Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej wąskotorowa z Wielunia do Praszki kursowała przez 70 lat GALERIA

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
W 2013 r. Muzeum Ziemi Wieluńskiej zorganizowało spotkanie z Andrzejem Tajchertem, autorem książki  "Kolej wąskotorowa Wieluń-Praszka-Olesno". Opowieści o towarzyszył pokaz zdjęć, a także filmu z archiwum MZW
W 2013 r. Muzeum Ziemi Wieluńskiej zorganizowało spotkanie z Andrzejem Tajchertem, autorem książki "Kolej wąskotorowa Wieluń-Praszka-Olesno". Opowieści o towarzyszył pokaz zdjęć, a także filmu z archiwum MZW
26 listopada 1916 r. otwarto ruch kolejowy na wąskim torze z Wielunia do Praszki. Parowozy kursowały przez ponad siedem dziesięcioleci. Po ciuchci pozostałe wspaniałe wspomnienia i liczne zdjęć, a także budynek wieluńskiego dworca i zabytkowy tabor eksponowany w Praszce.

Parowozy ciągnące wagony z drewnianymi ławkami i węglowymi piecykami niespieszenie przemierzały wąski tor z Wielunia do Praszki w latach 1916-1987. Ponad 30 lat po unieruchomieniu Wieluńskiej Kolei Dojazdowej wspomnienia o niej są wciąż żywe. W Praszce można podziwiać odrestaurowaną lokomotywę Px48-1770 wraz z wagonem, które ma pod swoją opieką miejscowe muzeum. Zaaranżowano tam również peron wąskotorówki. O dawnej kolejce przypominają też tablice informacyjne przy szlaku turystycznym wytyczonym śladem wąskotorówki. Znajdują się na nich opisy i zdjęcia ze zbiorów m.in. Muzeum Ziemi Wieluńskiej. Zachował się dawny dworzec wąskotorowy w Wieluniu - charakterystyczny budynek przy ulicy Sybiraków dostał drugie życie jako dom mieszkalny.

Tor między Wieluniem i Praszką zbudowali Niemcy, którzy zajęli tutejsze tereny po wybuchu pierwszej wojny światowej. Nowy szlak powstał jako przedłużenie istniejącej od końca XIX wieku linii wiodącej z Olesna (ówcześnie Rosenbergu) do Gorzowa Śląskiego (Landsbergu) i granicznej miejscowości Zawisna pod Praszką. Droga żelazna do Wielunia stała się jedną z dwóch odnóg tego szlaku (druga wiodła w stronę Działoszyna).

Jak podają źródła, ruch osobowy do Wielunia - największego miasta na trasie całej kolejki - uroczyście otwarto 26 listopada 1916 roku. Tor przedłużono jeszcze do wsi Niedzielsko, by uzyskać połączenie z uruchomioną kilka lat wcześniej Cukrownią Wieluń. Budynek stacyjny, parowozownię i wieżę ciśnień zbudowano w Wieluniu już po wojnie.

Do rozwoju lokalnej kolejki przyczyniła się linia normalnotorowa Kalety-Wieluń-Podzamcze, oddana do użytku w 1926 r. Postanowiono wtedy pociągnąć dwa kilometry wąskiego toru do nowo powstałej stacji w Dąbrowie. Zbudowano tam skromny układ komunikacyjny z mijanką, torem przeładunkowym i rampą. Wspólnie korzystano z budynku dworca.

Powstałe połączenie z regularną linią łączącą Śląsk z Wielkopolską stanowiło okno na świat. Mimo to na kolei wieluńskiej przewozy wewnętrzne przeważały nad transportami ekspediowanymi na kolej normalnotorową. Kursujące kilka razy dziennie „ciuchcie” z Wielunia do Praszki przewoziły przede wszystkim ludzi, głównie do pracy i z powrotem. Z powodu niewielkiego ruchu towarowego nie wprowadzano na szlaku lokomotyw spalinowych.

Z czasem kolejka zaczęła coraz bardziej tracić na znaczeniu w obliczu rozwoju transportu drogowego. Ostatni raz pociąg przejechał po szynach z Wielunia do Praszki 31 sierpnia 1987 r. Wkrótce potem torowisko zostało rozebrane.

W 2013 r. nakładem wydawnictwa Eurosprinter ukazała się książka "Kolej wąskotorowa Wieluń-Praszka-Olesno" napisana przez Andrzeja Tajcherta. Wkrótce po premierze zorganizowano spotkanie z autorem w Muzeum Ziemi Wieluńskiej. Opowieści o kolejce towarzyszył pokaz archiwalnych fotografii, a także filmu znajdującego się w archiwach MZW. 120-stronicowa publikacja Tajcherta rozeszła się jak świeże bułeczki i obecnie jest niedostępna w księgarniach.

W 2013 r. Muzeum Ziemi Wieluńskiej zorganizowało spotkanie z Andrzejem Tajchertem, autorem książki  "Kolej wąskotorowa Wieluń-Praszka-Olesno". Opowieści o towarzyszył pokaz zdjęć, a także filmu z archiwum MZW

Kolej wąskotorowa z Wielunia do Praszki kursowała przez 70 lat GALERIA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto