Czy wielunianie doczekają się dogodnego połączenia kolejowego do Łodzi? Szansą na to jest projekt zgłoszony przez samorząd woj. łódzkiego do rządowego programu Kolej plus. W przypadku uzyskania dofinansowania do 2028 r. miałby zostać zbudowany łącznik Wielunia z linią kolejową 131 (tzw. magistralą węglową), która z kolei łączy się z linią nr 14 do Łodzi.
Aktualnie trwają prace przedprojektowe, które mają określić optymalny przebieg nowego toru z Wielunia w kierunku stolicy województwa. Bazowy wariant został już określony wiele lat temu i zakłada wybudowanie łącznika przez Rudę, Wierzchlas, Drobnice do stacji Chorzew Siemkowice. Jego długość to ok. 30 km.
Władze Wielunia zaproponowały własny wariant. Zgodnie z tą propozycją, nowy szlak kolejowy miałby przebiegać przez okolice Jodłowca (gdzie gmina planuje strefę inwestycyjną) i Osjakowa, a z linią 131 połączyłby się w rejonie Ruśca.
- W tym układzie z połączeń kolejowych skorzystałoby więcej osób niż w pierwotnie proponowanym przebiegu do Chorzewa. Proponowany przez nas wariant jest jednak dłuższy – mówi burmistrz Paweł Okrasa.
Przedstawiciele ratusza odbyli kilka spotkań z inżynierami, którzy na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego przygotowują koncepcję linii kolejowej. Burmistrz dodaje, że rozpatrywane są trzy warianty, a przewidywany koszt inwestycji to „czterysta kilkadziesiąt milionów złotych”.
Opracowaniem studium planistyczno-prognostycznego dla projektu zgłoszonego do programu Kolej plus zajmuje się warszawska firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. Kontrakt o wartości 1 mln 848 tys. zł zostanie sfinansowany po połowie z budżetów woj. łódzkiego i gminy Wieluń.
Wkrótce wszyscy zainteresowani będą mogli poznać szczegóły proponowanych przebiegów linii. Urząd Miejski w Wieluniu zaprasza na spotkanie informacyjne, które odbędzie się 7 października (czwartek) w formule on-line za pośrednictwem profilu YouTube wykonawcy dokumentacji. Planowany początek transmisji o godz. 18.
Korytarz linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa jest uwzględniony w studium przestrzennym gminy. Koliduje jednak z interesami mieszkańców Rudy. Ich obawy wyraził na jednej sesji radny Piotr Radowski. Mówił o głębokiej ingerencji m.in. w gospodarstwo budowane od 25 lat i jedno z przedsiębiorstw. Piszemy o tym tutaj: Gm. Wieluń dołoży blisko milion zł do studium linii kolejowej w kierunku Łodzi. Jaki będzie przebieg toru?
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?