Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Duże inwestycje na drodze krajowej 45 z Wielunia do Opola. Na jednych roboty są zaawansowane, kolejne będą projektowane ZDJĘCIA

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego
Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego dk45obwodnicapraszki.pl
Mocno zaawansowane są już duże inwestycje na drodze krajowej 45 od granicy powiatu wieluńskiego w stronę Opola. W przygotowaniu jest także dalsza rozbudowa tej trasy do projektowanej obwodnicy Wielunia, co może się potencjalnie wiązać z przesunięciem DK45 poza Kadłub. W galerii prezentujemy najnowsze zdjęcia z placu budowy obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego

Oddział GDDKiA w Łodzi rozstrzyga przetarg na opracowanie dokumentacji studialnej dla rozbudowy ok. 6 kilometrów drogi krajowej 45 od okolic Wielunia do granicy województw łódzkiego i opolskiego. Swoje oferty złożyło dziewięć firm projektowych, a ich wartość waha się między 1,7 a 3,7 mln zł.

Głównym zadaniem projektanta będzie przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz materiałów do decyzji środowiskowej wraz jej uzyskaniem. Wybranej firmie GDDKiA zleci też analizy geotechniczne i hydrogeologicznego dla całego odcinka DK45 planowanego do rozbudowy. Na opracowanie całej dokumentacji przewidziano 16 miesięcy.

Z powodu m.in. braku konstrukcji odpowiedniej dla ruchu ciężkiego stan techniczny drogi wg norm stosowanych przez GDDKiA określa się obecnie jako „krytyczny”. W ramach inwestycji przewidziano podniesienie nośności trasy do 11,5 ton na oś, budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, przebudowę skrzyżowań, zatok autobusowych, a także uporządkowanie lokalnego ruchu obsługującego tereny przyległe do DK45.

Z dokumentacji przetargowej wynika potencjalna możliwość wykonania drogi częściowo w całkiem nowym śladzie. Inwestor wymaga przeanalizowania alternatywnego przebiegu trasy na wysokości miejscowości Kadłub.

Granicę odcinka planowanego do rozbudowy wyznaczy miejsce przebiegu projektowanej obwodnicy Wielunia, która wyprowadzi poza miasto tranzyt jadący drogami krajowymi 45 i 43. Dla tej trasy opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Analizowane są dwa warianty zachodnie drogi i jeden wschodni. Do końca 2022 r. mamy poznać preferowany przebieg wieluńskiej obwodnicy.

Na szlaku łączącym Wieluń z Opolem prowadzonych jest aktualnie kilka dużych inwestycji. Największa z nich to budowa obwodnicy Praszki i Gorzowa Śl. 20 października inwestor poinformował, że zaawansowanie robót na obwodnicy wynosi około 85 proc. Wykonawca zakończył układanie nawierzchni na trasie głównej, dla kilku obiektów mostowych przeprowadzono już próby obciążeniowe, niezbędne do otrzymania pozwolenia na użytkowanie. Obwodnicę planuje się udostępnić dla ruchu w drugim kwartale 2023 r.

Nowa trasa o długości 13 km i dwóch pasach ruchu ominie Praszkę od strony wschodniej, a Gorzów Śl. od zachodniej. Kierując się od strony Wielunia, wjedziemy na obwodnicę w okolicy miejscowości Kowale, gdzie zbudowano rondo. Łącznie w ramach inwestycji powstanie 10 obiektów mostowych i cztery ronda. Umowa z wykonawcą inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” została podpisana w maju 2019 r. Wartość kontraktu sięga 225 mln zł, z czego 165 mln zł pokryje dofinansowanie unijne.

ZOBACZ W GALERII ZDJĘĆ: BUDOWA OBWODNICY PRASZKI I GORZOWA ŚLĄSKIEGO

W tym roku ma zakończyć się przebudowa blisko 7-kilometrowego odcinka DK45 od powstającej obwodnicy Praszki i Gorzowa Śl. do granicy z powiatem wieluńskim (i tym samym z woj. łódzkim). To również zadanie realizowane na zlecenie oddziału GDDKiA w Opolu, a jego koszt przekracza 30 mln zł. Powodujące spore utrudnienia w ruchu roboty trwają od wrześniu 2021 r.

Dzięki wymianie lub wzmocnieniu konstrukcji jezdnia będzie dostosowana do nośności 11,5 t/oś. Skrzyżowania DK45 z drogami na Ożarów i Dalachów zostaną rozbudowane o lewoskręty. Powstanie ścieżka pieszo-rowerowa na całym odcinku rozbudowywanej drogi, przebudowane zostaną zatoki autobusowe, zmodernizowane chodniki w miejscowościach Sołtysy i Wierzbie.

Przypomnijmy również, że na odcinku DK45 między Wieluniem i Gaszynem zbudowano ciąg pieszo-rowerowy, ale z 300-metrową przerwą. Brakującą infrastrukturę ma wybudować gmina Wieluń, jednak nie wiadomo jeszcze, kiedy zostanie to zrobione. Na jednym z fragmentów dopiero co zbudowanej ścieżki konieczna była wymiana nawierzchni. Pisaliśmy o tym TUTAJ: Pas rowerowy z Wielunia w stronę Gaszyna okazał się fuszerką. Inwestor nakazał wymienić nawierzchnię FOTO

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto