Przetarg na przebudowę drogi Rychłocice-Konopnica-Osjaków-Gabrielów rozstrzygnięty. Wybrano ofertę za niecałe 34 mln złotych GALERIA

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Starostwo Powiatowe w Wieluniu rozstrzygnęło przetarg na przebudowę 13 kilometrów drogi powiatowej Rychłocice-Konopnica-Osjaków-Gabrielów. Wybrana oferta opiewa na 33 mln 784 tys. złotych. Samorządy wyłożą tylko jedną piątą kosztów inwestycji. Roboty potrwają do 2025 r.

Stan jednej z głównych osi komunikacyjnych wschodniej części powiatu zostawia obecnie wiele do życzenia. Przebudowane zostaną cztery odcinki drogi o łącznej długości 13 km: Rychłocice-Konopnica, Konopnica-Osjaków, ul. Częstochowska w Osjakowie i Osjaków-Gabrielów. W starostwie po cichu liczyli, że z racji znacznej wartości robót do przetargu przystąpią najwięksi gracze z branży budownictwa drogowego. Tak się jednak nie stało. Wpłynęły dwie oferty, między którymi jest aż 10 mln zł różnicy. Larix z Lublińca wycenił inwestycję na 33 mln 784 tys. zł, natomiast konsorcjum firm Domax i Hucz z Boronowa zaoferowało 43 mln 800 tys. zł.

Po weryfikacji dokumentacji starostwo poinformowało na początku września o wyborze oferty Larixu. - Jeśli nie będzie odwołań, to wkrótce podpiszemy umowę na przebudowę drogi Rychłocice-Gabrielów. Wykonawca powinien wykonać pierwsze prace jeszcze w tym roku - mówi wicestarosta wieluński Krzysztof Dziuba.

Cena wynikająca z wybranej oferty jest ponad 4 mln zł niższa od wartości inwestycji określonej w kosztorysie (38 mln zł). Tak kosztowna inwestycja nie byłaby możliwa, gdyby nie ogromne wsparcie z budżetu państwa. Poziom dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wynosi 80 proc. kosztów zadania. Samorządy wyłożą więc jedynie co piątą złotówkę. Jeśli zgodnie z wynikiem przetargu zlecenie otrzyma Larix, udział własny powiatu oraz gmin Konopnica i Osjaków wyniesie łącznie niecałe 7 mln zł.

Przebudowane zostaną następujące odcinki drogi powiatowej nr 4536E:

  • Rychłocice-Konopnica - odcinek rozpoczynający się za skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 481 w miejscowości Rychłocice i kończący się w ul. Kasztanowej, na wysokości lądowiska w Konopnicy;
  • Konopnica-Osjaków - odcinek rozpoczynający się w ul. Starowiejskiej – wylotowej z miejscowości Konopnica i kończący w ul. Sieradzkiej – na wlocie do miejscowości Osjaków;
  • ul. Częstochowska w Osjakowie - odcinek rozpoczynający się od ul. Kościelnej i kończący przed skrzyżowaniem z drogą krajową nr 74, odcinek nie obejmuje skrajnych skrzyżowań;
  • Osjaków-Gabrielów - odcinek rozpoczynający się za skrzyżowaniem z ul. Topolową i kończący się na granicy powiatu wieluńskiego w miejscowości Gabrielów.

- Nie ma co ukrywać, przed nami duże wyzwanie związane po pierwsze z dużymi kosztami zadania, a po drugie przez wzgląd na długi okres jego realizacji. To największa jednorazowa inwestycja w historii powiatu. Nawet na wszystkie drogi przebudowane w ramach projektu „bursztynowego” wydano mniej – mówi wicestarosta wieluński Krzysztof Dziuba. - Przed ogłoszeniem przetargu raz jeszcze objechaliśmy drogę z projektantem, by upewnić się, że niczego istotnego nie pominięto. Zresztą tak staramy się robić także w przypadku innych inwestycji powiatowych – dodaje.

Wąsko, nierówno, niebezpiecznie - tak jest na wielu odcinkach trasy biegnącej równolegle do rzeki Warty. Między Konopnicą i Rychłocicami jezdnia zwęża się do raptem czterech metrów, a przy tym połatana nawierzchnia asfaltowa ledwo się trzyma. Po przebudowie kierowcy pojadą równiutkim asfaltem szerokim na sześć metrów. Oprócz modernizacji jezdni zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, skrzyżowania, zjazdy, przepusty, kanalizacja deszczowa, rowy.

Między Osjakowem i Konopnicą przebudowany zostanie także most na rzece Wężnica. Z uwagi na nietypowy kształt skrzyżowania ulic Częstochowskiej, Spacerowej i Krótkiej w Osjakowie zaprojektowano w tym miejscu rondo z częściowo przejezdną wyspą środkową. Nie przewiduje się natomiast żadnych robót w obrębie skrzyżowań z drogą wojewódzką 481 w Rychłocicach i drogą krajową 74 w Osjakowie. Przewidziano kilka wysp spowalniających – w rejonie szkoły w Osjakowie oraz na wlotach do Felinowa i Gabrielowa.

Początkowo dofinansowanie miało pokryć 70 proc. kosztów przedsięwzięcia. Jednak po bezpośrednich rozmowach z premierem podniesiono udział budżetu państwa do 80 proc. Inwestycja potrwa do 2025 roku.

- Chcieliśmy skorzystać z jak największego dofinansowania, dlatego taki, a nie inny czas realizacji inwestycji. W harmonogramie główny front robót przewidziano na dalsze lata, ponieważ właśnie na ten okres były dostępne duże środki w rządowym funduszu – tłumaczy wicestarosta Dziuba.

Przetarg na przebudowę drogi Rychłocice-Konopnica-Osjaków-Ga...

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Prawda77
A kiedy zostanie zrobiona droga Osjaków-Skrzynno? Bo woła o pomstę do nieba,a miała być remontowana,a tak mówił jeden Pan z PiSu
Dodaj ogłoszenie