Plany rewitalizacji linii kolejowej Kępno-Oleśnica
Czy i kiedy znów pojedziemy pociągiem z Wielunia do Wrocławia? Aby stało się to możliwe, konieczny jest kompleksowy remont linii kolejowej 181 na odcinku Kępno-Oleśnica. W 2020 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zgłosił inwestycję do rządowego programu Kolej plus. W nim można otrzymać 85-procentowe dofinansowanie (pozostałe 15 proc. wykłada samorząd).
Wniosek uzyskał pozytywną ocenę formalną, jednak w kolejnym etapie został wycofany. Dlaczego? We wrocławskim urzędzie tłumaczą, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe we własnym zakresie przygotuje studium wykonalności i zarazem sprawdzi możliwości uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej.
- Dlatego w tym przypadku, co oczywiste, nie dublujemy projektów inwestycyjnych – one pozostają po stronie zarządcy linii - PKP PLK – powiedział „Gazecie Wrocławskiej” rzecznik prasowy marszałka Dolnego Śląska Michał Nowakowski.
PLK zamierza ogłosić przetarg na opracowanie studium wykonalności dla zadania „Prace na linii kolejowej nr 181 na odcinku Herby Nowe - Kępno - Oleśnica wraz z przyległymi łącznicami” w tym roku. Obecnie przygotowywany jest opis przedmiotu zamówienia.
- Założenia inwestycyjne projektu przewidują m.in. zwiększenie przepustowości dla ruchu towarowego, dostosowanie odcinka Kępno - Oleśnica dla potrzeb ruchu regionalnego. Planowany termin wszczęcia postępowania przetargowego na opracowanie dokumentacji przedprojektowej (studium wykonalności) dla powyższego zadania wyznaczono na przełomie III i IV kwartału 2021 r. - poinformował nas Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pociągi muszą zwalniać do 40 km/h
Zdegradowany tor między Kępnem i Oleśnicą przez 15 lat był całkowicie wyłączony z eksploatacji. W latach 2015-17 zainwestowano 25 mln zł w wymianę podkładów, wzmocnienie toru, naprawę nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki temu na szlak mogły wrócić składy towarowe. Aby realnie myśleć o puszczeniu tędy ruchu pasażerskiego, potrzeba dalszej modernizacji infrastruktury, umożliwiającej szybką jazdę pociągu.
- Prace remontowe były prowadzone wyłącznie pod kątem przywrócenia ruchu towarowego. Nie obejmowały infrastruktury pasażerskiej stacji i przystanków na tym odcinku. Średnia prędkość pociągów na wyremontowanym odcinku wynosi ok. 40 km/ godz. - dodaje Bohdan Ząbek z PLK.
"Jesteśmy silnie powiązani z Wrocławiem"
Tor z Wielunia przez Wieruszów do Kępna jest w niezłym stanie, do niedawna regularnie kursowały nim pociągi regionalne. W 2020 r. prowadzone były kolejne remonty na tym odcinku. Pomysł wznowienia regularnych kursów pasażerskich do Wrocławia ma wielu zwolenników. Są przekonani, że chętnych do podróżowania pociągami nie zabraknie.
- Z Wrocławiem jesteśmy silnie powiązani, głównie poprzez ośrodki akademickie. Gdyby udało się zrealizować te plany, to dojedziemy tam z Wieruszowa szynobusem w 50 minut, może godzinę. To by nas bardzo cieszyło – mówił nam burmistrz Wieruszowa Rafał Przybył.
Powstaje dokumentacja dla linii kolejowej z Wielunia w kierunku Łodzi
Do programu Kolej plus został zgłoszony również projekt budowy linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic. Gdyby inwestycja doszła do skutku, mieszkańcy miasta i okolic mogliby korzystać z codziennych połączeń szynowych do Łodzi. W marcu br. wnioskodawca, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, rozstrzygnął przetarg na opracowanie studium planistyczno-prognostycznego dla budowy 30-kilometrowego toru. Dokumentacja powstanie za 1 mln 848 tys. zł, a Gmina Wieluń zobowiązała się pokryć połowę kosztów dokumentacji.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?