Dworzec Wieluń-Dąbrowa jest jednym z nielicznych kolejowych obiektów w woj. łódzkim, którymi zaopiekowały się samorządy. Gmina Wieluń przejęła nieużytkowany budynek w 2012 r. Wówczas już zakładano, że zabytek z 1927 r. z czasem zostanie przystosowany do działalności kulturalnej. Jego rewitalizacja nabrała realnego kształtu w 2016 r. za sprawą unijnego dofinansowania. Pomysł transformacji dworca przy ulicy Kolejowej w centrum kultury zyskał aprobatę Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, który przyznał na ten cel wsparcie rzędu 1,5 mln zł.
Poczekalnia dla pasażerów stała się salą widowiskową, gdzie organizowane koncerty, wystawy i inne wydarzenia artystyczne. W skrzydłach odrestaurowanego obiektu urządzono pracownie, w których prowadzone są warsztaty ceramiczne, plastyczne, szycia na maszynie, czy rzeźbiarskie zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i osób dorosłych. Wydarzenia artystyczne i warsztaty w przestrzeniach DKWD są dla uczestników bezpłatne. Pomyślano też o wykorzystaniu antresoli nad dawnymi kasami biletowymi. Dworzec Kulturalny rozpoczął działalność pod skrzydłami Wieluńskiego Domu Kultury w październiku 2018 r., oficjalne otwarcie placówki uświetnił swoim koncertem Janusz Radek.
Koszt robót wraz z zakupem wyposażenia sięgnął kwoty 2,8 mln zł. Z zewnątrz 90-letni budynek prezentował się przyzwoicie, jednak w środku wymagał kapitalnego remontu. Rewitalizację tego jednego z najcenniejszych architektonicznie obiektów w mieście zaprojektowano w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. Zachowana została charakterystyczna bryła budynku z tzw. muru pruskiego (ściany obwodowe należało docieplić od środka). Pozostawiono również starą posadzkę w poczekalni oraz brukowaną nawierzchnię przydworcowego placu.
Dworzec zbudowano w okresie międzywojennym równolegle z linią kolejową Kalety-Wieluń-Podzamcze. Była to inwestycja o strategicznym wówczas znaczeniu gospodarczym i politycznym dla odrodzonej Polski. Władzom państwowym zależało na szlaku kolejowym służącym transportowi węgla ze śląskich kopalń do bałtyckich portów, skąd eksportowano surowiec do innych krajów. Tor poprowadzony przez Wieluń pozwalał ominąć tak zwany korytarz kluczborski, za korzystanie z którego niemieckie koleje pobierały wysokie opłaty.
Według planów z okresu międzywojnia dzisiejsza stacja Wieluń-Dąbrowa miała stać się dużym węzłem kolejowym. Pierwotny zamysł był taki, aby linia z Kalet wiodła przez Wieluń do Inowrocławia, z odnogą do Podzamcza. Co więcej, w przyszłości Wieluń miał też zostać połączony koleją z Piotrkowem i dalej z Lublinem i Radomiem. Skończyło się na planach.
Umiejscowienie wieluńskiego dworca w oddaleniu od miasta, w folwarku Dąbrowa, nie podobało się mieszkańcom. W 1952 r. zbudowany został przystanek kolejowy w mieście, o który wielunianie zabiegali jeszcze przed wojną. Jako że wielokrotne próby załatwienia tej sprawy w Naczelnej Dyrekcji PKP nie odnosiły skutku, zdecydowano się zbudować budynek kasowo-bagażowy z poczekalnią oraz peron z funduszy miejskich.
Budynek dworcowy służył podróżnym do 2010 r., kiedy PKP zdecydowały o zamknięciu poczekalni i kasy biletowej. Już po przejęciu przez gminę, a jeszcze przed rewitalizacją, odbyły się w byłej poczekalni kameralne koncerty. 3 września 2016 r. na stacji Wieluń-Dąbrowa zorganizowano obchody 90-lecia linii kolejowej Kalety-Podzamcze. Specjalnie na tę okazję przyjechała odrestaurowana lokomotywa parowa Ty42-24.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?