Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kończy się pewna epoka. PKS Wieluń oddaje komunikację miejską ARCHIWALNE FOTO

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński/archiwum
Od 1 listopada PKS Wieluń nie będzie już obsługiwał komunikacji miejskiej. Nie zmienia się natomiast rozkład jazdy, a podróże pozostaną bezpłatne

31 października 2022 r. w Wieluniu kończy się pewna epoka. To ostatni dzień obsługiwania komunikacji miejskiej przez PKS Wieluń, który zajmował się tym „od zawsze”. Od początku listopada podróżnych będzie wozić firma ABX2bus z siedzibą w gminie Rudniki, która w przetargu przedstawiła ofertę znacznie korzystniejszą cenowo niż wieluński przewoźnik. W galerii zdjęć przypominamy, jakim taborem PKS świadczył usługę na przestrzeni lat, jak również zdjęcia pojazdów, które wypuści na trasy nowy operator KM.

Zmiana przewoźnika nie oznacza roszad w rozkładzie jazdy. Ewentualne korekty siatki połączeń władze miasta mogą wprowadzić, ale niezależnie od postępowania przetargowego. Komunikacja miejska pozostanie też bezpłatna. Wprawdzie burmistrz wspominał o możliwości przywrócenia biletów, jednak dotąd nie przedłożył Radzie Miejskiej projektu uchwały w tej sprawie.

Od kilku tygodni wiadomo, że ABX2bus obsłuży komunikację miejską busami marki MAN z wejściem tylko od strony kierowcy. Podobne modele już kiedyś woziły wielunian, ale zostały zastąpione bardziej przestronnymi pojazdami, typowymi dla komunikacji miejskiej. Ratusz zachwala tabor jako wyposażony „w szereg udogodnień dla pasażerów m.in. klimatyzowane wnętrze, gniazda USB celem ładowania telefonów, wygodne fotele dla podróżujących”.

Są jednak obawy, czy busy pomieszczą wszystkich pasażerów w godzinach największego zainteresowania przejazdami. Wiele pojawiło się też głosów krytyki pod adresem władz miasta, że nie zadbały o to, aby nowe busy były dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami dziecięcymi.

"Zamiast autobusów miejskich wielunian będą wozić busiki przeznaczone do komunikacji międzymiastowej. Nietrudno przewidzieć, że wymiana pasażerów na przystankach będzie utrudniona, a na bardziej obłożonych kursach być może niektórym nawet nie uda się wsiąść do środka" - prognozuje autor Wieluńskiej Strony Komunikacyjnej.

Z punktu widzenia władz miasta nowy tabor jest kompromisem między komfortem podróży a ceną usługi, która znacznie wzrasta w stosunku do poprzedniego długoterminowego kontraktu z PKS Wieluń. Przejazdy są darmowe, dlatego utrzymanie komunikacji miejskiej w całości obciąża budżet gminy.

Widok klamek w busach, które wyjadą na ulice miasta i gminy 1 listopada, sugeruje mieszkańcom, że drzwi trzeba będzie otwierać ręcznie. W ratuszu zapewniają jednak, że działają one automatycznie. Będą o tym informować stosowne naklejki na drzwiach.

W przetargu zastrzeżono, że przewoźnik musi zapewnić minimum 11 autobusów standardowych oraz jeden pojazd przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych na linii C. Minimalną liczbę miejsc określono na 32, w tym 10 siedzących. Nie mogły być one wyprodukowane wcześniej niż w 2012 r.

Przewoźnik z gminy Rudniki zobowiązał się do obsługi tras praktycznie nowymi pojazdami, wyprodukowanymi w latach 2021-2022. Z kolei PKS Wieluń oferował busy z rocznika 2013.

Do tej pory wielunian woziły dość leciwe już busy, z lat 2004-2008 - trzy z nich są własnością gminy, a dziewięć zapewnia PKS. Są to jednak pojazdy mogące przewozić około 50 osób i niejednokrotnie są pełne.

Autobusy muszą być wyposażone w elektroniczne tablice wyświetlające oznaczenie linii oraz przebieg trasy przejazdu. Wymogiem są także nadajniki GPS, zsynchronizowane z systemem informacji pasażerskiej wielun.kiedyprzyjedzie.pl.

Przetarg dotyczył obsługi komunikacji miejskiej przez okres czterech lat. ABX2bus wycenił usługę na 9,5 mln zł, natomiast PKS Wieluń zaoferował 11,7 mln zł. Oprócz ceny kryterium oceny ofert była również metryka taboru (im młodszy, tym większa punktacja).

Dotychczasowa umowa długoterminowa z PKS Wieluń wygasła z końcem lipca, a pierwszy przetarg na dalszą obsługę KM został unieważniony. W tej sytuacji, aby zapewnić działanie transportu zbiorowego, ratusz zlecił PKS-owi wożenie pasażerów z wolnej ręki. Umowa została podpisana na okres trzech miesięcy – od 1 sierpnia do 31 października. Stawka za usługę wzrosła niemal dwukrotnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto