Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest decyzja środowiska dla przebudowy drogi Wieluń-Działoszyn. Ekranów akustycznych nie będzie

Redakcja
Fot. Zbigniew Rybczyński
Po pięciu latach od złożenia wniosku została wydana decyzja środowiskowa dla przebudowy drogi wojewódzkiej 486 Wieluń-Działoszyn. Wykluczono budowę budzących kontrowersje ekranów akustycznych. Na odcinkach z domami blisko drogi ma powstać jezdnia znacząco ograniczająca hałas komunikacyjny. Przetarg na długo oczekiwaną inwestycję ma zostać ogłoszony w tym roku.

Wygląda na to, że długo oczekiwana przebudowa drogi wojewódzkiej 486 w końcu nabiera realnych kształtów. Wydana w ostatnim czasie zgoda środowiskowa otwiera drogę do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji. Decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi szczegółowo określa, co należy zrobić, aby zminimalizować negatywne oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie. Z punktu widzenia mieszkańców kluczowa jest ochrona przed hałasem. Z decyzji RDOŚ wynika, że wykluczono budowę ekranów akustycznych.

Właściwą ochronę ma zapewnić zastosowanie jezdni redukującej hałas na całej długości przebudowanej drogi. Przy czym stwierdzono, że w miejscowościach z bliską drogi zabudową mieszkalną (Wierzchlas, Kraszkowice, Szczyty) standardowa cicha nawierzchnia nie wystarczy. Pomiary wykazały, że przy jej zastosowaniu i tak występowałyby przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu. Dlatego RDOŚ zaleca wykonanie na tych odcinkach jeszcze cichszej nawierzchni.

Z budowy ekranów akustycznych zrezygnowano z kilku powodów. Przede wszystkim takie rozwiązanie utrudniłoby mieszkańcom przydrożnych posesji dostęp do trasy. Wiązałoby się to z koniecznością budowy dodatkowych dróg serwisowych, na co nie pozwala zbyt wąski pas drogowy, więc konieczne byłyby wykupy działek, a nawet wyburzenia niektórych obiektów mieszkalnych. Jak wskazuje RDOŚ, budowa ekranów stanowiłaby też znaczące utrudnienie dla pieszych i rowerzystów. Poza tym samochody wyjeżdżające zza ekranów stanowiłyby zagrożenie dla pojazdów jadących drogą wojewódzką.

Na inwestora nałożono obowiązek przeprowadzenia pomiarów hałasu po oddaniu przebudowanej drogi do użytku. To pokaże, czy cicha nawierzchnia zdaje egzamin i hałas komunikacyjny mieści się w normach. Badania na terenach wymagających ochrony akustycznej mają być wykonane przez akredytowane laboratorium. RDOŚ zalecił również kompleksowe mycie nawierzchni dwa razy w roku, aby jezdnia redukująca hałas nie traciła swoich właściwości.

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla przebudowy drogi 486 Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi złożył... pięć lat temu. Postępowanie było zawieszane na wniosek ZDW, który zmieniał koncepcję inwestycji i uzupełniał dokumentację. Końcowa wersja raportu oddziaływania na środowisko trafiła do konsultacji społecznych wiosną 2019 r. Nie wpłynęły żadne wnioski i uwagi, inspekcje sanitarne w Wieluniu i Pajęcznie wydały pozytywne opinie i w efekcie RDOŚ mógł zapalić zielone światło dla inwestycji.

Po przebudowie trasa będzie szeroka na 7 metrów, powstaną nowe chodniki, miejscami także ścieżki rowerowe z dopuszczeniem ruchu pieszego, przebudowane zostaną obiekty inżynieryjne i odwodnienie. Na skrzyżowaniu w Wierzchlesie zaplanowano rondo o średnicy zewnętrznej 30 metrów. Jego budowa będzie się wiązać z wyburzeniem budynku sklepu. Przetarg na długo oczekiwaną inwestycję, w formule zaprojektuj-wybuduj, ma zostać ogłoszony w tym roku. Najpierw realizowany będzie odcinek Ruda-Krzeczów, a następnie Krzeczów-Działoszyn. Hamonogram ZDW w Łodzi zakłada ukończenie inwestycji najwcześniej w 2024 roku. Ostateczne terminy realizacji robót będą jednak uzależnione od możliwości finansowych województwa.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto