Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od września HiT w wieluńskich szkołach. Jakie podręczniki będą obowiązywać?

Marcin Stadnicki
Marcin Stadnicki
Grzegorz Gałasiński
Uczniowie klas pierwszych liceów i techników będą w rozpoczynającym się 1 września roku szkolnym uczyć się nowego przedmiotu - historia i teraźniejszość. Wiele kontrowersji wywołał zatwierdzony przez Ministerstwo Edukacji i Nauki podręcznik do przedmiotu autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego szczególnie mocno krytykowany przez środowiska lewicowe. Mimo, że jest to jedyny zaakceptowany podręcznik do przedmiotu, to jak dotąd wszystkie wieluńskie szkoły ponadpodstawowe odmówiły korzystania z niego.

W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klas pierwszych w liceach i technikach będą uczyć się nowego przedmiotu pod nazwą historia i teraźniejszość. Samo wprowadzenie HIT-u większych emocji nie budzi. Co więcej wielu pedagogów pozytywnie ocenia pomysł. Jak mówi dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Zbigniew Wiśniewski, dotąd historia po 1945 roku traktowana była nieco "po macoszemu", a nowy przedmiot ma tą sytuację zmienić.

Wiele kontrowersji wywołał za to zatwierdzony przez Ministerstwo Edukacji i Nauki podręcznik do przedmiotu wydawnictwa "Biały Kruk" autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. To jak na razie jedyny podręcznik zatwierdzony przez ministerstwo, a zawarte w nim treści wywołują oburzenie wielu środowisk. Przeciwnicy podręcznika Roszkowskiego podnoszą między innymi, że autor w jednym rzędzie stawia nazizm i feminizm i prezentuje jako jedyną słuszną postawę wiarę w chrześcijańskiego Boga. Najwięcej zamieszania wywołał fragment , który ostatecznie z podręcznika został usunięty, mówiący o "hodowli ludzi".

"Coraz bardziej wyrafinowane metody odrywania seksu od miłości i płodności prowadzą do traktowania sfery seksu jako rozrywki, a sfery płodności jako produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli. Skłania to do postawienia zasadniczego pytania: kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci?" - głosi tekst, który znalazł się w podręczniku do HIT.

Cytowany fragment został zinterpretowany jako odnoszący się do dzieci poczętych metodą in-vitro. Wydawnictwo Biały Kruk w oświadczeniu odniosło się do tych zarzutów twierdząc, że jest to nieprawdziwa interpretacja, ale fragment ostatecznie z podręcznika zdecydowano się usunąć.

Jako, że podręcznik autorstwa prof. Roszkowskiego jest jedynym dopuszczonym do użytku (na dzień 31 sierpnia, tylko ten widnieje w wykazie na stronie ministerstwa) nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie, stanęli przed niełatwą decyzją wybierając materiały, z jakich maja korzystać uczniowie.

Jak wygląda sytuacja w wieluńskich szkołach ponadpodstawowych? Jak dotąd żadna placówka nie zdecydowała się na zarekomendowanie podręcznika Wojciecha Roszkowskiego. W Zespole Szkół nr 1 i 2 oraz w I Liceum Ogólnokształcącym w Wieluniu na wykazie podręczników znalazła się alternatywna książka Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, której autorami są Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński i Adama Cisek. Ten podręcznik nie figuruje jednak póki co w wykazie dopuszczonych do użytku.

Dyrektor I LO w Wieluniu podkreśla, że to nauczyciele decydują czy i z jakich ewentualnie podręczników będą korzystać. Skoro uznali, że książka prof. Roszkowskiego może okazać się pomocą dydaktyczną, z której trudno będzie korzystać, to wskazali inny podręcznik i czekają na jego zatwierdzenie. Dyrektorzy szkół są zgodni co do tego, że szkoła to nie miejsce na politykę.

Szkoła powinna być wolna od treści politycznych, od indoktrynacji. Uczniowie powinni dostać wiedzę pełną, rzetelną i kompletną. Natomiast takie treści jak gender, czy in-vitro, to są sprawy, na które każdy ma prawo mieć własny pogląd. Jeżeli w ławce obok siedzi kolega czy koleżanka, będąca dzieckiem, które było wyczekiwane, a którego życie powstało w ramach programu in vitro, to my go nie możemy stygmatyzować. Myślę, że o to chodzi w szkolnictwie i wychowaniu młodego człowieka, żebyśmy mieli społeczeństwo demokratyczne, które się nie boi własnych poglądów wypowiadać, ani ich bronić - mówi Zbigniew Wiśniewski.

Decyzja co do wyboru podręcznika nie zapadła jeszcze w Zespole Szkół nr 3 w Wieluniu. Jak informuje wicedyrektor szkoły Monika Włodarczyk, nauczyciel, który będzie prowadził przedmiot chce przed podjęciem decyzji zapoznać się z podręcznikiem Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych i być może innymi podręcznikami jeśli takie zostaną zatwierdzone.

Na decyzję trzeba będzie także poczekać w II Liceum Ogólnokształcącym im, Janusza Korczaka w Wieluniu. Jak mówiła nam dyrektor Renata Tatara, rozmowy na temat podręcznika prowadzone miały być na posiedzeniu rady pedagogicznej 31 sierpnia, ale nie jest wykluczone, że decyzja zapadnie dopiero we wrześniu.

To nie jest dla nas łatwa sytuacja - mówi Renata Tatara - na pewno w naszej szkole nie ma miejsca na politykę. Zawsze byliśmy i będziemy apolityczni.

Z podręcznika prof. Roszkowskiego nie będą korzystać także uczniowie Katolickiego Liceum i Technikum SPSK w Wieluniu. Jak mówi dyrektor szkoły Anna Przybylska, decyzją nauczyciela przedmiotu uczniowie nie będa korzystać z żadnego podręcznika.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto