Stacja badawcza pozwala inżynierom Wieltonu prowadzić zaawansowane testy technologiczne naczep i przyczep. Można kompleksowo sprawdzić nowe rozwiązania konstrukcyjne bez wyjeżdżania na drogi. Podziemna instalacja i oprogramowanie odwzorowuje przeciążenia, wyboje, zakręty. W ciągu 4-5 tygodni spędzonych w symulatorze pojazd może pokonać pół miliona kilometrów. Dzięki wyspecjalizowanym badaniom już na etapie projektowania i prototypowania możliwe jest wykluczenie ewentualnych konstrukcyjnych wad ukrytych i wdrażanie do produkcji trwałych i niezawodnych rozwiązań.
Pod ziemią znajduje się skomplikowana konstrukcja, której jądro stanowi 600-tonowa masa sejsmiczna. Jest to mieszanka betonu i stali, która wspiera się na poduszkach powietrznych. Montaż całości był na tyle trudną operacją, że niejedna z czołowych firm budowlanych w kraju nie chciała się podjąć zadania. W budowę Centrum Badawczo-Rozwojowego wieluńska firma zainwestowała 22 mln zł. Ministerstwo Gospodarki, wsparło inwestycję unijną dotacją z programu Innowacyjna Gospodarka w kwocie 9,5 mln zł. Placu budowy symulatora w 2015 r. osobiście doglądał ówczesny wicepremier Janusz Piechociński.
Oficjalne otwarcie CBR miało miejsce 11 lutego 2016 r. Na uroczystości nie zabrakło przedstawicieli władz szczebla ministerialnego i wojewódzkiego. Zaproszeni goście mogli przekonać się na własne oczy, jak działa jedyne w Polsce i drugie w Europie tego rodzaju centrum badawcze pojazdów transportowych (pierwsze zbudowano w Niemczech).
- Decyzja o budowie centrum nie była łatwa, wręcz dojrzewała w bólach. Długo zastanawialiśmy się, jak to przełoży się na naszą działalność. Zwyciężyła świadomość, że jeżeli chcemy w przyszłości być firmą innowacyjną na skalę międzynarodową, rozwijać się dynamicznie, wypuszczać na rynek produkty konkurencyjne, mierzyć się z największymi w Europie, to taka inwestycja jest niezbędna. Możemy śmiało mówić o rewolucji technologicznej w naszej firmie - mówił podczas otwarcia placówki prezes zarządu Wielton S.A. Mariusz Golec.
Inwestycję doceniła Polska Izba Motoryzacji, przyznając wieluńskiej spółce nagrodę „Innowacyjność roku”. Nadany z poziomu ministerstwa status Centrum Badawczo-Rozwojowego pozwala Wieltonowi działać jako jednostka naukowa. Firma ma swoje biuro projektowe w gliwickim Parku Naukowo-Technologicznym, na Politechnice Śląskiej uruchomiono kierunek pod patronatem Wieltonu. Członkiem rady nadzorczej jest znany z innowacyjnych działań prof. Tadeusz Uhl, pracownik naukowy Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?