Skrzyżowanie Warszawska-Krakowskie Przedmieście-Głowackiego-Kochelskiego ma być przebudowane w trybie specustawy drogowej – oświadczył burmistrz Paweł Okrasa. To oznacza, że nie będzie potrzeby negocjowania z właścicielem budynku, który należy wyburzyć w celu budowy ronda. Nieruchomość zostanie przejęta z mocy prawa przez inwestora wraz z wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a osoba wywłaszczona otrzyma zapłatę określoną przez rzeczoznawcę majątkowego.
- Procedura ZRID w sposób bezsporny ustali wartość nieruchomości. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jest to działka drogowa, żadne inne inwestycje nie mogą być na niej realizowane – wyjaśniał burmistrz na ostatniej sesji rady (28 kwietnia), odpowiadając na zapytanie radnego Tomasza Akulicza.
Pomysł budowy ronda na wylocie z Krakowskiego Przedmieścia ma już długą historię. Jak przypomniał Paweł Okrasa, wcześniejsze podejścia do inwestycji rozbijały się właśnie o brak porozumienia z właścicielem budynku.
Krzyżujące się w tym miejscu drogi mają dwóch zarządców. Warszawska i Głowackiego tworzą trasę wojewódzką 488, natomiast Krakowskie Przedmieście i Kochelskiego to ulice gminne. Samorządy województwa i gminy mają wspólnie finansować przedsięwzięcie. Radni jednogłośnie podjęli uchwałę, która pozwala burmistrzowi na zawarcie porozumienia z marszałkiem woj. łódzkiego w tej sprawie.
„Skrzyżowanie jest skrzyżowaniem czterowlotowym, niewyposażonym w urządzenia sterowania ruchem, w chwili obecnej urządzonym w formie nieskanalizowanej ruchowo (bez wydzielonych lewoskrętów), z ograniczoną widocznością na części wlotów z dużym natężeniem ruchu – czytamy w uzasadnieniu uchwały. - Efektem przebudowy będzie poprawa płynności ruchu, bezpieczeństwa i estetyki rejonu skrzyżowania”.
Przed głosowaniem radna Anna Dziuba-Marzec wyraziła opinię, że porozumienie „bardzo dobrze chroni interesy województwa” i prosiła o wyjaśnienia, jak zostały zabezpieczone interesy gminy. W trakcie dyskusji pojawił się wątek przebudowy ul. Popiełuszki, w ramach której powstały dwa ronda na przecięciach z drogami wojewódzkimi (Warszawską i 18 Stycznia), a mimo to żadnego porozumienia z marszałkiem nie było. W efekcie z budżetu woj. łódzkiego nie dołożono złotówki do tej drogiej inwestycji.
W przypadku skrzyżowania Warszawska-Krakowskie Przedmieście-Głowackiego-Kochelskiego podjęte działania mają zagwarantować wspólne finansowanie. Założenie jest takie, że partnerzy zabezpieczą w swoich budżetach po 50 proc. kosztów opracowania dokumentacji projektowej i wykup nieruchomości. Jeśli chodzi o samą budowę, to województwo jest gotowe pokryć koszty robót w 70 proc., pozostałe 30 proc. byłoby na barkach gminy. - Uważam, że są to rozwiązania bardzo korzystne dla gminy – przekonuje burmistrz Okrasa.
Planów dotyczących budowy kolejnych rond w Wieluniu jest więcej. Piszemy o tym tutaj: Ronda w Wieluniu. Wiemy, gdzie mogą powstać kolejne FOTO
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?