Przedłużenie ul. Popiełuszki w Wieluniu
Budowa drogi łączącej Warszawską z Sieradzką ma kosztować 25 mln zł. Taka wartość wynika ze zaktualizowanego kosztorysu zadania. Na posiedzeniu 27 października Rada Miejska zgodziła się na zwiększenie nakładów na to zadanie. Jednocześnie do planów budżetowych na wniosek burmistrza wprowadzono zadanie obejmujące budowę ronda na połączeniu Ciepłowniczej i Sieradzkiej wraz z robotami na osiedlu "bojarówka", co łącznie ma kosztować 7 mln zł. Jak precyzują urzędnicy ratusza, w tej kwocie koszt samego ronda szacuje się na 2 mln zł.
Według władz miasta droga powinna być realizowana jednocześnie z rondem. Burmistrz przekonuje, że tylko wtedy zapewniona zostanie właściwa funkcjonalność nowej infrastruktury komunikacyjnej. Problem w tym, że łącznie to wydatek rzędu 27 mln zł. To niemal tyle, ile w 2022 r. gmina planuje wydać na wszystkie inwestycje...
Planuje się przebudowę ulicy Ciepłowniczej na odcinku od Sieradzkiej do szkoły muzycznej, a dalej budowę całkiem nowej drogi dochodzącej do ronda Praw Kobiet na połączeniu Warszawskiej i Popiełuszki. Przyjęty harmonogram zakłada, że droga będzie gotowa w 2024 r.
Projekt wydłużenia ul. ks. J. Popiełuszki ma już długą historię, a według burmistrza Pawła Okrasy jest to jedna z priorytetowych inwestycji dla Wielunia. Chce ją realizować za wszelką cenę, a główną korzyścią ma być przekierowanie na gminną drogę części tranzytu z tras krajowych, mimo że w perspektywie jest budowa drugiej obwodnicy.
- Jesteśmy zdeterminowani, by zbudować tę drogę, która w sposób wyraźny odciąży ruch na ulicach Piłsudskiego, Kopernika i Sieradzkiej. Dokumenty są już w biurze zamówień publicznych, na początku listopada ogłosimy przetarg - mówi burmistrz Okrasa.
Dofinansowanie do budowy drogi od Sieradzkiej do Warszawskiej pozyskane z Programu Inwestycji Strategicznych wynosi 18,7 mln zł. Jak wyjaśnia burmistrz, ratusz dostał tyle, ile oczekiwał. Na moment składania wniosku (przełom lutego i marca) było to 95 proc. szacowanej wartości inwestycji. Później ratusz zlecił projektantowi aktualizację kosztorysu i wyszło, że na drogę trzeba wydać 25 mln zł. Przy takiej wartości udział dotacji spadł do poziomu 75 proc.
Z tego samego źródła władze Wielunia chciały pozyskać pieniądze na budowę ronda na Sieradzkiej, jednak ten wniosek nie uzyskał akceptacji. W ratuszu liczą jeszcze na dofinansowanie ronda z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Wniosek został złożony, a rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na wiosnę 2023 r.
Reasumując: na dziś ratusz ma do dyspozycji niecałe 19 mln zł z zewnątrz, czyli trzeba by dołożyć z budżetu gminy aż 8 mln zł do budowy drogi i ronda, traktowanych jako funkcjonalna całość.
Równocześnie gmina chce się wziąć za bary z inną inwestycją o kosmicznej wartości, czyli budową hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 5. Najtańsza oferta na to zadanie w ostatnim przetargu, który unieważniono, wynosiła prawie 31 mln zł. Do tego trzeba doliczyć koszt infrastruktury parkingowo-drogowej przy hali. Tymczasem ministerialna dotacja to zaledwie 3 mln zł. Póki co w budżecie gminy na halę jest zapisane 27,5 mln zł, a już przy tej zaniżonej kwocie zadłużenie gminy na koniec 2023 r. przewiduje się na poziomie 66 mln zł, co jest kwotą trzy razy większą niż na początku rządów Pawła Okrasy na stanowisku burmistrza. Nie dziwią więc głosy zaniepokojenia, że "gigantomania" burmistrza popycha gminę w finansową przepaść.
Razem z aktualizacją kosztorysu drogi od Sieradzkiej do Warszawskiej skorygowane zostały pewne rozwiązania techniczne. - Spotkaliśmy się z przedsiębiorcami, którzy prowadzą swoje działalności w tym rejonie w sprawie ewentualnych zmian projektowych. Chodzi np. o lokalizację zjazdów z drogi – wyjaśniał burmistrz Paweł Okrasa.
Co jeśli nie uda się pozyskać dofinansowania na budowę ronda? Burmistrz zapowiedział, że wtedy sfinansuje inwestycję z budżetu gminy.
Ratusz jest więc gotów wybudować kolejne rondo na połączeniu z drogą wyższej kategorii bez udziału finansowego jej zarządcy, czyli w tym przypadku GDDKiA (Sieradzka jest drogą krajową). Przypomnijmy, że w ramach przebudowy ul. Popiełuszki powstały ronda na przecięciach z drogami wojewódzkimi (Warszawska i 18 Stycznia), a nie szło to w parze z jakimkolwiek współfinansowaniem robót po stronie województwa.
Co z odcinkiem południowym drogi zbiorczej?
Przedłużenie ul. Popiełuszki w kierunku północnym było pomyślane jako jeden z etapów budowy drogi zbiorczej, która docelowo miała połączyć ul. Sieradzką w Wieluniu z Opolską w Gaszynie. Ratusz od dawna dysponuje również projektem odcinka południowego, który aktualnie jest korygowany (m.in. uwzględniono rondo na skrzyżowaniu Popiełuszki-Częstochowska). Ostatnie wypowiedzi burmistrza świadczą jednak o tym, że nie będzie dążył do budowy drogi do samego Gaszyna. Mówi się jedynie o wybudowaniu fragmentu trasy, który zapewni alternatywny dojazd do cmentarza.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?