Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Próg zwalniający na ulicy Kaliskiej w Wieluniu nie spełnia oczekiwań

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Długo trwały zabiegi o poprawę bezpieczeństwa pieszych przechodzących przez ul. Kaliską. Skończyło się rozwiązaniem, które nie do końca spełnia oczekiwania, jednak inne nie wchodziły w grę jako niezgodne z przepisami

Nie takiego uspokojenia ruchu samochodowego na ulicy Kaliskiej oczekiwali wnioskodawcy. Postulowano ulokowanie progów zwalniających bezpośrednio przy obu przejściach dla pieszych. Ostatecznie zamontowano jeden spowalniacz z dala od pasów.

- Intencją była ochrona pieszych na pasach. Spowalniacz jest zamontowany za daleko, kierowcy po przejechaniu przez niego wciskają gaz i na pasy wjeżdżają z dużą prędkością – podnosi mieszkaniec ul. Kaliskiej.

Wnioski dotyczące „śpiących policjantów” rozpatruje komisja bezpieczeństwa przy staroście. W przypadku Kaliskiej odrzucono koncepcję wnioskodawców jako niezgodną z ministerialnym rozporządzeniem.

- Według przyjętej interpretacji przepisów próg spowalniający nie może znajdować się w odległości mniejszej niż 30 metrów od przejścia dla pieszych – wyjaśnia Maciej Preś z Urzędu Miejskiego w Wieluniu.

O progi przy zebrach na Kaliskiej już pod koniec 2020 r. formalnie wnioskował Zarząd Osiedla nr 1. Uzasadniano to nie tylko potrzebą spowolnienia ruchu, ale też ukrócenia parkowania aut tuż przy pasach lub na nich, co dodatkowo obniża bezpieczeństwo pieszych.

„Umieszczenie progów wyspowych na obu pasach ruchu ul. Kaliskiej pozwoli na skuteczne ograniczenie prędkości pojazdów przed przejściem dla pieszych, wykluczy możliwość ominięcia lub wyprzedzenia innego pojazdu przed przejściem dla pieszych z lewej strony oraz uniemożliwi parkowanie pojazdów w miejscu niedozwolonym” – uzasadniał wniosek szef rady osiedlowej Krzysztof Gagatek.

Oczekiwania dotyczące poprawy bezpieczeństwa na pasach potencjalnie mogłoby zaspokoić alternatywne dla standardowych spowalniaczy rozwiązanie, czyli tzw. wyniesione przejścia dla pieszych. W Wieluniu znajdziemy je m.in. na ulicy Sadowej. Tu jednak znów pojawia się kolizja prawna. Przepisy zabraniają stosowania takiego rozwiązania na ulicach, po których porusza się komunikacja miejska. Z tego powodu wyniesione pasy nie wchodziły w grę na Kaliskiej.

- Tam, gdzie funkcjonuje komunikacja zbiorowa, można stosować wyłącznie progi poduszkowe – dodaje Maciej Preś.

Zdziwienie niektórych mieszkańców wzbudziło zamocowanie przeszkody na całej szerokości Kaliskiej. Jest to droga jednokierunkowa, a drugi pas jezdni służy wyłącznie postojowi aut. - Po co próg na parkingu? - pytają krytycy tego rozwiązania.

To, co na pozór może wydawać się niedorzeczne, ma jednak swoje uzasadnienie. Po zamknięciu sklepów przy Kaliskiej parking świeci pustkami. W tych porach spowalniacz na połowie drogi nie spełniałby swojej roli, bo kierowca z łatwością mógłby go ominąć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto