Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Protesty odniosły skutek. Rezygnują z budowy wiaduktu w Chorzewie

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Wszystko wskazuje, że protestujący mieszkańcy Chorzewa dopną swego. Inwestor zamierza odstąpić od budowy spornego wiaduktu nad linią kolejową.

Trwa modernizacja jednego z najważniejszych kolejowych szlaków transportowych w kraju, który przecina powiat pajęczański. W ramach inwestycji na linii kolejowej 131 miał powstać wiadukt nad torami w Chorzewie, gm. Kiełczygłów. Stanowczo sprzeciwili się temu okoliczni mieszkańcy. Wygląda na to, że osiągną swój cel. Jak się dowiedzieliśmy, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zamierza odstąpić od budowy wiaduktu.

- Odpowiadając na apele mieszkańców i władz samorządowych, PLK procedują wyłączenie budowy wiaduktu nad torami w Chorzewie z projektu modernizacji linii kolejowej nr 131. W związku z tym na drodze powiatowej Chruścińskie – Siemkowice planuje się pozostawienie przejazdu kolejowo-drogowego w poziomie szyn. Na przejeździe wymieniona zostanie nawierzchnia kolejowa – poinformował nas Rafał Wilgusiak z PKP PLK.

Umowę na gruntowny remont linii 131 podpisano we wrześniu 2019 r. Inwestycja pozwoli pociągom towarowym poruszać się tędy z prędkością 120 km/h, a osobowym 140 km/h. Kiedy wykonawca rozpoczął projektowanie wiaduktu, przeciwko inwestycji zaprotestowali mieszkańcy Chorzewa. Byli zbulwersowani, że nikt ich zawczasu nie zapytał o zdanie.

Wyrazili obawy o uciążliwości związane z budową i eksploatacją wiaduktu blisko ich domów, włącznie z utrudnionym dojazdem do własnych posesji. Wystosowali petycję do PKP. Ich postulaty poparli samorządowcy zarówno gminni, jak i powiatowi. Sprawą zainteresowano również wojewodę łódzkiego i parlamentarzystów.

- Wiadukt diametralnie zmieniłby życie okolicy, w tym także radykalnie ograniczając możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Negatywnych aspektów wynikających z tej inwestycji byłoby wiele. Z drugiej strony wyeliminowałaby korki, które teraz tworzą się, gdy jedzie pociąg, Część osób podnosi, że wiadukt jest bardzo potrzebny, ale oni nie mieszkają na „zatorzu”. Nie chcieliśmy działać wbrew woli mieszkańców przeciwnym wiaduktowi, dlatego wsparliśmy ich dążenia – mówi Mariusz Mielczarek, wójt gminy Kiełczygłów.

W rozmowach z lokalnymi władzami inwestor zaproponował budowę wiaduktu w innym miejscu. W takim wariancie w inwestycję musiałyby się jednak zaangażować finansowo samorządy. Chodzi o budowę dróg dojazdowych i zmianę przebiegu istniejącej drogi powiatowej. Samorządowcy uznali, że przerasta to możliwości finansowe gminy i powiatu. Ostatecznie zajęli stanowisko, że najlepiej będzie odstąpić od budowy wiaduktu.

Umowy na przebudowę odcinków linii kolejowej 131 Kalina - Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola opiewają na łączną sumę 1,8 mld zł. W ramach inwestycji zostanie m.in. zmodernizowana zostanie stacja kolejowa Chorzew Siemkowice. - Pasażerowie zyskają m.in. wygodny peron przystosowany do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się – informuje Rafał Wilgusiak z PKP PLK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto