Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ronda w Wieluniu. Wiemy, gdzie mogą powstać kolejne FOTO

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Skrzyżowanie Głowackiego-Krakowskie Przedmieście
Skrzyżowanie Głowackiego-Krakowskie Przedmieście Zbigniew Rybczyński
W ostatnich latach w Wieluniu powstały cztery ronda. W planach jest wprowadzenie ruchu okrężnego na kolejnych skrzyżowaniach, w tym Głowackiego-Krakowskie Przedmieście.

Dwa ronda powstały w ramach przebudowy ul. ks. J. Popiełuszki, następne dwa - na Krakowskim Przedmieściu. Ruch okrężny planuje się na kolejnych skrzyżowaniach, choć na dziś nie są to inwestycje z określonymi terminami realizacji. Na ronda miałyby docelowo zostać przebudowane połączenia ulic Głowackiego-Krakowskie Przedmieście, Częstochowska-Popiełuszki oraz Sieradzka-Ciepłownicza.

To pierwsze rondo miałoby powstać we współpracy dwóch samorządów - gminy jako zarządcy Krakowskiego Przedmieście i województwa, które zawiaduje ul. Głowackiego. W ostatnim czasie do ratusza wpłynęła z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi robocza wersja umowy określającej zasady realizacji inwestycji. Burmistrz Paweł Okrasa mówił, że samorządy mają złożyć się po połowie na wykonanie dokumentacji technicznej i wykup nieruchomości. Natomiast roboty budowlane województwo jest gotowe sfinansować w 70 proc., pozostałe 30 proc. byłoby na barkach gminy. Najbliższy czas pokaże, czy samorządy dojdą do porozumienia.

Pomysł budowy ronda na wylocie z Krakowskiego Przedmieścia ma już długą historię. Wcześniejsze przymiarki do inwestycji rozbijały się o brak porozumienia z właścicielem budynku kolidującego z rondem. Po oddaniu do użytku obwodnicy północnej w 2017 r. ulica Głowackiego zmieniła zarządcę – z drogi kategorii krajowej stała się wojewódzką.

Na etapie projektowania jest rondo na skrzyżowaniu ulic Częstochowskiej i Popiełuszki. To kolejny punkt w mieście, na którym płynność i bezpieczeństwo ruchu pozostawia do życzenia. Z jednej strony ciężko wyjechać w Częstochowską, z drugiej kierowcy jadący Częstochowską od centrum często muszą odstać swoje, by skręcić w Popiełuszki, przez co tworzą się zatory.

Pierwotny pomysł na to skrzyżowanie zakładał sygnalizację świetlną. Takie rozwiązanie przewidziano w dokumentacji projektowej południowego odcinka tzw. drogi zbiorczej (przedłużenie ul. Popiełuszki do DK45 w Gaszynie), który powstał kilkanaście lat temu jeszcze za burmistrza Mieczysława Majchra. Pod koniec 2021 r. władze miasta zleciły aktualizację projektu, m.in. w zakresie skrzyżowania Popiełuszki-Częstochowska.

Perspektywy dla budowy drogi od Częstochowskiej do Gaszyna są wprawdzie mgliste, jednak w tym przypadku budowa samego tylko ronda miałaby swoje uzasadnienie. Pytanie tylko, jakim kosztem? Odpowiedź na to pytanie poznamy po wykonaniu projektu. Wiadomo, że inwestycja wiązałaby się z koniecznością wyburzenia jednego z budynków.

- W ostatnim czasie odbyliśmy robocze spotkanie w Łodzi i teraz projektant wystąpi o oficjalne uzgodnienia. Widzimy możliwość wybudowania samego ronda, niezależnie od przedłużenia ul. Popiełuszki – mówi Maciej Preś, naczelnik wydziału inwestycji i rozwoju UM w Wieluniu.

Jeśli chodzi o drogą zbiorczą, to władze miasta traktują priorytetowo odcinek północny - od Warszawskiej do Sieradzkiej. Integralną częścią projektu jest przebudowa na rondo skrzyżowania Sieradzka-Ciepłownicza. Realizacja tej wielomilionowej inwestycji wymaga jednak finansowania zewnętrznego, którego gminie dotąd nie udało się zdobyć.

Skrzyżowanie Głowackiego-Krakowskie Przedmieście

Ronda w Wieluniu. Wiemy, gdzie mogą powstać kolejne FOTO

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto