Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Łódź odpuszcza kontrowersyjny wariant linii kolejowej z Wielunia przez Osjaków

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Jeśli powstanie linia kolejowa komunikująca Wieluń z Łodzią, to jednak w wariancie przez Drobnice do Siemkowic. Tak zdecydowały władze woj. łódzkiego. W tym przebiegu pociągi pojadą trochę dłużej i zabiorą potencjalnie mniej pasażerów, ale nie budzi on tak dużego oporu społecznego, jak korytarz przez Osjaków. Jest też tańszy.

Wniosek dotyczący budowy linii kolejowej z Wielunia w stronę Łodzi został zgłoszony do rządowego programu Kolej plus. Wnioskodawcą jest Urząd Marszałkowski w Łodzi. Niedawno minął termin dostarczenia spółce PKP Polskie Linie Kolejowe wstępnych dokumentacji dla zgłoszonych inwestycji. Na tym etapie trzeba było wybrać preferowany wariant. Władze województwa postawiły na połączenie Wielunia z linią 131 (ta z kolei łączy się z linią 14 do Łodzi) korytarzem przez Drobnice do stacji Chorzew Siemkowice.

- Potwierdzamy, że Województwo Łódzkie działające w porozumieniu z Gminą Wieluń złożyło niezbędną wymaganą dokumentację do II etapu naboru do Programu Kolej+ ze wskazaniem, aby do oceny brany był tzw. wariant 1+2 przebiegający przez Drobnice – poinformował nas Urząd Marszałkowski w Łodzi.

Alternatywą był przebieg toru przez Osjaków i wpięcie w linię 131 w okolicy Ruśca. Ten wariant jako korzystniejszy wskazali autorzy studium planistyczno-prognostycznego, którego opracowanie zleciło województwo. Stanowczo zaprotestowali jednak mieszkańcy gminy Osjaków wspierani przez lokalne władze. Głośno wybrzmiały obawy o bliskie sąsiedztwo linii kolejowej z domami, przecięcie pól uprawnych i dojazdów do nich i innych codzienne uciążliwości. Wariant przez Drobnice jest dla nich „mniejszym złem”.

Gdy zrobiło się gorąco, pracownicy Urzędu Marszałkowskiego udali się do Osjakowa na rozmowy z miejscowymi samorządowcami. - Bardzo cieszę się, że doszło do tego spotkania. Przedstawiliśmy nasze zastrzeżenia i oczekiwania, rozmowy były merytoryczne. Widać było zrozumienie dla obaw mieszkańców. Rozumiemy argumenty przemawiające za tą inwestycją, niemniej należy ją zaplanować w sposób możliwie najmniej uciążliwy dla naszej społeczności – mówi wójt gm. Osjaków Jarosław Trojan.

Inżynierowie analizowali wskazane przebiegi pod kątem przewidywanego obłożenia pociągów, uwarunkowań terenowych, czy kolizji z istniejącą zabudową. Symulacje pokazały, że w wariancie przez Osjaków pociągi pojadą z Wielunia do Łodzi 10 minut krócej i potencjalnie zabiorą więcej podróżnych niż w drugiej opcji. Z tych powodów wstępnie uznano linię osjakowską, której koszt wstępnie oszacowano na 811 mln zł brutto, za lepszy. Wybrany ostatecznie wariant przez Drobnice budzi mniejsze kontrowersje, ale jest też tańszy (713 mln zł).

Wybór preferowanego wariantu władze województwa konsultowały również z samorządem Wielunia, który pokrywa połowę kosztów studium. Władze gminy stanęły na stanowisku, że z punktu widzenia skomunikowania Wielunia z Łodzią każdy wariant jest do zaakceptowania. - Najważniejsze, żeby linia powstała, a jej przebieg jest rzeczą wtórną – mówią w ratuszu.

W razie uzyskania finansowania łącznik Wielunia z linią 131 zostanie wybudowany do 2028 r. Wstępnie planuje się osiem par pociągów z Wielunia do Łodzi na dobę. Program Kolej+ przewiduje pokrycie 85 proc. kosztów inwestycji z budżetu państwa. Pozostałe 15 proc. zapewniają samorządy. O pieniądzie rywalizuje łącznie 47 wniosków z całego kraju, w tym dwa z woj. łódzkiego, o łącznej wartości 18 mld zł. Budżet programu to 6,6 mld zł. Zrealizowane zostaną te projekty, którym spółka PKP PLK wystawi najlepsze oceny. Wyniki naboru poznamy w 2022 r.

"W kolejnym etapie projekty będą podlegały wielokryterialnej ocenie. Na analizę wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają 3 miesiące. Wynikiem prac będzie utworzenie listy rankingowej projektów, a następnie - po akceptacji przez Ministra Infrastruktury, kwalifikacja do realizacji w Programie Kolej Plus" - informuje PKP PLK.

Łódź odpuszcza kontrowersyjny wariant linii kolejowej z Wiel...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto