Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Druga obwodnica Wielunia. Na jakim etapie są przygotowania do inwestycji?

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Fot. Zbigniew Rybczyński
W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w województwie łódzkim zaplanowano pięć tras wyprowadzających tranzyt poza miasta. Dla Błaszek i Brzezin ogłoszono już przetargi na opracowanie studium korytarzowego. Co z Wieluniem? - Przygotowania idą zgodnie z planem – zapewnia GDDKiA.

W lutym 2020 r. rząd zaprezentował szczegóły Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030. Uwzględniono w nim budowę obwodnicy Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45. W czerwcu do miasta przyjechał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który zatwierdził program inwestycji.

Mam nadzieję, że dzięki współpracy z samorządem nie pojawią się odwołania, sprawy w sądzie, które nam zablokują tę inwestycję. My naprawdę ją chcemy zrobić – mówił minister Adamczyk.

Zobacz naszą relację ze spotkania: Minister infrastruktury w Wieluniu

Podpis ministra oznacza, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może wydawać pieniądze na przygotowanie budowy wieluńskiej obwodnicy. W przeciwieństwie jednak do innych dróg na terenie woj. łódzkiego ujętych w rządowym programie, dla Wielunia nie ogłoszono jeszcze przetargu na wykonanie wstępnej dokumentacji. GDDKiA zapewnia jednak, że stanie się to w najbliższym czasie.

Przygotowania do budowy pięciu obwodnic w województwie łódzkim, które zostały ujęte w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030, przebiegają zgodnie z planem. We wrześniu br. ogłosiliśmy przetargi na opracowanie studium korytarzowego dla obwodnic Błaszek i Brzezin. W najbliższych dniach takie przetargi zostaną ogłoszone dla obwodnic Łowicza i Wielunia – informuje Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA.

Komunikat przesłany mediom przez Zalewskiego jest odpowiedzią na happening zorganizowany przez posła Dariusza Klimczaka. Działacze PSL przekazali GDDKiA symbolicznych pięć łopat. Akcja miała zwrócić uwagę, że w temacie zapowiadanych obwodnic w woj. łódzkim niewiele się dzieje. Drogowcy przypominają, że proces przygotowania inwestycji jest długotrwały. Dla wielu zadań ujętych w programie, w tym dla obwodnicy Wielunia, nie prowadzono dotąd prac przygotowawczych.

- Najkrótszy czas od chwili podjęcia inicjatywy o powstaniu drogi, do momentu jej otwarcia, to ok. 8-9 lat, z czego zaledwie 2,5-3 lata zajmuje sama budowa – wyjaśnia Maciej Zalewski.

Druga obwodnica Wielunia jest konieczna

Kiedy wiosną 2017 r. oddawano do użytku obwodnicę północną Wielunia, entuzjazm mieszkańców był umiarkowany. Wiadomo było, że potrzeba jeszcze jednej trasy, który wyprowadzi poza miasto ruch na osi północ-południe, którego natężenie zwiększyło się po otwarciu drogi S8. Druga obwodnica ma odciążyć drogi krajowe 45 i 43, czyli duszące się tranzytem ulice Sieradzką, Kopernika, Piłsudskiego, Śląską, 3 Maja, Częstochowską. Ogłoszenie przetargu w formule zaprojektuj-zbuduj zostało zaplanowane na III kw. 2024 r., a realizacja prac budowlanych na lata 2027-2029. Trasa we wstępnie założonym wariancie południowo-zachodnim ma mieć długość ponad 10 km.

- Koszt jest trudny do przewidzenia, ale szacując po dzisiejszych stawkach, niewątpliwie przekroczy ćwierć miliarda złotych – wyliczał na briefingu towarzyszący ministrowi Jacek Gryga, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad i zarazem p.o. dyrektora łódzkiego oddziału GDDKiA.

Studium korytarzowe określi warianty obwodnicy

Studium korytarzowe, którego przygotowanie w pierwszej kolejności zleci GDDKiA, jako wstępny element dokumentacji projektowej określa lokalizację przebiegu trasy z uwzględnieniem uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Celem jest wybór korytarza drogowego najmniej konfliktowego i jednocześnie realnego pod względem technicznym i ekonomicznym. Studium stanowi punkt wyjścia do szerokiej dyskusji społecznej zarówno z zainteresowanymi obywatelami, jak i jednostkami samorządu terytorialnego, zarządcami infrastruktury, organizacjami pozarządowymi itp. Wieluń jest jednym z 12 miast wpisanych do programu 100 obwodnic, dla których wykonane zostanie studium.

Na dalszym etapie przygotowania inwestycji projektanci zaproponują w tym korytarzu kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej trasy. One będą przedmiotem szczegółowych analiz przed wyborem preferowanego rozwiązania, na który złożymy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - czytamy na stronie GDDKiA.

Wieluń jest w o tyle dobrym położeniu, że w dokumentach planistycznych gminy wytyczono potencjalny korytarz obwodnicy południowo-zachodniej. W ten sposób grunty w śladzie trasy są zabezpieczone przed zabudowaniem. W tym wariancie trasa zaczyna się na DK43 w okolicy Rychłowic, przecina DK45 między Gaszynem a Kadłubem, omija od zachodu miasto za laskiem wieluńskim i kończy się na węźle „Biała” obwodnicy północnej.

100 obwodnic za 28 mld zł

Rządowy program zakłada budowę w najbliższych dziesięciu latach 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Łączny ich koszt został oszacowany na blisko 28 mld zł i wszystkie mają być finansowane z Krajowego Funduszu Drogowego. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do obciążeń 11,5 t/oś, powstaną też urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Główne założenia programu to: poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Oprócz Wielunia widnieją w nim jeszcze cztery miasta w woj. łódzkim.

Zobacz, jak budowano obwodnicę północną Wielunia:

Obwodnica północna Wielunia rodziła się w bólach. Tak budowa...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto