Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pojedziemy koleją z Wielunia do Wrocławia? Spółka PKP PLK wybrała ofertę na rewitalizację linii 181 między Kępnem i Oleśnicą

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Otwarto oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowej 181, która stworzy szansę reaktywacji połączeń pasażerskich Wieluń-Wieruszów-Wrocław. Chodzi o rewitalizację i elektryfikację 47 kilometrów szlaku od Kępna do Oleśnicy.
Otwarto oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowej 181, która stworzy szansę reaktywacji połączeń pasażerskich Wieluń-Wieruszów-Wrocław. Chodzi o rewitalizację i elektryfikację 47 kilometrów szlaku od Kępna do Oleśnicy. Zbigniew Rybczyński
Czy w najbliższych latach w Wieluniu i Wieruszowie będzie można wsiąść w pociąg do Wrocławia? Konieczna do tego jest rewitalizacja linii 181 na odcinku między Kępnem i Oleśnicą. 11 października spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybrała ofertę przetargową na zaprojektowanie i wykonanie inwestycji. Jej realizacja ma potrwać do końca 2025 roku

Rewitalizacja linii kolejowej 181 na odcinku Kępno-Oleśnica o krok bliżej

Rozstrzygnięty został przetarg na rewitalizację linii kolejowej 181 łączącej województwa dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie i śląskie, która stworzy możliwość reaktywacji połączeń pasażerskich Wieluń-Wieruszów-Wrocław. Chodzi o rewitalizację i elektryfikację 47 kilometrów szlaku od Kępna do Oleśnicy. To jedyny odcinek linii 181 pozbawiony sieci trakcyjnej, na którym ruch pasażerski zamarł 20 lat temu.

- To kolejny krok w zwalczaniu wykluczenia komunikacyjnego i polepszenia oferty przewozowej na kolei. Mieszkańcy otrzymają możliwość wygodnych podróży między województwem dolnośląskim, wielkopolskim i łódzkim – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. wykluczenia komunikacyjnego.

11 października inwestor, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, ogłosiła wybór oferty złożonej przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Jej wartość opiewa na 711 mln zł brutto. W postępowaniu dotyczącym modernizacji linii 181 złożonych został 12 ofert, z których dziewięć mieściło się w budżecie zadania, określonym przez PKP PLK na poziomie 889 mln zł.

Stan infrastruktury kolejowej z Wielunia do Kępna jest zadowalający na tyle, że mogą kursować tędy nawet pociągi dalekobieżne Intercity. Na dalszym odcinku, w stronę Dolnego Śląska, prowadzenie regularnego ruchu pasażerskiego aktualnie mija się z celem, bo między Kępnem i Oleśnicą pociągi muszą zwalniać bieg do 40 km/h. Z toru korzystają składy towarowe i to tylko okazjonalnie.

Planowana właśnie inwestycja zlikwiduje to „wąskie gardło” na linii 181. Rewitalizacja szlaku, w tym wymiana torów, pozwoli składom rozwijać normalne prędkości – pasażerskim do 160 km/h, towarowym - 100 km/h. Dlatego też mieszkańcy powiatów wieluńskiego i wieruszowskiego upatrują w tej inwestycji realnej szansy na uruchomienie regularnych połączeń osobowych do Wrocławia.

Inwestycja ma być zrealizowana do końca 2025 roku

Ogłoszony przez PKP PLK przetarg dotyczy całego procesu inwestycyjnego – opracowania dokumentacji projektowej i uzyskania pozwoleń, wykonania prac budowlanych, oceny zgodności podsystemów, dokumentacji powykonawczej. Jak poinformował inwestor w komunikacie wydanym po rozstrzygnięciu przetargu, podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi w IV kwartale 2023 roku. Realizacja inwestycji została zaplanowana do końca 2025 roku.

Jest to jedna z 25 inwestycji kolejowych wpisanych do Krajowego Planu Odbudowy. Zatwierdzenie KPO przez Komisję Europejską w czerwcu 2022 r. otwarło inwestorowi formalną drogę do ogłoszenia przetargu, co nastąpiło 2 stycznia 2023 r. Oferty zostały otwarte 26 maja. Ponieważ jednak wypłata środków z KPO nadal jest zamrożona, ujęte w nim projekty mają być prefinansowane przez Polski Fundusz Rozwoju.

Zakres robót

Prace obejmą modernizację 53 km torów między Kępnem a Oleśnicą, w tym budowę sieci trakcyjnej na 46 km i przebudowę sieci na stacjach Kępno i Oleśnica. Zasilanie trasy w energię elektryczną zapewnią nowe podstacje trakcyjne Gęsia Górka i Poniatowice. W ramach inwestycji wymienione będą również tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym, powstanie nowa nastawnia w Kępnie. Wzrost poziomu bezpieczeństwa przyniesie modernizacja 55 przejazdów kolejowo-drogowych, 5 mostów oraz 1 wiaduktu kolejowego. Poprawi się komfort obsługi pasażerów na stacjach Bralin, Syców, Jemielna Oleśnicka i przystankach Perzów, Gęsia Górka, Stradomia, Poniatowice, Cieśle.

Koleją z Wielunia do Łodzi

Mieszkańcy regionu wieluńskiego mają też realne szanse doczekać się codziennych kolejowych połączeń do Łodzi. Wniosek zgłoszony przez Urząd Marszałkowski w Łodzi uzyskał finansowanie z rządowego programu Kolej plus. W czerwcu br. podpisana została umowa z firmą, która wykona dokumentację projektową dla budowy linii Wieluń-Chorzew Siemkowice.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto