kierownika zarządu dróg usłyszałem, że nie było potrzeby wyznaczania objazdu, bo droga nie ma istotnego znaczenia. Dla mnie to nieporozumienie, bo ruch na tej drodze jest dość spory. Sam wożę tędy dziecko do szkoły w Rudzie, teraz pozostaje mi jeździć przez Wierzchlas – mówi mieszkaniec Widoradza.
Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Wieluniu Bartłomiej Panek potwierdza w rozmowie z nami, że brak znaków informujących o objeździe nie jest zaniechaniem wykonawcy robót. Tak miało być.
- Sprawdziłem w terenie i wszystko jest zrobione zgodnie z projektem czasowej organizacji ruchu, zatwierdzonym przez komisję bezpieczeństwa. Nie wytyczono objazdów, bo nie jest to droga ważna droga tranzytowa. Firma ustawiła zapory, ale tak naprawdę póki co można przejechać. Chodzi właśnie o to, żeby mieszkańców już przyzwyczajać do tego, że droga zostanie zamknięta – tłumaczy Bartłomiej Panek.
Czy jednak droga w ogóle musi być zamykana na całej szerokości? Dlaczego nie prowadzić robót połową jezdni, tym bardziej że mowa o drodze wiodącej z kościoła do cmentarza? Szef PZD tłumaczy, że całkowite wstrzymanie ruchu umożliwi wykonanie inwestycji w krótkim czasie bez potencjalnie niebezpiecznych zdarzeń.
- Tu mamy też wymianę podbudowy drogi i przy wahadle mogłyby się zdarzać niebezpieczne sytuacje. Chcemy tego uniknąć. To w połączeniu z krótkim czasem wykonania inwestycji zaważyło na decyzji o całkowitym zamknięciu drogi – mówi Bartłomiej Panek.
Co jednak z pochówkami? Kierownik zapewnia, że będą się odbywać normalnie. Wykonawca inwestycji ma obowiązek umożliwić przejście konduktu żałobnego z kościoła na cmentarz.
Ulica Św. Wojciecha zostanie przebudowana na długości 828 metrów – od skrzyżowania z drogą wojewódzką 486 do cmentarza. Z projektu został wyłączony odcinek w obrębie torów kolejowych. Zarządca drogi tłumaczy to trudnościami w uzgodnieniach z PKP.
Oprócz nowej jezdni po jednej stronie drogi powstanie – w zależności od odcinka – chodnik lub ścieżka pieszo-rowerowa. Wybudowane zostaną również zjazdy do posesji. Inwestor zapewnia, że po zakończeniu inwestycji mieszkańcy ul. Św. Wojciecha nie będą musieli już martwić się o zalewanie posesji dzięki wykonaniu systemu odwodniającego drogę.
Istniejący parking w rejonie kościoła pozostaje bez zmian. Nie przewiduje się budowy nowych miejsc postojowych.
Dofinansowanie do inwestycji pozyskano w lipcu 2022 r. z trzeciej edycji Programu Inwestycji Strategicznych, który był skierowany do gmin i powiatów, na terenie których funkcjonowały PGR-y. Wsparcie wynosi niespełna 3,5 mln zł, a więc powiat wyłoży z własnego budżetu na przebudowę ul. Św. Wojciecha ok. pół miliona.
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?