Pociągiem z Wielunia do Wrocławia. Konieczna inwestycja uwzględniona w Krajowym Planie Odbudowy. Przetarg jeszcze w tym roku?

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Udostępnij:
Inwestycję, która ma umożliwić podróż koleją z Wielunia do Wrocławia, uwzględniono w Krajowym Planie Odbudowy. Jeszcze w tym roku inwestor planuje ogłosić przetarg

Komisja Europejska zatwierdziła przygotowany przez polski rząd Krajowy Plan Odbudowy. To dobra informacja także dla mieszkańców naszego regionu. Decyzja podjęta w Brukseli otwiera bowiem drogę do realizacji inwestycji kolejowej, dzięki której realne stanie się uruchomienie szynowych połączeń pasażerskich między Wieluniem i Wrocławiem. Chodzi o rewitalizację linii kolejowej 181 na odcinku Kępno-Oleśnica. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przewiduje wykonanie projektu i robót w latach 2023-26.

- Inwestycja została uwzględniona w Krajowym Planie Odbudowy, co umożliwia rozpisanie przetargu, który PLK planują ogłosić jeszcze w tym roku. Zadanie ma zostać zrealizowane w formule projektuj i buduj. W przyszłym roku zakładamy podpisanie umowy z wykonawcą wyłonionym w przetargu, natomiast zakończenie do 2026 roku – informuje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK.

Między Kępnem i Oleśnicą mogą kursować pociągi, jednak stan techniczny linii na tym odcinku ogranicza prędkość składów do 40 km/h, a miejscami nawet do 20 km/h. W tych warunkach podróże koleją byłyby zupełnie nieatrakcyjne względem innych środków transportu.

Planowana rewitalizacja szlaku pozwoli pociągom rozwijać normalne prędkości, co stworzy zupełnie nowe perspektywy dla połączeń pasażerskich. Nowy standard linii to też większe możliwości transportu towarów. - Inwestycja obejmie wymianę torów. Zmodernizowana linia pozwoli na przejazd cięższych pociągów towarowych – dodaje Rafał Wilgusiak.

Modernizacja linii Kępno-Oleśnica o szacowanej wartości 723 mln zł jest jedną 25 inwestycji kolejowych wpisanych do Krajowego Planu Odbudowy. Wszystkie muszą zostać zakończone do sierpnia 2026 r. Źródłem ich finansowania będzie specjalny fundusz utworzony dla wzmocnienia europejskiej gospodarki w reakcji na kryzys wywołany pandemią COVID-19. Komisja Europejska zatwierdziła polski KPO 1 czerwca, uzależniając jednak wypłaty dotacji i pożyczek od działań w obszarze sądownictwa, do których zobowiązał się rząd.

Odcinek Kępno-Oleśnica to jedyna część linii 181 pozbawiona sieci trakcyjnej. W ramach planowanej inwestycji przewidziano jego elektryfikację. Jeśli chodzi o infrastrukturę pasażerską, to planuje się modernizację peronów na stacjach i przystankach osobowych Syców, Cieśle, Poniatowice, Stradomia, Gęsia Górka, Perzów, Bralin.

- Przepustowość jednotorowej linii zwiększy budowa trzech mijanek Jemielna Oleśnicka, Bralin i Syców. Dzięki temu możliwe będzie uruchamianie większej liczby pociągów – opisuje Rafał Wilgusiak z PKP PLK. - Wzrost bezpieczeństwa przyniesie modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Stan linii 181 między Wieluniem i Kępnem jest zadowalający. Co jakiś czas prowadzone są na tym odcinku prace modernizacyjne. Od kilku lat jednak nie funkcjonują na tym odcinku przewozy regionalne, których organizacja spoczywa na Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi. Władze województwa wychodzą z założenia, że pociągi pasażerskie na trasie Wieluń-Kępno są zbędne, bo oba miasta są dobrze skomunikowanie siecią połączeń autobusowych.

Obecnie przez Wieluń kursuje jeden pociąg dalekobieżny relacji Kraków-Poznań. Składami regionalnymi można dojechać do Tarnowskich Gór. O aktualnym rozkładzie PKP piszemy TUTAJ.

Możliwe, że jeszcze w tej dekadzie pojedziemy pociągiem bez przesiadki z Wielunia nie tylko do Wrocławia, ale i do Łodzi. Bezpośrednie połączenia ze stolicą naszego województwa zapewni budowa ok. 30 km drogi żelaznej z Wielunia do linii 131. Ten projekt uzyskał finansowanie z rządowego programu Kolej plus. Harmonogram zakłada wykonanie inwestycji do 2028 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Razor

Razor E100S Power Core Czerwona

1 499,00 zł947,99 zł-37%
miejsce #2

Sencor

Sencor SCOOTER TWO 2021

2 548,75 zł1 999,00 zł-22%
miejsce #3

Sencor

Sencor SCOOTER ONE 2020

1 780,33 zł1 399,00 zł-21%
miejsce #4

Joyor

Joyor Y6-S Czarny Z Siedzeniem

3 750,00 zł3 320,00 zł-11%
miejsce #5

Motus

Motus Pro 10 2022

4 999,00 zł4 799,00 zł
miejsce #6

Motus

Motus Pro 10 Sport 2021

6 999,99 zł6 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Orlen z rekordowym ratingiem

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Witold Duch
Szkoda czasu i kasy, szybciej będzie własnym autem lub prywatnym busem, ew. PKSem.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie