Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Praktyki wspomagane w ZSS w Wieluniu. Zaangażowanych coraz więcej firm

Natalia Ptak
Natalia Ptak
ZSS stara się zawalczyć o inną wizję życia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Placówce pomaga coraz więcej firm, otwierając swoje przed uczniami Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. Ten rok obfituje w szkole w bardzo ciekawe i edukacyjne dla uczniów miejsca odbywania praktyk: w Starostwie Powiatowym i Powiatowym Urzędzie Pracy w Wieluniu, Hotelu Boryna, Miejskiej i Gminnej Bibliotece, kwiaciarni Kamila, w sklepie Majster czy Nadleśnictwie Wieluń. W tym roku szkoła nawiązała współpracę ze szwalnią i PKS Wieluń oraz Tartakiem Witkowski.

Wieluńskie firmy otwierają się na praktyki wspomagane

Od 1 września 2018 roku w Zespole Szkół Specjalnych w Wieluniu funkcjonuje Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy. Obecnie w szkole funkcjonuje 5 klas, w których kształci się 20 uczniów. Ten rok obfituje w szkole w bardzo ciekawe i edukacyjne dla uczniów miejsca odbywania praktyk. Uczniowie poznają tajniki pracy biurowej w Starostwie Powiatowym i Powiatowym Urzędzie Pracy w Wieluniu oraz biurze projektowym. Kolejny rok Hotel Boryna pozwala uczniom uczyć się zasad pracy pomocy hotelowej. Miejska i Gminna Biblioteka uczy uczniów nie tylko szacunku do literatury, ale również prac zabezpieczających nowy księgozbiór. Moduł poświęcony dekoratorstwu realizowany jest pod okiem fachowców w kwiaciarni Kamila. Ekspozycję towaru, zasady magazynowania poznają uczniowie w sklepie Majster. Prace porządkowe i ogrodnicze realizowane są w Nadleśnictwie Wieluń. W tym roku szkoła nawiązała współpracę ze szwalnią i PKS Wieluń oraz Tartak Witkowski.

Praktyki wspomagane w ZSS w Wieluniu. Zaangażowanych coraz ...

Szkoła uważa, że nadal nie wykorzystuje się pełnego potencjału osób z niepełnosprawnością intelektualną, często marnotrawi się lata ich mozolnej edukacji. Nadal niestety absolwenci szkół przysposabiających do pracy stają się często beneficjentami opieki społecznej, generując kolejne szeregi osób bezrobotnych, których należy wspierać przez całe ich życie. Nie jest to godna przyszłość, skazuje się te osoby na wykluczenie społeczne. Szkoła stara się zawalczyć o inną wizję życia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Z jednej strony poprzez naukę konkretnych umiejętności i kompetencji zawodowych, a z drugiej poprzez pokazywanie, iż pracownik niepełnosprawny jest pełnowartościowym pracownikiem- zapewnia Anita Brzezińska z Zespołu Szkół Specjalnych w Wieluniu.

Liczba pracodawców którzy współpracują z Zespołem Szkół Specjalnych w Wieluniu wskazuje, że szkoła obrała właściwą drogę.

Skazani na zależność

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, również te z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnościami sprzężonymi, podobnie jak każdy z nas, chciałyby być samodzielne. Niestety ich samodzielność życiowa, możliwość doświadczania różnych sytuacji, jest często ograniczana lub tłumiona.

Wynika to często z niewiedzy, lęków i obaw oraz obiektywnych warunków na które osoby odpowiedzialne za edukację wspomnianych osób nie mają wpływu. Dotyczy to również rodziców i opiekunów. Zdarza się, że ich edukacja jest infantylna i skoncentrowana na mało istotnych, w ich przyszłym dorosłym życiu, wiadomościach, aktywnościach, umiejętnościach. Od wielu lat większość krajów europejskich, w dużej mierze, koncentruje się na kształceniu u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną samodzielności, zaradności, różnych przydatnych w życiu czynności i przygotowaniu do pracy zarówno na chronionym jak i otwartym rynku pracy. Doświadczenia innych krajów a także realizacja przez ostatnie lata, przez polskie organizacje pozarządowe i placówki oświatowe, wielu europejskich projektów pozwala również nam spojrzeć na edukację tych osób inaczej- komentuje Anita Brzezińska.

Jak dodaje, zebrane przez lata doświadczenia zaowocowały zmianą myślenia o nauczaniu osób z niepełnosprawnością intelektualną i decyzjami, by większość działań, które dotychczas obejmowały wyłącznie osoby dorosłe, już po ukończeniu edukacji, wprowadzać jednak znacząco wcześniej, właśnie na poziomie edukacji w szkołach.

Szkoły specjalne przysposabiające do pracy

Jednym z elementów niezbędnych w prawidłowej edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym jest wprowadzenie do szkół obowiązku organizowania praktyk wspomaganych, z udziałem nauczyciela (doradcy zawodowego lub innego specjalisty), który pełni wówczas rolę trenera pracy.

Szkoła mimo, że funkcjonuje od niedawna ma już kilkoro swoich absolwentów. Zgodnie z wymogami podyktowanymi prawem oświatowym, podstawą programową w szkole realizuje się praktyki wspomagane w ramach przedmiotu przysposobienie do pracy. Jak ważny to przedmiot dla uczniów wskazuje liczba godzin na jego realizację. W klasie pierwszej uczniowie realizują 18 godzin przysposobienia do pracy, w drugiej 19, a w trzeciej 20. Na poziomie wszystkich oddziałów szkoła realizuje praktyki wspomagane. Szkoła za podstawowy cel ich realizacji uważa proces tranzycji. Bardzo zależy jej na takim przygotowaniu uczniów, aby mogli płynnie przechodzić z etapu
edukacji na rynek pracy. Z tego powodu większość praktyk wspomaganych uczniowie realizują na otwartym rynku pracy- informuje Anita Brzezińska.

Praktyki wspomagane w ZSS w Wieluniu. Zaangażowanych coraz ...

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto