Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej plus. Projekty istotne dla Wielunia z pozytywną oceną formalną

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Fot. Zbigniew Rybczyński
Zakończyła się wstępna weryfikacja wniosków zgłoszonych do rządowego programu Kolej plus. Pozytywną ocenę formalną otrzymały oba projekty istotne dla Wielunia – budowa linii kolejowej do Chorzewa Siemkowic oraz rewitalizacja toru Kępno-Oleśnica umożliwiająca reaktywację połączeń szynowych do Wrocławia.

Kolej plus to nowy program służący budowie lub modernizacji linii kolejowych. Głównym celem jest skomunikowanie miejscowości liczących powyżej 10 tys. z miastami wojewódzkimi. W pierwszym naborze zgłoszone zostały dwa wnioski istotne dla naszego regionu. Samorząd woj. łódzkiego zgłosił projekt budowy linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic, dający perspektywę regularnych połączeń pasażerskich z Łodzią. Udział finansowy w przedsięwzięciu zadeklarowała także gmina Wieluń. Natomiast szansą na pociągi z Wielunia do Wrocławia jest rewitalizacja linii 181 na odcinku Kępno-Oleśnica. Wniosek dotyczący tej inwestycji złożył Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Oba te projekty uzyskały pozytywną oceną formalną. 24 listopada PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły wyniki wstępnej weryfikacji wniosków. Spośród 96 zgłoszonych do programu Kolej plus przedsięwzięć do dalszego etapu zostało zakwalifikowanych 79 (ponad 80 proc.). Dostępne fundusze pozwolą zrealizować tylko część z nich. Łączna wartość projektów spełniających kryteria formalne sięga 30 mld złotych, co jest kwotą niemal pięć razy większą niż wynosi budżetu programu (6,6 mld zł).

W pierwszym etapie wnioskodawcy musieli dostarczyć m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.

- Kolejnym etapem będzie  opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do kolei – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Na przygotowanie fachowej dokumentacji samorządy dostaną 12 miesięcy. Muszą sfinansować je z własnych środków. To nie wszystko. W drugim etapie należy również m.in. przeprowadzić konsultacje społeczne i przedstawić ich wyniki.

„Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat” - czytamy na portalu PKP PLK.

Finansowanie z budżetu państwa uzyskają te projekty, które uplasują się najwyżej na liście rankingowej, stworzonej na podstawie wielokryterialnej oceny. Program Kolej Plus ma być realizowany pod egidą Ministerstwa Infrastruktury do 2028 roku.

– Efekty naboru wniosków i ich ocena w pierwszym etapie programu Kolei Plus pokazują, jak ważna jest dzisiaj kolej dla polskich samorządów. Przez wiele lat likwidowano w Polsce połączenia kolejowe. Ten czas się definitywnie skończył przed pięcioma laty – podkreślił Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Kolej plus. Projekty istotne dla Wielunia z pozytywną oceną formalną

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto